Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch vattentålig, men kan inte simma

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pesc:

Jodå. T.ex.:

http://www.suunto.com/Dive-Collections/Watch-...

Om Apple Watch kunde ersätta en Suunto D6i i funktionalitet hade det blivit inköp på nolltid!

Allvarligt talat: Det går ju ändå inte att byta batterier. Den laddas induktivt. Det borde inte vara så svårt att tillverka den fabriksförseglad. Dvs hermetiskt tillsluten. Fyll den med olja så att den inte innehåller någon gas alls så borde den kunna göras rejält vattentät. Skruvmojen och knappen på sidan borde den kunna läsa av magnetiskt genom det täta skalet.

Vilka tänkte du på då? Jag såg ingen som var "ratad" till mer än 200 m?

Min poäng är snarare att klockbranchen säljer inte "vattentäta" klockor utan de säljer klockor som är täta till ett visst djup.

Tim Cook sa att han gillar att använda den som fjärrkontroll till sin Apple TV. Det jag funderar över är hur det fungerar i praktiken? Eftersom Apple Watch tydligen inte har egen wifi så vitt jag förstår så antar jag att den då kommunicerar med Apple TV genom iPhone med BT? Men betyder då det att jag måste ha iPhone i närheten för att det ska funka? Då kan jag ju lika gärna använda den som fjärrkontroll? Hur lång räckvidd har BT mellan en iPhone och en Apple Watch tro?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 17:34
Ursprungligen av Sperious:

Tim Cook sa att han gillar att använda den som fjärrkontroll till sin Apple TV. Det jag funderar över är hur det fungerar i praktiken? Eftersom Apple Watch tydligen inte har egen wifi så vitt jag förstår så antar jag att den då kommunicerar med Apple TV genom iPhone med BT? Men betyder då det att jag måste ha iPhone i närheten för att det ska funka? Då kan jag ju lika gärna använda den som fjärrkontroll? Hur lång räckvidd har BT mellan en iPhone och en Apple Watch tro?

Den kommunicerar direkt med ATV:n skulle jag gissa.

Apple TV har BT inbyggt, så någon iPhone behövs ej.

Ursprungligen av lappen71:

Det säger ingenting om hur mycket musik som kan lagras med andra ord väldigt luddigt.

Finns BT i klockan. Att du kan lyssna på musik via klockan även om du lämnar telefonen hemma.

Säger väl sig självt att någon typ av minne du kan lagra musiken på finns där.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 18:28
Ursprungligen av Borttaget:

Finns BT i klockan. Att du kan lyssna på musik via klockan även om du lämnar telefonen hemma.

Säger väl sig självt att någon typ av minne du kan lagra musiken på finns där.

Jag ser det inte som en självklarhet. Nu står det något luddigt att det går men ingenting om hur stort utrymme så i dagsläget kan det lika gärna vara 1MB

Senast redigerat 2018-07-23 10:33
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-10 19:03

Vore kul om Siri lärde sig svenska någon gång, annars blir detta en dyr leksak med begränsad funktionalitet,tänk Siri, Apple Pay och vad mer som inte kan användas här i alla lands moder.

  • Medlem
  • 2014-09-10 19:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken grad av vattenskydd vill du ha? Det finns ingen klocka som är "helt vattentålig"

Det är inte helt sant
Senaste kapslingklass bland Android klockor är IP68. 6 betyder dammtät och 8 betyder vattentät till 3 meter. Högsta klassning med andra ord. Enligt uppgift skulle jag tro att Apple watch har klass IP52.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Står ingenting (vad jag kan se) huruvida den är vattentålig eller vattentät, så den diskussionen är väl rätt onödig?

Tech journalist David Pogue learned a couple of things about Apple’s new wearable in a private briefing during today’s media event. Apple told him that its watch is “water resistant,” not waterproof. “Sweating, wearing it in the rain, washing your hands, or cooking with it is fine. Take it off before the swim or get in the shower, though.”
Read more at http://www.cultofmac.com/295055/apple-watch-w...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 19:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja just ja...dom har ju en "Sports"-modell (utan Saphire t.ex.)

Har jag missat nåt här, har inte alla modeller safirglas?

Sport har annat material - man undrar varför. Vad är det Saphire inte klarar vid heavy duty?

Ursprungligen av zinned:

Har jag missat nåt här, har inte alla modeller safirglas?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 20:15
Ursprungligen av Demiurgen:

Sport har annat material - man undrar varför. Vad är det Saphire inte klarar vid heavy duty?

Ja, caset ja. Glaset är väl fortfarande safirglas, oavsett modell?

  • Medlem
  • 2014-09-10 20:17
Ursprungligen av Micke W:

Tech journalist David Pogue learned a couple of things about Apple’s new wearable in a private briefing during today’s media event. Apple told him that its watch is “water resistant,” not waterproof. “Sweating, wearing it in the rain, washing your hands, or cooking with it is fine. Take it off before the swim or get in the shower, though.”
Read more at http://www.cultofmac.com/295055/apple-watch-w...

Jag skulle tro kapslingklass IP52 för Apple Watch. Högsta klassning är IP68 idag på marknaden. Sedan har det ingen betydelse om man inte har på sig klockan i duschen mm

Nej, glaset är inte safir på Sport- modellen, där är det samma glas som på iPhone 6, "ion-strengthened glass".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 20:51
Ursprungligen av Capeman:

Nej, glaset är inte safir på Sport- modellen, där är det samma glas som på iPhone 6, "ion-strengthened glass".

Se där, det hade jag missat. Jag gillar annars nästan sport-caset mer då ytan inte är blank som den vanliga modellen.

Undrar varför Apple watch inte har GPS? Garmins sportklockor har ju inbyggd GPS. GPS drar väl inte så mycket batteri?

Ursprungligen av Macaddict:

Undrar varför Apple watch inte har GPS? Garmins sportklockor har ju inbyggd GPS. GPS drar väl int eså mycket batteri?

GPS drar massor med batteri, mest av allt tillsammans med skärmar skulle jag säga.

Ursprungligen av lappen71:

Det säger ingenting om hur mycket musik som kan lagras med andra ord väldigt luddigt.

Musik så det räcker för en joggingrunda. Nästa fråga är hur lång en jogginrunda är i tid.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-11 00:01
Ursprungligen av Alexander Ross:

Musik så det räcker för en joggingrunda. Nästa fråga är hur lång en jogginrunda är i tid.

Om det är jag som joggar räcker det med 10min musik

  • Medlem
  • 2014-09-11 01:55

Vattentåliga alltså? Apple Wash?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-11 07:34

För träningsklockor är dränkbarhet ingen självklarhet. Och funktioner för att logga simning (förutom tid och möjligen puls) är ännu mer ovanligt.

Jag är nyfiken på batteritiden. Den teknik som används för pulsmätning är relativt energikrävande. Jag har en Mio Link pulsmätare med lysdioder, den klarar 8h, att jämföra med 'traditionell' pulsmätning med bröstband där det går åratal mellan batteribytena.

Gps kommer väl i nästa version. Hade de stoppat in allt som fanboysen har på sin önskelista hade den aldrig blivit färdig.

Jag gillar helhetsgreppet med både träning och daglig aktivitet, jag har en (dränkbar) Polar V800 som gör motsvarande.

JJ Abrahams verkar inte bry sig om vattenskydd eller inte...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-11 09:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilka tänkte du på då? Jag såg ingen som var "ratad" till mer än 200 m?

Min poäng är snarare att klockbranchen säljer inte "vattentäta" klockor utan de säljer klockor som är täta till ett visst djup.

Ja om du menar så så har du ju rätt. Men jag skulle nog vilja påstå att en Suunto dykdator/klocka är "helt vattentålig" i praktisk bemärkelse.

En klocka som positionerar sig som träningsklocka borde nog klara översköljning, korta bad och timmars svettindränkning. Vilket är tveksamt om Apple Watch klarar. Det vore trevligt om det fanns någon modell som hade vattentålighet som prioritet. Vi får väl se då specarna kommer ut...

Med tanke på hur mycket som är integrerat i klockan så är det ju inte så himla långt steg att ta för att göra klockan hermetiskt tillsluten och gaslös. Utan packningar och utan möjlighet att öppna klockan. Det största problemet är nog mikrofonen men det borde väl gå att lösa? Då skulle den bli lika vattentålig som en Suunto dykklocka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-11 10:30

Hur fungerar liknande produkter under vatten? Dvs kan de registrera puls osv?
Jag gissar att klockan tål många meter, men funderar på vilka tekniska problem den skulle få med sina sensorer under vattnet.

Jag tror att Sport är byggd för tuffa tag och det är därför - exakt anledning vet jag inte - den har glas istället för saphire.

Ursprungligen av pesc:

En klocka som positionerar sig som träningsklocka borde nog klara översköljning, korta bad och timmars svettindränkning. Vilket är tveksamt om Apple Watch klarar. Det vore trevligt om det fanns någon modell som hade vattentålighet som prioritet. Vi får väl se då specarna kommer ut...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 14:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att Sport är byggd för tuffa tag och det är därför - exakt anledning vet jag inte - den har glas istället för saphire.

Borde inte det vara anledning att göra tvärt om istället, att ge den safirglas istället för det den nu har? Kan jag tycka.

Ursprungligen av Micke W:

Tech journalist David Pogue learned a couple of things about Apple’s new wearable in a private briefing during today’s media event. Apple told him that its watch is “water resistant,” not waterproof. “Sweating, wearing it in the rain, washing your hands, or cooking with it is fine. Take it off before the swim or get in the shower, though.”
Read more at http://www.cultofmac.com/295055/apple-watch-w...

Det stämmer nog rätt bra med klockinstrustrins ratingsystem

Citat:

Vattenskyddad 30m 3atm
Klockan går ej att bada med. Den är skyddad mot vattenstänk, till exempel om man tvätttar händerna.

Vattentät 50m 5atm
Klockan går att bada med, den är dock ej gjord för att snorkla eller dyka med.

Vattentät 100m 10atm
Klockan är gjord för att man ska kunna bada, snorkla och simma med den, man ska även kunna använda den vid surfing och andra vattensporter, men skall du vara helt säker bör du använda en som är vattentät till 200m.

Vattentät 200m+ 20atm+
Klockan fungerar även bra för dykning. Ska den användas professionellt bör den också vara ISO Certifierad enligt ISO 6425 för dykarur.

OBS! Tänk på att ingen klocka klassas som vattentät om inte kronan är intryckt eller åtskruvad, likaså kan man inte använda klockans eventuella tryckknappar under vatten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-11 18:19
Ursprungligen av reboot81:

Hur fungerar liknande produkter under vatten? Dvs kan de registrera puls osv?
Jag gissar att klockan tål många meter, men funderar på vilka tekniska problem den skulle få med sina sensorer under vattnet.

Ja, den typen av sensor kan mäta puls under vatten.

Jag använder själv en Mio Link tillsammans med en Polar V800 och mäter puls vid simning. I mitt fall måste pulsmätaren sitta bredvid klockan pga den korta räckvidden BlueTooth (och ANT+) har i vatten (det handlar om centimetrar). Sitter pulssensorn i klockan kommer man runt det problemet.

(Polars pulsbröstband funkar också under vatten eftersom det använder lägre frekvenser)

Bevaka tråden