Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uptime Battle

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det handlar inte om uptime, utan om load avg.

har 146dagar på min brandväggg här i lägenheten, dvs sen jag kompilerade om kerneln på den (debian)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 10:08

Varför ha datorn på när man kan lika väl kan stänga av den? Den drar ström och miljö, inte minst. Tänk om.

Har tyvärr inga bevis för detta, men vi hade en server med novel på jobbet som togs ner för ett tag sedan. Den skulle tydligen varit igång nonstop sedan första igångsättning för dryga 5 år sedan... Haft hand om inlogg, printköer, filserver etc för ett gäng på tekniska kontoret...
En skröna som jag hört är den om novel-servern som byggdes in bakom en vägg av misstag... Efter några år så ville folk se vart nätverkskablen som gick in i väggen tog vägen... Vet inte om det stämmer...

  • Medlem
  • 2003-08-04 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Varför ha datorn på när man kan lika väl kan stänga av den? Den drar ström och miljö, inte minst. Tänk om.

Om man har sin dator som fil-server/webbserver/mailserver etc kanske det inte är så smart att stänga av den?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Varför ha datorn på när man kan lika väl kan stänga av den? Den drar ström och miljö, inte minst. Tänk om.

Jag tänker först och främst på de som har dator hemma och tycker det är lite koolt med uptime och därför inte stänger av datorn alls. Jag anser att man bör spara el och energi på alla vis det går. Och med den anledningen kan man dra ur det mesta ur väggen då man inte använder det.

  • Medlem
  • 2003-08-04 23:00

Uptime 28 dygn på en "Server" med Windows 98

Och då omstart för att jag ville ha det mer tyst runt omkring mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 23:17

Min Workstation (B&W G3):
Last login: Mon Aug 4 23:06:37 on ttyp2
Welcome to Darwin!
[as1-6-5:~] johan% uptime
11:13PM up 2 days, 11:17, 3 users, load averages: 0.33, 0.20, 0.20
[as1-6-5:~] johan%

Inte så imponerande....
En debian hoj som jag har konto på (web, mail, sql, shell):
jbg@donald:~> uptime
23:11:52 up 455 days, 8:14, 3 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00
jbg@donald:~>

Desto mer imponerande.... (förutom loaden )
Inlägg i stänga av debatten, jag låter min maskin stå på främst för att slippa boot tiden. (Men då kör jag en gammal maskin)

/J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 07:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Vad är det för bra med att ha hög uptime? Jag föredrar att uppgradera och lägga på patchar så jag vet att mina maskiner är så säkra som det bara går.

Om en sysadm på mina firmor hade suttit och skrutit om uptime på firmans servrar så hade han åkt ut på grund av misskötsel av sitt jobb.

Tja, det beror väl på?
En maskin som inte behöver patchas eller bootas om i tid och otid, måste väl vara en investering för företaget?
Varför tjatas det annars om SLAer med upptidskrav?

Men du har ju en poäng i att upptidsjakten inte får gå ut över
säkerhet (patchar o dyl), men då har man väl missförstått det hela....

/J

jag ska snart patcha den. men det är så svårt att bara stänga av den. den klarar sig så bra..

och tur att det är min egna dator och att ingen kan kicka mig för att jag låter den stå på..

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
NetBSD 1.5.3. Bara jag får tummen ur ska jag installera 1.6 och kicka igång den igen.

Det där låter störtcoolt ... Är det komplicerat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-06 01:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Tja, det beror väl på?
En maskin som inte behöver patchas eller bootas om i tid och otid, måste väl vara en investering för företaget?
Varför tjatas det annars om SLAer med upptidskrav?

Ja och nej. Om man har behov av 100% svar från systemet så har man speglade maskiner, kluster och lastbalasansatorer.

Att lägga på nya patchar och säkerhetsuppdateringar brukar inte ta många minuter att lägga på, det kan däremot bli många timmars extra jobb den dagen nån illlvillig klåpare tagit sig in i systemet och fördärvat så att en hel firma står still för att servern/servrarna är nere och kanske till och med står med tomma hårddiskar.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-07 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Det där låter störtcoolt ... Är det komplicerat?

Vet inte exakt hur det är på en SE/30, men jag körde iallafall in NetBSD på en Performa 475. Inga större svårigheter, det finns en guide som är lätt att följa, men det tar lite tid. Dom där maskinerna är ju inte så jättesnabba numera...
Tro det eller ej så är det mer komplicerat att installera NetBSD på en PowerMac.

Vet inte hur det är med andra, men jag stänger aldrig av min dator. Jag har dessutom slutat att avsluta program och stänga dokument (20 GB swaputrymme och 768 MB RAM räcker långt - jag kommer ändå öppna dom igen om ett par dar!). MacOS X är fantastiskt - hade aldrig gjort detta i OS 9.

På natten sätter jag den i viloläge, så att den inte drar ström (G4 Quicksilver).

[BodeganG4:~] admin% uptime
3:23AM up 5:08, 2 users, load averages: 1.32, 0.98, 0.93

Jag var tvungen att köra OS 9 5 timmar sen (gammalt sunkigt Premiere-projekt) - första gången på ett halvår. Jag brukar ha uptime på omkring 30-40 dagar innan jag måste starta om (LAN, ska se något via video-out på TVn, uppgradering av OS X, uppdatera iTunes (!) etc).

en Gentoo-linux server jag installerat:
kalleboo@compaq-linux kalleboo $ uptime
05:26:43 up 38 days, 4:47, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Intressant nog är att 38 dagar sen är när vi installerade den. Det roliga med linux är att datorn behöver aldrig startas om. Man kan t.om. byta ut/uppgradera kerneln utan att boota om. Detta är bra när man bara har SSH access till datorn och inte kan fippla på den om nåt går snett i bootningen.

Och så har en en Centris 660AV som routar modemet hemma, den har vatt igång i några månader (OS 8.1)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-03 12:11
Ursprungligen av kalleboo:

V Det roliga med linux är att datorn behöver aldrig startas om. Man kan t.om. byta ut/uppgradera kerneln utan att boota om. Detta är bra när man bara har SSH access till datorn och inte kan fippla på den om nåt går snett i bootningen.

Hur gör du för att uppgradera kerneln utan att starta om?

Har haft min iBook G4 sen i torsdags och den har redan hängt sig fyra gånger. Det är mer än vad min PC brukade göra. Det var sällan den hängde sig. Så det där med stabilitet håller jag inte riktigt med om än så länge...

Hur kollar man hur länge datorn varit igång förresten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 07:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Ja och nej. Om man har behov av 100% svar från systemet så har man speglade maskiner, kluster och lastbalasansatorer.

Att lägga på nya patchar och säkerhetsuppdateringar brukar inte ta många minuter att lägga på, det kan däremot bli många timmars extra jobb den dagen nån illlvillig klåpare tagit sig in i systemet och fördärvat så att en hel firma står still för att servern/servrarna är nere och kanske till och med står med tomma hårddiskar.

Jag vet varför man patchar ett system

Men en hög uptime kan även vara ett bevis på att ett system
inte behöver patchas så ofta.
Eller att patcharna är så smart gjorda att systemet inte
behöver startas om!

Så bara för att ett sytem har hög uptime behöver det INTE
betyda att administratören har slarvat......

/J

hade 165 dagars uptime på min FreeBSD-server

korthaga, det låter inte som att allt står rätt till på din ibook. Mitt råd är att ta en titt i logfilerna får att få en uppfatning om vad som händer, och starta en tråd i bärbar mac forumet..
Systemets uptime och load averages får du lättast reda på med unix kommandot 'uptime'...

Ursprungligen av johan dansk:

korthaga, det låter inte som att allt står rätt till på din ibook. Mitt råd är att ta en titt i logfilerna får att få en uppfatning om vad som händer, och starta en tråd i bärbar mac forumet..
Systemets uptime och load averages får du lättast reda på med unix kommandot 'uptime'...

Tre timmar sen datorn hängde sig helt och hållet sist. Men Finder och Safari har hängt sig flertalget gånger sen dess. Pissedator. Skulle köpt en PC!

Var hittar jag loggfilerna?

Vi pratar år... jag har haft en webserver rullande i över ett år nu, Mac OS 9....
http://193.13.58.93.
Det var bättre förr.

  • Medlem
  • 2004-05-16 00:29

Hade 79 dagars uptime på en iMac workstation med OS X tills ett par dagar sedan en sabla FW disk orsakade Kernelpanic.

Relevanta uptimes för tillfället.

Farsans iBook (OS X): 0:21 up 69 days, 10:33, 2 users, load averages: 0.00 0.03 0.00

Webbservern (OS X) Uptime: 12:36AM up 48 days, 4:56, 3 users, load averages: 0.31, 0.21, 0.17

6400/180, skrotburk för b.la IRC, Centericq etc (YDL 2.3):
12:25am up 23 days, 52 min, 3 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

Bevaka tråden