Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8.0.1 ute nu

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är för många missar nu. Apple har alltid gått att lita på. Det har bara funkat. Det har alltid varit premium. Det verkar onekligen som om detta håller på att förändras i rask takt.

Först släpper man en telefon som för första gången får genomgående dålig kritik av recensenterna vad gäller de omtalade feta antennlinjerna och den utstickande kameran. Detta med rätta då det ser för j-t ut i jämförelse med den exklusiva design som tidigare varit en självklarhet och en stor anledning för mig och säkert många andra att köpa Apple.

När iOS 8 släpps så fungerar inte en av de största nyheterna, Health Kit. Det fungerar inte, efter månader av beta-testande. Alla Health-appar dras tillbaka.

En annan funktion som det slagits på stora trumman kring, iCloud Photo Library, är helt försvunnen och går knappt att finna spår efter ens på Apples hemsida där den tidigare hade ett helt eget stycke. Den höll tydligen inte heller måttet och plockades då bara ner, utan en kommentar.

Den stora nyheten iCloud Drive fungerar visserligen rent tekniskt, men alla tredjeparttillverkare går ut och varnar för att hoppa på tåget innan Yosemite eftersom det annars innebär
stora problem att nå filer och data ifrån Mac. Inte ett ord ifrån Apple. Dessutom finns i princip inte en enda app som ännu stödjer iCloud Drive, återigen efter månader av beta-versioner.

Och så nu då, en buggfixande update som bokstavligt talat DÖDAR de nya flaggskeppen. Det är som ett dåligt skämt.

Att sedan iOS 8 i alla fall för mig personligen är den absolut mest buggiga iOS jag använt gör inte saken bättre. Appar som fryser, tangentbord som inte hänger med vid ändrad orientering, strulande uppkoppling... En massa små detaljer som felar. Sånt som jag tidigare känt mig trygg i att slippa eftersom jag kör iOS och inte Android.

Nån behöver ta Apple i nackskinnet nu och vem annars än Tim Cook?

  • Medlem
  • 2014-09-25 08:14
Ursprungligen av MatsOlov:

Kör 8.0.1 och har inga problem på min 4S.

Det är bara 6 och 6 Plus som är drabbade.

Ursprungligen av Sperious:

Det är för många missar nu. Apple har alltid gått att lita på. Det har bara funkat. Det har alltid varit premium. Det verkar onekligen som om detta håller på att förändras i rask takt.

Först släpper man en telefon som för första gången får genomgående dålig kritik av recensenterna vad gäller de omtalade feta antennlinjerna och den utstickande kameran. Detta med rätta då det ser för j-t ut i jämförelse med den exklusiva design som tidigare varit en självklarhet och en stor anledning för mig och säkert många andra att köpa Apple.

När iOS 8 släpps så fungerar inte en av de största nyheterna, Health Kit. Det fungerar inte, efter månader av beta-testande. Alla Health-appar dras tillbaka.

En annan funktion som det slagits på stora trumman kring, iCloud Photo Library, är helt försvunnen och går knappt att finna spår efter ens på Apples hemsida där den tidigare hade ett helt eget stycke. Den höll tydligen inte heller måttet och plockades då bara ner, utan en kommentar.

Den stora nyheten iCloud Drive fungerar visserligen rent tekniskt, men alla tredjeparttillverkare går ut och varnar för att hoppa på tåget innan Yosemite eftersom det annars innebär
stora problem att nå filer och data ifrån Mac. Inte ett ord ifrån Apple. Dessutom finns i princip inte en enda app som ännu stödjer iCloud Drive, återigen efter månader av beta-versioner.

Och så nu då, en buggfixande update som bokstavligt talat DÖDAR de nya flaggskeppen. Det är som ett dåligt skämt.

Att sedan iOS 8 i alla fall för mig personligen är den absolut mest buggiga iOS jag använt gör inte saken bättre. Appar som fryser, tangentbord som inte hänger med vid ändrad orientering, strulande uppkoppling... En massa små detaljer som felar. Sånt som jag tidigare känt mig trygg i att slippa eftersom jag kör iOS och inte Android.

Nån behöver ta Apple i nackskinnet nu och vem annars än Tim Cook?

Appar som inte fungerar 100% - efter alla stora uppdateringar - har alltid funnits. Det är knappast Apples fel - om det inte är deras egna - vilket det oftast är. Brukar rasa in uppdateringar dagarna innan - men framförallt efter release. Sedan att vissa funktioner inte fungerar i vissa länder - eller som nu - innan OSX uppdaterats - det har också hänt tidigare. Tycker det inte är ngt konstigt. Vad gäller design - kamera eller antenner - så är det en smakfråga. Verkar inte påverka dom miljontals användare som redan beställt/köpt iPhone6 /Plus.
Är inne på min 7:e generation iPhone - och jag lovar - det var buggigare i början. Dessutom har systemen nu blivit mycket mer komplexa och alla 100.000 tals appar som skall fungera. Tycker inte att det är så farligt.
Mänskliga faktorn finns alltid - och vi vet inte hur denna olyckliga 8:1 kom iväg och vad som hände. Men vanligt - det är det inte. Har ingen aning om hur många/stora problem Android / Samsung har - när dom kommer med helt ny version av operativsystemet.bdet kanske "alltid" fungerar. Tror inte det.
I vart fall hoppas man på att dessa problem inte uppstår framöver. Men pressen/kraven på att släppa nytt
hela tiden riskerar väl att det upprepas. På Steve Jobs tid - framförallt i början - fick det ta - och tog längre tid. Jag ser i alla fall fram mot min nya i morgon - och passar mig för mindre uppdateringar - tills jag ser att mina viktiga appar fungerar i realtid. Nu gör dom det på iPhone 5S så jag är inte speciellt orolig för nya iPhone 6 eller Plus.
Ha en bra helg - med eller utan ny telefon.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2014-09-25 12:25
Ursprungligen av Ljung:

Det är bara 6 och 6 Plus som är drabbade.

Voilà. Beta-hårdvara och beta-mjukvara i en skön kombination!

Jag väntar till den färdiga produkten.

Du har helt rätt...nästa år kommer iPhone6s (eller vad den ska heta) och det är givetvis den som Egentligen är den färdiga produkten. Så har det alltid varit (Macar, iPhones, iPads) - det är så det funkar när man klämmer ur sig en ny produkt...första modellen visar på dom där kruxen som inte labtester kan förutsäga...att låta miljoner människor testa lurarna in real life är det ultimata.
Jag har alltid levt efter denna övertygelse...men denna gång köper jag första versionen eftersom jag har lovat bort min 5a
Så - jag frångår min princip och tar smällen - tack och lov har inget krux som påverkar mig hittils framkommit (böjda lurar t.ex.). Men, du har rätt.

Ursprungligen av planB:

Voilà. Beta-hårdvara och beta-mjukvara i en skön kombination!

Jag väntar till den färdiga produkten.

  • Medlem
  • 2014-09-25 12:36
Ursprungligen av planB:

Voilà. Beta-hårdvara och beta-mjukvara i en skön kombination!

Jag väntar till den färdiga produkten.

iPhone 6 är den första iPhone som inte skapar det där "ha-begäret" hos mig. Idag är jag glad för det. Jag väntar hellre ett år och köper en 6s+ när de värsta barnsjukdomarna är lösta.

Okej, jag tar tillbaka det jag skrev. Det är inte så farligt. Det är inte Apples fel. Apple har skött den här releasen av ny mjuk- och hårdvara snyggt.

Edit: Och innan den kommentaren kommer, så är jag ingen Apple-hatare, fandroid, troll eller liknande.

Jag har (med ett undantag av Nokia/Symbian) kört iPhone sen jag började med smartaphones och jag kommer förmodligen alltid göra det eftersom jag älskar det Apple står för vad gäller design, kvalitet, fungerande mjukvara och underbart ekosystem.

Det är just därför jag är så besviken den här gången. Givetvis är just utseendet på telefonen en subjektiv fråga men JAG är besviken. Vad gäller all de andra missarna så kan det inte finnas någon som innerst inne tycker att det är snyggt skött.

Jag har skyhöga förväntningar på Apple just på grund utav att de så gott som alltid levererar på topp. Ingenting annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-25 13:55
Ursprungligen av Sperious:

Vad gäller all de andra missarna så kan det inte finnas någon som innerst inne tycker att det är snyggt skött.

Nej, allra minst tycker nog Apple själva det var snyggt. Men ibland kan man väl få ha en dålig dag också, även om man heter Apple?

"Today you´re having a bad day, a really bad day, maybee the worst day of your life"

Det är klart att även Apple kan ha en dålig dag. Men de här händelserna beror inte på en dålig dag, det beror på något mycket mer problematiskt, något som är rejält fel, och jag tycker det är klart tveksamt om det är något som ska anses vara okej utav ett av världens högst värderade bolag.

Varken mot aktieägarna eller mot de kunder som betalat premium money för en produkt som det plötsligt inte ens går att använda.

Och ja, Apple kommer sälja fler iPhone 6/Plus än någonsin förut, så aktieägarna har skäl att vara glada, men den försäljningen är knappast ett resultat utav den här releasen utan utav det förtroendekapital man byggt upp under de senaste åren.

Det går mycket snabbare att förstöra än att bygga upp något fantastiskt och är det något företag som borde veta det och som borde komma ihåg sin egen historia så är det Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-25 15:11
Ursprungligen av Sperious:

Och ja, Apple kommer sälja fler iPhone 6/Plus än någonsin förut, så aktieägarna har skäl att vara glada, men den försäljningen är knappast ett resultat utav den här releasen utan utav det förtroendekapital man byggt upp under de senaste åren.

Det går mycket snabbare att förstöra än att bygga upp något fantastiskt och är det något företag som borde veta det och som borde komma ihåg sin egen historia så är det Apple.

Helt enig.

De bör vara riktigt vaksamma här, örat mot rälsen och inte tappa greppet.

Bevaka tråden