Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka dvband bör man välja?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka märken är bra för min kamera, vilka bör jag undvika?

Jag har nyss köpt en Canon MVX150i.

Jag fick två JVC band när jag köpte kameran och så har jag ett Maxell som blivit över när jag har hyrt.

Hur många ggr kan man överspela ett band?

mvh
Daniel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-02 03:01

Köp märkesband, TDK är bra och BASF. Maxell har jag haft problem med.

Teoretisk ska du kunna använda ett DV-band 100ggr.
Men jag brukar slänga dom efter 10-20.

Glöm inte bort att i DV är mekaniken väldigt liten och därför väldigt känslig, det räcker med en ögonfrans för att paja en inspelning..
Kör rengörningsband med jämna mellanrum. Använder du den proffesionellt, lämna in den på rengöring en gång per år.

Det beror väl på vilka krav du har... jag har läst någonstans (men kommer inte ihåg vart) att vid semiproffesionella inspelningar så rekommenderades det att inte använda samma band mer än 3-4 gånger. Efter det så skulle antalet dropouts riskera att bli för många. Men för egen del, som definitivt inte är något proffs så tycker jag att det går att använda samma band betydligt fler gånger!!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 23:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Kör rengörningsband med jämna mellanrum. Använder du den proffesionellt, lämna in den på rengöring en gång per år.

Det är inte rekommenderat att köra rengöringsband med jämna mellanrum då det sliter på huvudet/huvudena, använd sådana band endast vid behov.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-05 08:35

Jag kanske är fel person att prata med där, jag jobbar på en skola och om jag inte använder dom till och från skulle inte kamerorna gå att använda...

Ibland undrar jag vad mina kära studenter egentligen gör med utrustningen...

...fast ibland duschar dom med den... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-08-09 11:55

Det finns två typer av magnetbeläggning på DV-band. Mjuk respektive hård. Den mjuka ska slita mindre men riskerar att lämna partiklar från bandet. Den hårda "slipar" mera. Jag tror inte att det har så stor betydelse vilken man använder men man bör hålla sig till samma fabrikat hela tiden. Då riskerar man inte att de hårda lossar eventuella avlagringar från de mjuka. Det var en lång debatt om detta för något år sedan i England.

Själv kör jag Fuji-band som är av den mjuka sorten. De är billiga (Clas Ohlson m fl) och jag har inte haft några problem trots ett hundratal kassetter.

Nån fler som hört att Sony-band inte ska vara bra?
(så mjuka att det blir för mycket avlagringar i mekanismen),

ett konsumenttips köp 10-pack så kommer du ner i pris, själv köper jag tdk i 10 pack för ca 50:- styck.
:rolleyes:

1
Bevaka tråden