Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone 6 kontant

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 12:53

Hej!

Jag tänkte köpa en iPhone 6 kontant på fredag. 64 eller 128gb blir det, troligtvis spacegrey. Hur stor tror ni sannolikheten är att jag kommer att få tag på en på själva releasedagen? Vad jag har förstått så ligger de obundna lurarna inte i samma köer som de som operatörerna levererar. Hur har det sett ut tidigare? Förhoppningsvis så är det många som tycker att 128gb är för mycket :).

Alla telefonerna är olåsta, jag antar att det är det som du menar med obundna?

• Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 13:12

3:s telefoner är operatörslåsta medan Telias inte är det va? Eller har alla operatörer gått över till olåsta nu? Min 5c jag just fick i jobbet är låst till 3 i alla fall. Jag menar mer att om jag köper en kontant så ligger inte den telefonen hög med telefoner som de som Telenor levererar? Eller hur funkar det?

• Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 13:18

Men frågan är hur som helst, tror ni att det finns en chans att få fatt i en lur på fredag?

Ingen aning, svårt att säga.

Däremot sägs det att alla telefoner som säljs är olåsta nu för tiden.

Först gick Elgiganten ut med att dom säljs obundet, nu säljs dom helt plötsligt bara med abonnemang. Siba visste inte hur det blir på fredag. Man får avvakta och se helt enkelt.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 14:13
Ursprungligen av westerlu77:

Först gick Elgiganten ut med att dom säljs obundet, nu säljs dom helt plötsligt bara med abonnemang. Siba visste inte hur det blir på fredag. Man får avvakta och se helt enkelt.

Dom kan fortfarande vara olåsta fast dom säljs med abonnemang.

Vad jag menar är att jag vill köpa telefonen rent, utan abonnemang.

• Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 14:36

Jag ringde Elgiganten och de kommer att sälja dem helt utan abonnemang också från och med fredag. Så det blir väl till att hänga på låset och se om det finns någon kvar till mig :).

Ursprungligen av vlc:

Jag ringde Elgiganten och de kommer att sälja dem helt utan abonnemang också från och med fredag. Så det blir väl till att hänga på låset och se om det finns någon kvar till mig :).

Isåfall verkar det vara väldigt många bud ifrån Elgiganten nu.
Titta på den officiella tråden här:
http://www.elgiganten.se/cms/iphone-6/iphone-...
Här säger dom tydligt att dom bara säljs med abonnemang på fredag

• Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 17:12

Jahaja... att det ska vara så svårt att köpa något utan att delbetala i det här landet. Jävlar vad gnällig jag låter!

...Här säger dom tydligt att dom bara säljs med abonnemang på fredag

Så vitt jag kan se så säger de bara att förhandsbokningar kan bara göras om man köper med abonnemang. Jag ser ingenting om vad som gäller vid köp direkt i butik utan förhandsbokning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så vitt jag kan se så säger de bara att förhandsbokningar kan bara göras om man köper med abonnemang. Jag ser ingenting om vad som gäller vid köp direkt i butik utan förhandsbokning.

Jag gör samma tolkning som dig. Begränsningen gäller endast förhandsbokning. Det står ingenting om eventuella krav vid köp på fredag.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag gör samma tolkning som dig. Begränsningen gäller endast förhandsbokning. Det står ingenting om eventuella krav vid köp på fredag.

Jag tolkar detta svar på deras hemsida att det inte går att köpa kontant:

blissenobia
· för 5 dagar sen
hej! gäller försäljningen i butik endast för tecknande av mobilabonnemang? jag skulle vilja köpa endast luren, abonnemang har jag redan. tack på förhand! //bliss PS: är priserna inkl moms?
1 svar
Svara på den här frågan

OscarK
· för 10 timmar sen
Hej!

Ja, vi kommer enbart sälja denna tillsammans med abonemang. Och alla priser på våran sida är inklusive moms.

Vänliga hälsningar Oscar K

Jag tolkar detta svar på deras hemsida att det inte går att köpa kontant:

blissenobia
· för 5 dagar sen
hej! gäller försäljningen i butik endast för tecknande av mobilabonnemang? jag skulle vilja köpa endast luren, abonnemang har jag redan. tack på förhand! //bliss PS: är priserna inkl moms?
1 svar
Svara på den här frågan

OscarK
· för 10 timmar sen
Hej!

Ja, vi kommer enbart sälja denna tillsammans med abonemang. Och alla priser på våran sida är inklusive moms.

Vänliga hälsningar Oscar K

Ok, jag läste aldrig frågorna och svaren på dem. Helt klart en otydlig text eftersom de måste förtydliga den.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-29 23:41

Telias företagsshop kan man se saldo för en produkt i en butik. Kanske kan hjälpa någon? Borde väl vara samma lager för privat och företagskunder?

Är det fördelaktigare att köpa mobilen kontant?

Ursprungligen av calinou:

Jämfört med vadå?

Olika operatörer har olika erbjudanden på telefon+abonnemang. Så vad som är mest fördelaktigt är lite svårt att ge ett generellt svar på.

Jämfört med vadå?

Olika operatörer har olika erbjudanden på telefon+abonnemang. Så vad som är mest fördelaktigt är lite svårt att ge ett generellt svar på.

Jag tänkte att det kanske finns andra aktörer än de traditionella operatörerna.....

Jag tänkte att det kanske finns andra aktörer än de traditionella operatörerna.....

Det resonemanget förstår jag inte alls. Om du tar in ännu fler varianter och möjligheter, så blir det ju ännu svårare att ge ett generellt svar.

Du måste ange något att jämföra med, annars går det inte att säga om kontant är mer fördelaktigt.

Och det finns ju även andra faktorer, t.ex om man redan har ett abonnemang med bindningstid kvar. Sådant kan ju också påverka huruvida man tycker kontant är mer fördelaktigt.

Senast redigerat 2014-09-30 10:37
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-30 10:27

Största fördelen är väl att man slipper binda sig till ett abonnemang. Annars brukar operatörerna ofta subventionera telefonerna om man binder sig på två år, så i kronor och ören blir det billigare än att köpa kontant.

En kompis till mig fick t.ex. en deal med 3 där han betalar 110:- i månaden i två år för en iPhone 6 64GB, utöver abonnemanget som han hade fått betala för oavsett. Han betalar alltså 2640:- utslaget på två år för en telefon som kostar 7395:- att köpa kontant från Apple. Sen om det är en tillräckligt stor rabatt för att binda sig i två år är upp till var och en att avgöra själv.

Det resonemanget förstår jag inte alls. Om du tar in ännu fler varianter och möjligheter, så blir det ju ännu svårare att ge ett generellt svar.

Du måste ange något att jämföra med, annars går det inte att säga om kontant är mer fördelaktigt.

Jag är inte så insatt men trodde att man kunde kringgå via ip-telefoni?

Kringgå vadå? Operatören?

Jo, du kan ju köra iMessage och Skype och likande via wifi. Men då blir inte mobiltelefonen så värst mobil.

Du måste ändå ha ett dataabbonmang eller liknande så du kommer ändå inte undan att du måste jämföra mot någonting.

Edit: Nu tror jag att jag eventuellt förstår. Det som du ofta vinner med att köpa telefonen utan att binda upp dig på ett abbonemang är att du kan hoppa mellan olika operatörer allt eftersom det dyker upp nya erbjudanden. Det är "friheten från bindning" som är lockande med att köpa en telefon utan bundet abbonemang.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-30 10:37

Du måste ju fortfarande ha ett abonnemang hos en "vanlig" operatör för att få internetaccess när du inte har tillgång till wifi.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-30 11:10
Ursprungligen av Vassius:

Du måste ju fortfarande ha ett abonnemang hos en "vanlig" operatör för att få internetaccess när du inte har tillgång till wifi.

Vilket är gratis året ut hos Vimla.

1
Bevaka tråden