Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6: Tekniska spec - fråga

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

När man läser om iPhone 6 gällande Audio calling så står det följande:
FaceTime audio
iPhone 6 to any FaceTime audio-enabled device over Wi‑Fi or cellular
Voice over LTE (VoLTE)
Wi‑Fi calling

Min fråga är: Om man befinner sig i ett hus med WiFi- OCH Mobil-täckning - vad prioriteras då gällande 1) datatraffik, 2) voice?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-03 15:05

Voice over LTE (VoLTE) finns inte i Sverige så det behöver du inte tänka på.
Är du ansluten till wi-fi så går det över det när du kör FaceTime.

Tack! Hur säker är du på detta? För om jag tänker rätt så kommer detta att innebära att all trafik som går via en iPhone 6 som är uppkopplad till ett WiFi leder till 0 intäkter för operatörerna?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-10-03 15:20
Ursprungligen av danielka:

Tack! Hur säker är du på detta? För om jag tänker rätt så kommer detta att innebära att all trafik som går via en iPhone 6 som är uppkopplad till ett WiFi leder till 0 intäkter för operatörerna?

Facetime = Ja. Helt säkert!
Vanliga samtal = Nej, inte just nu, även om iP6 stödjer det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-03 16:00
Ursprungligen av danielka:

Tack! Hur säker är du på detta? För om jag tänker rätt så kommer detta att innebära att all trafik som går via en iPhone 6 som är uppkopplad till ett WiFi leder till 0 intäkter för operatörerna?

100% säker.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-03 17:53
Ursprungligen av danielka:

Tack! Hur säker är du på detta? För om jag tänker rätt så kommer detta att innebära att all trafik som går via en iPhone 6 som är uppkopplad till ett WiFi leder till 0 intäkter för operatörerna?

Trafik resulterar även en utgift för operatörerna.

Även om operatören tar samtalet via ditt WiFi/bredband till sig själv så ska dom också krana det vidare via radionät - det är ju en person på andra sidan också och den personen kanske inte alls är på WiFi. Och - även om båda är på WiFi så antar jag att operatören har kostnader för sin internetkoppling precis som dom har kostnader för alla andra nät som dom använder.
Anledningen att operatörerna fortfarande finns kvar när det gäller samtalstrafik är att dom alla över hela klotet - tusentals operatörer - är ISO och att dom är hopkopplade med varandra och även funkar mot hundratals miljoner lurar som bara har GSM och UMTS. Om FaceTime, Skype och alla andra liknande tjänster följde en gemensam standard och kopplade upp mot varandra så skulle mobiloperatörerna inom en viss tid bli endast datatrafik-leverantörer - detta när ALLA har datalurar (LTE eller vad det då heter). En vacker dag är all telefoni IP-baserad. Så fattar jag det.

1
Bevaka tråden