Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Bluetooth i bilen

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-08 11:15

Jag köpte ny bil (Seat Leon ST) i våras och den var utrustad med Bluetooth. Jag kopplade ihop den med min iPhone 4S och allt har funkat smärtfritt. Har även kopplat in en Nokia Lumia 800 och en BlackBerry Z30, båda dessa funkar också utan problem.
För ett par veckor sedan fick jag min nya iPhone 6. Eftersom den hade samma namn som min gamla 4S strulade det lite första gången jag skulle koppla in den, men efter ett tag verkade det som att det funkade.
Några dagar senare ringde det, skyddat nummer stod det, jag tvekade att svara och samtalet kopplade ner. Jag slog en flukt på min telefon óch den visade att det var min fru som ringt. Jag prövade att ringa tillbaka, men det bara strulade.
När jag kom hem parade jag om enheterna, men då ringer bilen automatiskt upp min fru. Dock är det bara bilen som ringer upp, inte telefonen, och min fru har inte märkt att hon blivit uppringd.
Jag tog nu bort bilen ur min telefon och fabriksinställde bilens BT. Först blev det samma resultat som innan (att bilen ringde upp, men ändå inte ringde upp). Jag prövade då att byta namn på min telefon och då verkade allt fungera som det skulle.
När jag körde till jobb i morse ringde det. Ringsignalen som tillhör min fru, i displayen på bilen står det mitt eget namn. Jag försöker svara, men knapparna i bilen svarar inte mig.

Kan det vara fel på luren? Det har varit lite trixigt att få telefon och bil att hitta varandra några gånger.
Min jobbtelefon (Blackberry Z30) verkar fungera som den ska, så det verkar ju inte vara bilen som är problemet.

Någon som har ett bra tips på vad som kan vara knas?

Någon form av bugg i Bluetooth i iOS 8. Vida diskuterat den senaste tiden:
https://www.google.se/search?q=ios+8+car+blue...

Jag har inte märkt några problem i min bil (Toyota). Det kanske är en kombination mellan iOS 8 och vissa bilmärkens Bluetooth-programvara som orsakar problemen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-08 11:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Någon form av bugg i Bluetooth i iOS 8. Vida diskuterat den senaste tiden:
https://www.google.se/search?q=ios+8+car+blue...

Jag har inte märkt några problem i min bil (Toyota). Det kanske är en kombination mellan iOS 8 och vissa bilmärkens Bluetooth-programvara som orsakar problemen.

OK, låter bra att det är ett känt fel.
Verkar som VAG's (Audi, VW, Skoda, Seat) BT är med bland de som strular. Bara att hoppas att det är åtgärdat i nästa uppdatering.

Ursprungligen av AndyK:

OK, låter bra att det är ett känt fel.
Verkar som VAG's (Audi, VW, Skoda, Seat) BT är med bland de som strular. Bara att hoppas att det är åtgärdat i nästa uppdatering.

Jag har en Audi A6 2014 och det enda jag märkt med den sedan uppgraderingen till iOS 8 är att det verkar gå fortare för telefonen / bilen att koppla ihop sig. Förr kunde det dröja upp till någon minut innan de kopplat ihop sig men nu hinner jag knappt bort från uppfarten innan det är klart.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-08 16:16
Ursprungligen av HåkanE:

Jag har en Audi A6 2014 och det enda jag märkt med den sedan uppgraderingen till iOS 8 är att det verkar gå fortare för telefonen / bilen att koppla ihop sig. Förr kunde det dröja upp till någon minut innan de kopplat ihop sig men nu hinner jag knappt bort från uppfarten innan det är klart.

I wish...

Har en BMW 2012 som också strular med iOS 8. Ska tanka ner 8.1 och se om det löser problemen. Vad jag förstått är det många som kör 8.1 och som meddelat att BT-problemen är puts väck.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-09 08:28
Ursprungligen av grenhall:

Har en BMW 2012 som också strular med iOS 8. Ska tanka ner 8.1 och se om det löser problemen. Vad jag förstått är det många som kör 8.1 och som meddelat att BT-problemen är puts väck.

Låter hoppfullt...

  • Medlem
  • 2014-10-09 14:58

Jag har en splitter ny Toyota med Touch & Go, och även jag har problem. Den droppar samtalet efter några sekunder. Tror också att detta är iOS-relaterat, och inte bilspecifikt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Någon form av bugg i Bluetooth i iOS 8. Vida diskuterat den senaste tiden:
https://www.google.se/search?q=ios+8+car+blue...

Jag har inte märkt några problem i min bil (Toyota). Det kanske är en kombination mellan iOS 8 och vissa bilmärkens Bluetooth-programvara som orsakar problemen.

Jag kan bekräfta att iOS 8.1 beta 2 löser de Bluetooth-problemen jag upplevde iaf.

VW Passat 2012 med, inga problem med 6:an och Bluetooth..kopplar upp kvickt..lika kvickt som 4S:en gjorde..

  • Medlem
  • Orust
  • 2014-10-11 22:05

Funkar fint med Volvo V40 2014 med, märkte en skoj sak igår när jag skulle diktera ett sms.
Då sänktes musiken från radion automatiskt till så man kunde prata in ostört.
Bra när tekniken funkar som det ska.

  • Medlem
  • 2014-10-11 23:09

Jag tog bort parkopplingen i bilen, därefter tog jag bort parklopplingen i sexan. Sen döpte jag om "Min iPhone" till "Min iPhone 6" och körde en ny parkoppling i bilen. Stängde även av 4G, då jag inte har det i mitt abonnemang. Har bara provat att ringa mobilsvaret, men efter dessa åtgärder funkade det igen. Känns betryggande att ytterligare stabilitet kommer i 8.1.

  • Medlem
  • 2014-10-18 00:29

Kortlivad glädje. Gjorde ett nytt försök idag att använda telefonen med bilen. Funkade såklart inte.

Jag har en Volvo 2015, strular som fan efter IOS 8...
Funkar att spela musik från iPhonen men ej att ringa/svara och den ringer upp något som inte är ett nummer, hoppas på IOS 8.1

  • Medlem
  • 2014-10-19 02:53

Enligt supporttråden jag följer på Apple, så lovas iOS 8.1 komma på måndag, och de som har kört utvecklarversionen har fått tillbaka funktionaliteten med 8.1. Jag hoppas att det även gäller oss andra när den skarpa versionen kommer. Fullständigt ohållbart med en helt ny bil, som inte fungerar med en helt ny telefon.

Ursprungligen av U Dick:

Jag har en Volvo 2015, strular som fan efter IOS 8...
Funkar att spela musik från iPhonen men ej att ringa/svara och den ringer upp något som inte är ett nummer, hoppas på IOS 8.1

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-20 11:30

Än så länge har inte Telenor pushat ut 8.1... Håller tummarna att de gör det under eftermiddagen.

Ursprungligen av AndyK:

Än så länge har inte Telenor pushat ut 8.1... Håller tummarna att de gör det under eftermiddagen.

Den är inte släppt än, Apple lär släppa den runt kl 19 ikväll.

Ursprungligen av AndyK:

Än så länge har inte Telenor pushat ut 8.1... Håller tummarna att de gör det under eftermiddagen.

Det är Apple som skickar uppdateringen, inte Telenor, Telia, Tele2 etc.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-20 11:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är Apple som skickar uppdateringen, inte Telenor, Telia, Tele2 etc.

OK, trodde att Apple skickade den via operatörerna. Det gör ju Android, Blackberry och Windows Phone, om jag inte har helt fel för mig.

Ursprungligen av AndyK:

OK, trodde att Apple skickade den via operatörerna. Det gör ju Android, Blackberry och Windows Phone, om jag inte har helt fel för mig.

Nej, Apple själva skickar ut den.
Via operatörerna kommer det nog bara om man har en operatörslåst telefon på andra plattformar.
Har aldrig haft en operatörslåst telefon själv så har aldrig fått en uppdatering från operatören på någon telefon.

  • Medlem
  • 2014-10-20 20:30

Installerade 8.1 i min iP6 strax före sju ikväll. Nu skall det bli spännande när det blir dags att testa i bilen. Kanske redan i kväll. I övrigt känns både luren och paddan rappare.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-20 20:31
Ursprungligen av keptang:

Nej, Apple själva skickar ut den.
Via operatörerna kommer det nog bara om man har en operatörslåst telefon på andra plattformar.
Har aldrig haft en operatörslåst telefon själv så har aldrig fått en uppdatering från operatören på någon telefon.

Har inte haft operatörslåsta lurar, varken Android, Windows Phone eller som nu BlackBerry, men alla har har fått uppdateringar via operatören (Telenor).
Lustigt...

  • Medlem
  • 2014-10-20 20:47

Min kom från Apple. Men då har jag Tele2, och luren är köpt kontant hos Apple. Känns som bästa sättet, för att slippa hållhakar och operatörernas nycker. ?

Ursprungligen av AndyK:

Har inte haft operatörslåsta lurar, varken Android, Windows Phone eller som nu BlackBerry, men alla har har fått uppdateringar via operatören (Telenor).
Lustigt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-20 21:49
Ursprungligen av AndyK:

Har inte haft operatörslåsta lurar, varken Android, Windows Phone eller som nu BlackBerry, men alla har har fått uppdateringar via operatören (Telenor).
Lustigt...

Det är för att tillverkarna anpassar operativet själva, och operatörerna kan hjälpa till att distribuera det. Apple gör inget sådant, eftersom de är ensamma om iOS.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-20 21:57
Ursprungligen av kenjon:

Det är för att tillverkarna anpassar operativet själva, och operatörerna kan hjälpa till att distribuera det. Apple gör inget sådant, eftersom de är ensamma om iOS.

Då borde BlackBerry också kunna skicka ut sitt själv... Frustrerande att inte luren man har uppdateras, när man vet att man är flera versioner back.

Ursprungligen av AndyK:

Då borde BlackBerry också kunna skicka ut sitt själv... Frustrerande att inte luren man har uppdateras, när man vet att man är flera versioner back.

Det kan handla om en så enkel sak som att BB (RIM heter väl bolaget???) väljer att pusha ut uppdateringar via operatörer för att de vill inte lägga pengar på att bygga upp ett eget CDN utan nyttjar istället kapaciteten hos många operatörer.

Konstigt dock om du inte fått ett antal versionsuppdateringar till din telefon. Tyvärr kan jag noll & nada om BB. Kanske lider de av samma sjuka som Android lurar att de helt enkelt stannar på den version man köper dom med? Har man tur får man en uppgradering eller så men sedan får man helt enkelt köpa en ny telefon för att få det senaste operativet (och man måste då också köpa "rätt" telefon, annars får man ett gammalt operativ i sin nyinköpta lur...).

F.ö. så har det nog inget med operatörslåsning att göra som antytts i tidigare poster utan snarare vilken operatör man använder för tillfället.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-20 22:37
Ursprungligen av HåkanE:

Det kan handla om en så enkel sak som att BB (RIM heter väl bolaget???) väljer att pusha ut uppdateringar via operatörer för att de vill inte lägga pengar på att bygga upp ett eget CDN utan nyttjar istället kapaciteten hos många operatörer.

Konstigt dock om du inte fått ett antal versionsuppdateringar till din telefon. Tyvärr kan jag noll & nada om BB. Kanske lider de av samma sjuka som Android lurar att de helt enkelt stannar på den version man köper dom med? Har man tur får man en uppgradering eller så men sedan får man helt enkelt köpa en ny telefon för att få det senaste operativet (och man måste då också köpa "rätt" telefon, annars får man ett gammalt operativ i sin nyinköpta lur...).

F.ö. så har det nog inget med operatörslåsning att göra som antytts i tidigare poster utan snarare vilken operatör man använder för tillfället.

Det går att sidoladda senaste uppdateringen, men eftersom det är min jobbtelefon vet jag inte om det är så smart. Tror inte att IT-avdelningen blir glada om de behöver hjälpa mig med något och upptäcker att jag själv varit inne och rotat...

Ursprungligen av AndyK:

Det går att sidoladda senaste uppdateringen, men eftersom det är min jobbtelefon vet jag inte om det är så smart. Tror inte att IT-avdelningen blir glada om de behöver hjälpa mig med något och upptäcker att jag själv varit inne och rotat...

Låter som en smart inställning från din sida.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-21 08:29

Uppdaterade till 8.1 igår och allt verkade funka som det skulle i morse när jag körde till jobb.
Tack för det Televerket (Apple).

Uppdaterade som man skall och det strular fortfarande. Precis som förut. Nu är jag lite arg. Jag har en iPhone 6 med IOS 8.1 och en Audi A3 SP 2014.

Bevaka tråden