- Valterp
- Medlem ●
Jag hade höga förväntningar inför den 17 september, men kan nu konstatera att detta är den mjäkigaste release av ett iOS som jag har upplevt.
För att ta några exempel:
- iPhoto in the cloud finns inte med. Har tydligen blivit försenat till oktober. En av de absolut tyngsta nyheterna om ni frågar mig.
- Handoff verkar bortsett från röstsamtalen inte finnas med än. Jag har i alla fall inte märkt att man kan fortsätta att skriva ett meddelande eller pages/numberdokument på exempelvis ipaden när man började på iphonen.
- Family sharing visade sig vara ett riktigt bottennapp i och med att man inte kan lägga till ett barn under 13 år om man inte har ett KREDITKORT registrerat. Det fungerar alltså inte med ett helt vanligt visa/mastercard utan kredit. Ordnar apple inte till detta är tjänsten rätt värdelös för många.
iOS 8 lär ju snart bli bättre i takt med att alla utlovade funktioner rullas ut, men som det är nu så tycker jag att de lika gärna kunde hållit på releasen ett tag till. Jag tycker också att det är lite konstigt att avsaknaden av många funktioner inte har uppmärksammats på många apple-sajter.
Diktamen på svenska kul, men som vanligt funkar den bara till 90-95%. Det blir mycket redigerande av texten efteråt. Och inget "ångra"-kommando med rösten. Funktionen verkar omöjlig att få bra. SIRI blev inget för mig, inte ens på engelska, det blir för mycket fel.
Jag upplever också att iOS 8.0 är väldigt svajigt. Många program som hänger sig och märkliga felaktigheter.
Jag installerade direkt på 7:an. Vanligtvis brukar jag göra en "ren" installation men nu är det så nära till min iPhone 6 kommer jag installerade på det enkla sätta.
Jag upplever också att iOS 8.0 är väldigt svajigt. Många program som hänger sig och märkliga felaktigheter.
Jag installerade direkt på 7:an. Vanligtvis brukar jag göra en "ren" installation men nu är det så nära till min iPhone 6 kommer jag installerade på det enkla sätta.
IOS 8.0.2 är den senaste versionen som är bättre. (Inte för att jag hade några större problem med iOS 8)
IOS 8.0.2 är den senaste versionen som är bättre. (Inte för att jag hade några större problem med iOS 8)
Jag gjorde det lite enkelt för mig... jag har också installerat 8.0.2 och den är fortfarande svajig. 8.0.1 hann jag aldrig installera innan den drogs tillbaka.
Jag startade en annan tråd angående batteritiden och jag misstänker att det var blåtands-funktionen som buggade ur då. Har märkt att när jag kopplar ihop med min Garmin så dräneras batteritiden alarmerande fort. Både på klockan och telefonen.
Två irritationsmoment med iOS 8 på iPad 3:
- Meddelandet om "Inget sim-kort installerat" som dyker upp några gånger per dag.
- Slutar reagera på vissa multitouch-gester, t.ex att nypa med fyra fingrar för att gå till hemskärmen. Det hjälper att gå in i inställningarna, och slå av och slå på "multitask-gester", men är irriterande. Händer väl ungefär en gång per dag.
På iPhone 5s och 6 upplever jag inga problem, men på iPaden längtar jag efter 8.1 (eller om det hinner komma en buggfix-8.0.3 först, kanske).
Två irritationsmoment med iOS 8 på iPad 3:
- Meddelandet om "Inget sim-kort installerat" som dyker upp några gånger per dag.
- Slutar reagera på vissa multitouch-gester, t.ex att nypa med fyra fingrar för att gå till hemskärmen. Det hjälper att gå in i inställningarna, och slå av och slå på "multitask-gester", men är irriterande. Händer väl ungefär en gång per dag.
På iPhone 5s och 6 upplever jag inga problem, men på iPaden längtar jag efter 8.1 (eller om det hinner komma en buggfix-8.0.4 först, kanske).
Jag har också problem med gnäll om inget sim-kort samt att multitouch-gester slutar funka (sim-kort på alla iPads, multitouch bara på min Air). Det brukar dock räcka att gå in i inställningsappen (dvs starta den och ta ner den igen) för att gesterna ska börja funka.
Jag har dessutom stora problem med wifi på min Air och min Mini Retina, samt vissa problem på 5s. Däremot på min "gamla" mini är det inga problem.
Det går bättre (wifi) om jag kör mot en äldre TC, den platta modellen som kom innan nuvarande 11ac-torn-modell.
Jag har förstås försökt ett gäng grejor för att få det att funka (inklusive "återställ alla inställningar" som slängde bort alla mina iCloud-dokument.... som nu Apple återställt efter 1.5 vecka), men utan resultat.
Så jag väntar med spänning på 8.1.
Det finns en del buggar, helt klart.
Jag har också upplevt problemet med SIM-kortet och det är någon som gör något dumt någonstans.
Jag har provat med att slå av mobildata - det hjälpte inte.
Jag provade med att slå av bakgrundsuppdatering - det hjälpte inte.
Till sist så slog jag på flygplansläget och eftersom den fortsatte att klaga efter det så gav jag upp...
Övriga problem som jag märker är mest att någon app kraschar då och då samt att touchinput lägger av en kort stund då och då.
IT-nissarna på mitt företag (model stor koncern) meddelar följande:
During tests the following problems have been discovered:
◦connectivity issues through Wi-Fi and cellular network, which require device Network Settings to be reset in order to resolve the problem
◦increased battery consumption by approximately 20% compared to iOS 7.1.2
The above problems have been also reported by several users in Apple support forum.
Please follow recommendation for the device operating system (please note, we are recommending to still hold upgrade to iOS 8 except in iPhone 6 which comes by default)
iOS snackar fortfarande inte med Yosemite och iTunes 12 - det går alltså inte att synka via WiFi. Detta kan ju också ha med att Yosemites bessynnerliga nDNS-beteende (looping etc), men det skumma är att iOS-enheter med iOS7 ses av Yosemite och iTunes 12.
iOS snackar fortfarande inte med Yosemite och iTunes 12 - det går alltså inte att synka via WiFi.
WiFi-synk har inte fungerat för mig sedan funktionen implementerades i iOS, oavsett iTunes- och OS X-version.
Trist. För mig har det funkat klockrent tills nu.
Eftersom man måste ha iTunes igång så har jag synk mot min Mac Mini mediaserver - kruxet var att synka bilder som ju är i mitt Aperture på iMacen. Lösningen blev att synka (med Integon Backup Manager Pro) Bilder-mappen på iMacen till Mac Minin så att iTunes där kan suga ut nya bilder som ska synkas över till iPhone/iPad varje natt när manickerna står på laddning.
WiFi-synk har inte fungerat för mig sedan funktionen implementerades i iOS, oavsett iTunes- och OS X-version.
Jag uppdaterade äntligen min iPad 4 i veckan. Borde förmodligen låtit bli.
Min iPad har fortsatt puttra på iOS 6, eftersom jag inte ville ha samma problem med iOS 7:s barnsjukdomar som många av mina vänner led av. Tiden gick, och jag liksom glömde uppgradera, paddan funkade ju bra trots att den såg "gammal" ut med det utdaterade gränssnittet, och allt synkades utmärkt.
Sedan kom iOS8 med löfte om att kunna ta emot samtal (HURRA) via paddan, samt handoff. Eftersom jag bollar dokument och mail (via sparade utkast) mellan enheterna ofta (har även en 4S och en MBP 2010) lät de nya funktionerna i iOS och Yosemite som gjorda för mig. Trots att jag brukar vänta några versioner och lyssna efter vittnesmål bestämde jag mig för, äh, YOLO.
Men.
Jag har tackat nej till iCloud drive. Detta innebär nu att jag inte kommer åt några iWorks-filer i molnet via mina mobila enheter. ALLS. För de hålls gisslan av iCloud drive, som jag inte använder.
Med andra ord: Jag kan bara få tag på mina Numbers-kalkylblad, mina Pages-mötesanteckningar (100% skapade på iPad) och mina Keynote-presentationer i Macbooken. Jag är asirriterad. Den enda appen jag litar på (och som jag även använde tidigare) är typ iA Writer – eftersom den synkar mot dropbox – men även denna älskade app tvingas ur synkning konstant och måste manuellt petas tillbaka varje gång jag använder det.
iCloud har alltså helt stukat sig självt och det finns inget att göra åt det annat än att uppgradera till Drive i förtid (spännande att se vilka nya problem som kan uppstå...). Vilket jag inte har någon som helst lust med eftersom Yosemite (som inte finns tillgängligt än) känns ordentligt osäkert att uppgradera till förrän de bankat ut alla bucklor med uppdateringar. Tills dess är alltså några av mina viktigaste arbetsredskap oanvändbara.
Är lite ledsen, ärligt talat.
Jag uppdaterade äntligen min iPad 4 i veckan. Borde förmodligen låtit bli.
Min iPad har fortsatt puttra på iOS 6, eftersom jag inte ville ha samma problem med iOS 7:s barnsjukdomar som många av mina vänner led av. Tiden gick, och jag liksom glömde uppgradera, paddan funkade ju bra trots att den såg "gammal" ut med det utdaterade gränssnittet, och allt synkades utmärkt.
Sedan kom iOS8 med löfte om att kunna ta emot samtal (HURRA) via paddan, samt handoff. Eftersom jag bollar dokument och mail (via sparade utkast) mellan enheterna ofta (har även en 4S och en MBP 2010) lät de nya funktionerna i iOS och Yosemite som gjorda för mig. Trots att jag brukar vänta några versioner och lyssna efter vittnesmål bestämde jag mig för, äh, YOLO.
Men.
Jag har tackat nej till iCloud drive. Detta innebär nu att jag inte kommer åt några iWorks-filer i molnet via mina mobila enheter. ALLS. För de hålls gisslan av iCloud drive, som jag inte använder.
Med andra ord: Jag kan bara få tag på mina Numbers-kalkylblad, mina Pages-mötesanteckningar (100% skapade på iPad) och mina Keynote-presentationer i Macbooken. Jag är asirriterad. Den enda appen jag litar på (och som jag även använde tidigare) är typ iA Writer – eftersom den synkar mot dropbox – men även denna älskade app tvingas ur synkning konstant och måste manuellt petas tillbaka varje gång jag använder det.
iCloud har alltså helt stukat sig självt och det finns inget att göra åt det annat än att uppgradera till Drive i förtid (spännande att se vilka nya problem som kan uppstå...). Vilket jag inte har någon som helst lust med eftersom Yosemite (som inte finns tillgängligt än) känns ordentligt osäkert att uppgradera till förrän de bankat ut alla bucklor med uppdateringar. Tills dess är alltså några av mina viktigaste arbetsredskap oanvändbara.
Är lite ledsen, ärligt talat.
Svarade du nej på frågan om att uppgradera till iCloud Drive så ska du komma åt dina dokument.
Svarade du nej på frågan om att uppgradera till iCloud Drive så ska du komma åt dina dokument.
Det var det jag trodde också. Men exempelvis – detta händer när jag loggar in på iCloud.com och försöker komma åt t.ex. mina Pages-dokument (vet inte varför min 4S inte finns med i listan här, den tackade jag nej till uppgradering till iCloud Drive efter att ha installerat iOS8):
Tillägg: Ett förtydligande. Klickar jag "inte nu" petas jag tillbaks till startskärmen på iCloud.com med alla alternativ, och samma upprepas om jag försöker titta på andra iWorks-dokument. Kan bara titta på dem på datorn via iCloud, och de finns inte tillgängliga i iPad. Man kan inte längre ha iCloud-lagring påslaget utan att även ha iCloud Drive.
Det var det jag trodde också. Men exempelvis – detta händer när jag loggar in på iCloud.com och försöker komma åt t.ex. mina Pages-dokument (vet inte varför min 4S inte finns med i listan här, den tackade jag nej till uppgradering till iCloud Drive efter att ha installerat iOS8):
Tillägg: Ett förtydligande. Klickar jag "inte nu" petas jag tillbaks till startskärmen på iCloud.com med alla alternativ, och samma upprepas om jag försöker titta på andra iWorks-dokument. Kan bara titta på dem på datorn via iCloud, och de finns inte tillgängliga i iPad. Man kan inte längre ha iCloud-lagring påslaget utan att även ha iCloud Drive.
Som jag tolkar det så HAR du tackat ja till iCloud Drive på någon enhet eller alla fall att Apple tror det.
Som jag tolkar det så HAR du tackat ja till iCloud Drive på någon enhet eller alla fall att Apple tror det.
Screencap från min iPhone 4s, min sista enhet som även den har ios 8 och där jag (som kan ses nedan) inte ok:at iCloud drive:
Om det är en "feature" hade jag gärna blivit förvarnad.
Dessutom – jag godkänner väl ändå inte iCloud Drive för en enhet, utan för mitt konto? Det är vad iCloud.com tycker iaf.
Screencap från min iPhone 4s, min sista enhet som även den har ios 8 och där jag (som kan ses nedan) inte ok:at iCloud drive:
Om det är en "feature" hade jag gärna blivit förvarnad.
Dessutom –jag godkänner väl ändå inte iCloud Drive för en enhet, utan för mitt konto? Det är vad iCloud.com tycker iaf.
Jag säger inte att du har gjort något fel men har man aktiverat iCloud Drive kan man slå av det så det ser ut som på din bild.
Förstår inte vad du menar med det jag markerat med fet stil.
Jag säger inte att du har gjort något fel men har man aktiverat iCloud Drive kan man slå av det så det ser ut som på din bild.
Förstår inte vad du menar med det jag markerat med fet stil.
Såhär: jag har inte godkänt iCloud drive på någon enhet. Det tycker iCloud.com att jag behöver göra för att komma åt mina filer, som fortfarande ligger i iClouds moln – och inte i iCloud Drive – vilket gör att jag kan komma åt dem på datorn (Mavericks, ej Yosemite) men inte på någon av mina två iOS8-enheter. Hoppas du förstår vad jag menar?
Och det är ett stort problem för mig. Jag har inte slagit på iCloud Drive över huvud taget på någon enhet, just för att jag ville fortsätta använda mina enheter som vanligt. Nu kan jag inte det.
När du säger att du kommer åt dokumenten via datorn (Mavericks) - är det inifrån iWork-programmens öppna/spara-dialog, eller via webbsidan icloud.com?
Har du någon gång testat Yosemite-betan och råkat aktivera iCloud drive då?
Ja precis! Jag kommer ju åt min bildström (eller vad den kallas nu för tiden...) i iPhoto och alla iWorks-dokumenten går att nå via programmen (Pages, Numbers & Keynote) i OSX.
Uppgraderade ganska sent till Mavericks – i början av sommaren – och har inte testat Yosemite i någon form. iCloud.com anser det vara en brist att jag inte uppgraderat ännu (... uppgraderat för webbläsning av dokument eller själva kontot?) och listar bara två av mina tre icke-anslutna enheter.
När jag först installerade iOS8 på iPhone var jag väldigt noga med att inte ansluta mig till iCloud Drive, eftersom jag hört (här på 99mac, faktiskt) att jag som Mavericks-användare skulle förlora möjligheten att komma åt mina dokument på datorn tills jag skaffat Yosemite. Nu blev det precis tvärt om istället.
Efter lite googlande dök faktiskt Apples egna support-artikel om ämnet upp. Och, jo – om man uppgraderat till iOS8 utan att ansluta sig till iCloud Drive, så kan man faktiskt inte synka sina iWorks-filer mellan enheter. Det går att komma åt dem på datorn via programmen, men det är tvärstopp på iCloud.com samt via alla mobila appar.
Apple formulerar alternativen på detta vis:
1. Låt bli att ansluta till iCloud Drive förrän Yosemite är installerat och puttrar på – men inte ha tillgång till iWorks-dokumenten på mobila enheterna under den tiden.
2. Anslut till Drive nu, utan att ha tillgång till iWorks på datorn under övergångsperioden (alltså inte förrän Yosemite är installerat).
Så "Anslut inte till iCloud Drive nu" är faktiskt inte ett jätteanvändbart råd – jag kommer i vilket fall inte åt mina mötesanteckningar, utkast till texter, presentationer m.m. på de mobila enheter där de gör mest nytta och där jag behöver få upp dem snabbast på resande fot. Eftersom jag inte heller kan få upp dokumenten via iCloud.com förrän jag faller till föga finns det ingen anledning att inte ansluta sig redan nu.
Men – det är inte ett val jag gör baserat på att jag tycker det verkar stabilt och för att jag vill göra det redan nu, utan för att jag liksom inte har något annat val. Känns dessutom rätt läskigt att göra det med tanke på t.ex. "återställa inställningar"-buggen som ännu inte verkar vara löst.
Nå. Alla Pages-dokument säkerhetskopierades till datorn nu medan den fortfarande hade tillgång till iCloud-filerna, så det är väl bara att bita i det berömda äpplet. Huruvida det är surt eller ej återstår att se...
TILLÄGG: Kanske väntar lite till innan jag ansluter mig. Här är en spännande historia som berör samma problematik som jag upplever just nu. Om det inte går ALLS att kollaborera vid iCloud, så är det jäkligt surt.