Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskprestanda - Internt vs. externt

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lensv:

Uräkta, var tvungen att åka bort under dagen…

Det har gått utmärkt att köra med en hel hög med skärmar anslutna till USB-docka/grafikkort med Displaylinks teknik tidigare. Dock hävdar de att det inte är möjligt sedan OS X 10.9 släpptes, så frågan är vad det finns för alternativ? Är mest nyfiken om någon har erfarenhet av en miljö med iMac (eller MBP) och mer än två externa skärmar.

Funkar fint på min MBP med en skärm via USB (Displaylink) och en via TB->DVI med OS X 10.9.5. Fick ladda ner senaste drivrutinen på Displaylinks sida.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-10 17:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Prestandan över USB måste vara helt , eller?

Naturligtvis ska man inte utgå från att tekniken levererar optimalt och passar alla syften, men för övervakningsskärmar od. duger den mer än väl.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-10 17:28
Ursprungligen av suddgummi:

Funkar fint på min MBP med en skärm via USB (Displaylink) och en via TB->DVI med OS X 10.9.5. Fick ladda ner senaste drivrutinen på Displaylinks sida.

Japp, en monitor ska fortfarande gå bra. Det är när det ska till flera skärmar som problemen uppstår… Enl. Displaylink är det Apple som har gjort förändringar i sina API'er, vilket skapar problem med drivrutinerna för virtuella displayer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-12 10:06

Jag tror att jag har hittat lösningen. Den fjärde skärmen bör jag faktiskt kunna ansluta via Airplay... Verkar hur smidigt som helst.

Jag gjorde några tester med en Macbook Air och möjligheterna ser lovande ut. Ett överraskande konstaterande dock, som är helt off-topic... När jag kopplade in en 1080-TV via displayporten (med HDMI-adapter) kunde jag spegla den med Macen i Full HD. Är inte det lite konstigt, när den inbyggda skärmen är spec'ad för max 1366x768?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-12 10:26
Ursprungligen av lensv:

Ett överraskande konstaterande dock, som är helt off-topic... När jag kopplade in en 1080-TV via displayporten (med HDMI-adapter) kunde jag spegla den med Macen i Full HD. Är inte det lite konstigt, när den inbyggda skärmen är spec'ad för max 1366x768?

Inte alls konstigt. Den externa skärmen visar helt enkelt en uppskalad bild.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-12 11:06
Ursprungligen av Vassius:

Inte alls konstigt. Den externa skärmen visar helt enkelt en uppskalad bild.

Ja... så borde det vara, men saken är den att den lilla skärmen på MBA'n faktiskt levererar en upplösning på 1080p.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-12 11:17
Ursprungligen av lensv:

Ja... så borde det vara, men saken är den att den lilla skärmen på MBA'n faktiskt levererar en upplösning på 1080p.

Nu hänger jag inte med riktigt... Du aktiverar spegling till extern skärm; vad händer då? Blir innehållet på den interna skärmen mindre, medan den externa visar bilden i sin native-upplösning på 1080p? Eller är bilden på den interna oförändrad, och den externa visar samma bild?

Om det är det första, att det faktiskt blir en 1080p-bild (som levereras av grafikchippet, inte av skärmen), så visas den naturligtvis nedskakad på den interna skärmen. Då med tappad skärpa förstås. Skärmen får ju inte fler fysiska pixlar bara för att man trycker ut en högre upplösning från grafikchippet.

Om det är det andra så är det som jag skrev i mitt förra inlägg; bilden som visas är uppskalad till 1080p.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-12 11:38

Japp! Nedskalning låter som en mera korrekt beskrivning. Dock tycker jag att skärpa och bildkvalité ser förvånansvärt bra ut om så är fallet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-12 11:58
Ursprungligen av lensv:

Japp! Nedskalning låter som en mera korrekt beskrivning. Dock tycker jag att skärpa och bildkvalité ser förvånansvärt bra ut om så är fallet...

Jag tror datorn off-screen renderar full HD skalar ner din interna skärm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-12 12:00

Ja, för 4 skärmar borde du kunna köra...

2st DP / HDMI / DVI
1st USB
1st AirPlay

Prestandan på de två senare blir dock förkastlig, men beroende på uppgift kanske det duger.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-20 08:47

Bara ett litet konstaterande… Trist

http://www.macrumors.com/2014/10/17/retina-5k...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-20 08:48
Ursprungligen av lensv:

Bara ett litet konstaterande… Trist

http://www.macrumors.com/2014/10/17/retina-5k...

Inga konstigheter där, det var självklart det skulle vara så.

Bevaka tråden