Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på touchskärm som fungerar med Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-14 20:11

Hej!
Är det någon som har tips på en touchscreen som fungerar till Mac? Vi har en Mac Mini med ett orgelprogram som styrs av en helt spelbord, men vi skulle vilja ha en touchscreen för att slå på och av register/funktioner. Just nu kör vi VNC via en iPad men det är ju värdelös lagg på det.
Här står att denna ViewSonic-skärm (http://touchscreen-monitors-review.toptenrevi...) funkar med både Mac och Windows, men på VS egen sida nämns bara Windows som fungerande och Mac som "N/A". Dessutom är 22" lite väl stort; 17" räcker nog fint. Några förslag?

Senast redigerat 2014-10-14 22:02
  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-14 21:44

Tack för ditt svar, Jesper, men som sagt kände jag mig lite skeptiskt lagd till topten när den ViewSonic som de hävdar är kompatibel med OS X inte är det enligt tillverkarens hemsida. Inte heller den andra modell de nämner med Macstöd skriver något om det på sin hemsida, men det ska jag höra med dem om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-14 22:20
Ursprungligen av JonesH:

Hej!
Är det någon som har tips på en touchscreen som fungerar till Mac? Vi har en Mac Mini med ett orgelprogram som styrs av en helt spelbord, men vi skulle vilja ha en touchscreen för att slå på och av register/funktioner. Just nu kör vi VNC via en iPad men det är ju värdelös lagg på det.....
...
Några förslag?

@JonesH,

Har du tittat eller eventuellt provat AirDisplay från Avatron Software..!?

Denna lösning gör att din MacMini ser din iPad som en extra skärm...på vilken du även kan peka å därmed klicka likt en Touch-skärm...

Du hittar IOS-appen här på AppStore

Lycka till,

- Torkel

Senast redigerat 2014-10-14 22:38
  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-14 23:04
Ursprungligen av Torkel:

@JonesH,
Har du tittat eller eventuellt provat AirDisplay från Avatron Software..!?

Hej och tack Torkel,
Jag har provat Air Display men det spårar ur om man inte har någon fysisk skärm ansluten. Om jag minns rätt skapas fyra virtuella skärmar istället för bara en, och det fungerar inte som det ska. Dessutom var laggproblemen ungefär desamma som med vanlig skärmdelning.

Ursprungligen av JonesH:

Hej!
Är det någon som har tips på en touchscreen som fungerar till Mac? Vi har en Mac Mini med ett orgelprogram som styrs av en helt spelbord, men vi skulle vilja ha en touchscreen för att slå på och av register/funktioner. Just nu kör vi VNC via en iPad men det är ju värdelös lagg på det.
Här står att denna ViewSonic-skärm (http://touchscreen-monitors-review.toptenrevi...) funkar med både Mac och Windows, men på VS egen sida nämns bara Windows som fungerande och Mac som "N/A". Dessutom är 22" lite väl stort; 17" räcker nog fint. Några förslag?

Interessant tema. Jag undrar själv över liknande.
Är inte 17 väl liten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-20 23:22
Ursprungligen av nittionio:

Interessant tema. Jag undrar själv över liknande.
Är inte 17 väl liten?

Nej, jag tror att 17 fungerar bra, vi använder en iPad idag som sagt. 19 tum skulle också gå. Huvudsaken att det är en touchskärm som fungerar med Mac men det verkar väldigt ont om...

Ursprungligen av JonesH:

Nej, jag tror att 17 fungerar bra, vi använder en iPad idag som sagt. 19 tum skulle också gå. Huvudsaken att det är en touchskärm som fungerar med Mac men det verkar väldigt ont om...

Borde funka med vilken touchskärm som helst. De presenterar sig som en HID (human interface device) typ som en mus. Du kanske inte kan använda dig av multitouchgester, men peka och klicka ska fungera oavsett. Kolla på Dustin eller Misco och välj en som passar storleksmässigt. Misco har väl ett större utbud, men tar lite längre tid på sig för att leverera. Köp den som privatperson (antar att du har firma) så har du 14 dagar på dig att returnera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-20 23:38

Jag har fått intrycket av att det inte funkar riktigt så enkelt, har du provat och sett att det funkar så?
Tack för input.

Ursprungligen av JonesH:

Jag har fått intrycket av att det inte funkar riktigt så enkelt, har du provat och sett att det funkar så?
Tack för input.

Det var ett tag sen, men då var det en av de där Lilliputskärmarna kopplat till en Mac Mini. Det fungerade som så att man styrde muspekaren med touchen. Peka för att flytta pekaren, tryck igen för att "klicka".
Att högerklicka kommer nog inte fungera, men jag fick uppfattningen om att det inte behövdes?
Här är några som har OS X stöd enligt texten:
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=148419&SL_SectionID=4579758
https://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TV-917A)/index.aspx

Det är de mer avancerade skärmarna med flera beröringspunkter (multitouch) som kan behöva drivrutiner för att fungera. De vanliga resistiva behöver normalt inte det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2014-10-21 00:23

Spännande, tack för det! Ska höra med Deltaco och Misco om vad de kan tänkas ha.

1
Bevaka tråden