Jag vet inte hur välspritt detta är, men sedan ett tag så har man en hel del möjligheter när det gäller nya grafikkort till "gamla" Mac Pro.
Man kan välja både på NVIDIA och ATI* kort, och det är i stort sett bara att köpa och trycka i det. Mac Rumors har en del information i sitt MacPro-forum och det kan löna sig att läsa på.
Det första kortet jag testade, ett ATI* XFX R9 280X fungerade inte. Jag tror det har en speciell PC BIOS som en "feature". Hur som helst så funkade inte det kortet direkt ur lådan. Försök två gick bättre: MSI R9 280X 3GB. Fungerar direkt utan något strul. Det enda man inte får är boot-skärmen. Vill man ha den så måste man flasha kortet.
Jag valde mitt kort baserat på att det inte kräver för mycket effekt. Mac Pron skall klara 225W, men kliver man upp på de allra värsta korten idag så kräver de mer. Om grafikkortet behöver 2st 8-pins PCIe-kablar så skall man låta det vara, om man inte tänker tillhandahålla extra ström. Mitt behöver en 6:a och en 8:a, men det medföljer en 6 till 8 adapter och det fungerar bra med den.
Mitt kort är fabriksöverklockat, men håller sig ändå inom rimliga gränser. För att testa min setup så körde jag några bechmarks som Bare Feats också använder (så jag har något att jämföra med). Här är mina resultat:
LuxMark 2 complex Room Scene: 1249p
Valley Extreme Preset (OpenGL): 45fps
Valley ExtremeHD Preset: 36fps
Detta är på min 2010 6-core 3.33GHz Mac Pro.
*Med ATI avses AMD