Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7 dolda funktioner i OS X Yosemite

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. I vanlig ordning innehåller Apples nya operativsystem OS X Yosemite många funktioner som inte är lika framträdande som andra. Här listar vi sju stycken dolda och användbara guldkorn.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

4. Volymkontrollen är tystad

Den är inte tystad hos mig. Annat ljud bara.

Ursprungligen av Weedberg:

Den är inte tystad hos mig. Annat ljud bara.

Jag trodde också att den var tyst tills jag såg din kommentar, hittade en knapp som hette "Play feedback when volume is changed" i systeminställningar. TACK!

@Weedberg Vad spännande, våra alla datorer var helt tysta, men likt @kalljonas har vi nu hittat inställningen i Systeminställningar. Alltid lär man sig något nytt

  • Medlem
  • 2014-10-22 21:37

Samma här.

Ursprungligen av Weedberg:

Den är inte tystad hos mig. Annat ljud bara.

Annat ljud. Som en kass pingisboll som studsar i ett glas. Typ. Fast dovt.

Ja nu har jag lärt mig något! Min flickvän är för övrigt mycket besviken på det nya ljudet, tycker det gamla lät "högtidligare"

Jag föredrar att ha det helt tyst.

Ursprungligen av kalljonas:

Jag trodde också att den var tyst tills jag såg din kommentar, hittade en knapp som hette "Play feedback when volume is changed" i systeminställningar. TACK!

Den där inställningen har väl funnits i flera tidigare versioner av os x? Jag har i flera år haft ljud avstängt när man höjer/sänker volymen.

I mavericks fanns till exempel samma inställning (http://www.cnet.com/how-to/turn-off-the-poppi...).

(Känns inte riktigt som redaktionen har full koll på operativsystemet de använder/ska bevaka. )

Ursprungligen av Mikael E:

Den där inställningen har väl funnits i flera tidigare versioner av os x? Jag har i flera år haft ljud avstängt när man höjer/sänker volymen.

I mavericks fanns till exempel samma inställning (http://www.cnet.com/how-to/turn-off-the-poppi...).

(Känns inte riktigt som redaktionen har full koll på operativsystemet de använder/ska bevaka. )

Jag hade ljud i Mavericks (och så länge jag kan minnas), när jag uppdaterade blev det plötsligt tyst. Men nä, full koll har vi inte än. Vi undersöker och lär oss mer om Yosemite varje dag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-22 22:29

Att tysta ljudet vid volymändring har funnits sedan Snow Leopard minst, då jag alltid har haft det tyst och det var då jag skaffade min första privata Mac. Går förövrigt att overrida det genom att hålla nere shift vid volymändring, då blir det tyst om du har ljudet aktiverat och tvärtom

Ursprungligen av Mikael E:

Den där inställningen har väl funnits i flera tidigare versioner av os x? Jag har i flera år haft ljud avstängt när man höjer/sänker volymen.

I mavericks fanns till exempel samma inställning (http://www.cnet.com/how-to/turn-off-the-poppi...).

(Känns inte riktigt som redaktionen har full koll på operativsystemet de använder/ska bevaka. )

Helt klart något jag missat, annars hade jag stängt av det för länge sedan. Men nej, koll på allting i ett operativsystem är svårt att ha - och ytterst tråkigt vore ju det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-23 07:30

Finder kan göra batch rename av filer numer.

Markera ett antal filer i Finder, högerklicka, välj "Rename...". Whoala!

Mitt ljud för feedback för vid höjning / sänkning var också avstängt initialt men inställningen är den som varit länge.

Ett störande moment för mig är fortfarande GUI:t. Det ser inte färdigt ut. Jag hoppas verkligen någon tredje-part släpper ett verktyg som ger oss mer kontroll.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-10-23 08:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Finder kan göra batch rename av filer numer.

Markera ett antal filer i Finder, högerklicka, välj "Rename...". Whoala!

Mitt ljud för feedback för vid höjning / sänkning var också avstängt initialt men inställningen är den som varit länge.

Ett störande moment för mig är fortfarande GUI:t. Det ser inte färdigt ut. Jag hoppas verkligen någon tredje-part släpper ett verktyg som ger oss mer kontroll.

Grymt!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-10-23 08:50

Någon som funnit något sätt att ändra vilka valutor som visas? Personligen är jag mest intresserad av Norsk och Svensk.

Artikeln är nu uppdaterad vad gäller ljud och volyminställningar. Tack alla ni som uppmärksammade detta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-23 09:24

Vissa av dessa dolda förbättringarna betyder mer för mig än alla officiella förbättringarna tillsammans.

Punkt 5 är också gammal. Har gått att göra i minst ett par, tre OS X-generationer tillbaka.

Ursprungligen av andas:

Någon som funnit något sätt att ändra vilka valutor som visas? Personligen är jag mest intresserad av Norsk och Svensk.

Kalkylatorn kan det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2014-10-23 11:06
Ursprungligen av Mikael E:

Den där inställningen har väl funnits i flera tidigare versioner av os x? Jag har i flera år haft ljud avstängt när man höjer/sänker volymen.

Ja, jag har haft det avstängt så länge jag kan minnas och har använt OSX sedan 2003 så det är helt klart en gammal inställning.

Håller man nere skift eller alt+skift när man ändrar volymen med tangentbordet kan man tillfälligt aktivera ljudet respektive ändra volymen i finare steg. Alt+volym tar dig som vanligt till inställningarna för ljud.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-23 11:07
Ursprungligen av andas:

Någon som funnit något sätt att ändra vilka valutor som visas? Personligen är jag mest intresserad av Norsk och Svensk.

Nu har du redan fått tips om att ändra standardinställningen men Spotlight har ju fått samma funktionalitet som Alfred erbjuder där man kan konvertera alla valutor.

100 nok to sek
100 usd to pound
etc.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-23 17:14
Ursprungligen av andas:

Någon som funnit något sätt att ändra vilka valutor som visas? Personligen är jag mest intresserad av Norsk och Svensk.

"100 kr to yen" verkar fungera. (OS X på US English)

Lite dubbelt med info, jag missade @ducedo inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-24 11:28

Quicktime inspelning

Jag får inte upp min telefon som valbart alternativ när jag ska försöka spela in i Quicktime. Den är inkopplad med sladd. Finns det något annat jag bör kontrollera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-24 12:16
Ursprungligen av mattiL:

"100 kr to yen" verkar fungera. (OS X på US English)

...likväl som "100 kr till yen" i OS X på svenska.

Btw, punkt ett...att kunna spela in skärmen på iPhone eller iPad, den får jag inte att fungera iaf. Hur ska man lyckas få sin enhet att synas i listan?

Ursprungligen av zinned:

Btw, punkt ett...att kunna spela in skärmen på iPhone eller iPad, den får jag inte att fungera iaf. Hur ska man lyckas få sin enhet att synas i listan?

Du väljer ny inspelning.
Klickar på den lilla pilen till höger om record-knappen som pekar ner.
Där kan du välja din telefon när den är ansluten med kabel

Fungerar med min iPhone 6 men inte med jobbmobilen som är en iPhone 4s

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-24 21:52
Ursprungligen av Borttaget:

Du väljer ny inspelning.
Klickar på den lilla pilen till höger om record-knappen som pekar ner.
Där kan du välja din telefon när den är ansluten med kabel

Fungerar med min iPhone 6 men inte med jobbmobilen som är en iPhone 4s

Den fetstilta biten missade jag...

Senast redigerat 2018-07-23 10:48
1
Bevaka tråden