Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspel: Yosemite möter Mavericks

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har installerat OS X Yosemite och kikar i det här bildpselet på några av förändringarna jämfört med OS X Mavericks. Dela gärna med dig av egna bilder i kommentarerna nedan.

Läs hela artikeln här

Bra upplägg av jämförelse. Har man mycket att stå i så hinner man inte sätta sig in i alla nyheter, man bara uppdaterar och kör på och upptäcker saker efterhand. Ibland blir man stressad när det inte är som förut och man inte hittar det man ska, då får man söka i hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-18 11:26

Tack för en bra jämförelse! Den gör dock att jag väntar med uppdateringen. Avskyr den platta designen. Allt blir så tråkigt och icke intuitivt.

Ursprungligen av timofej:

Tack för en bra jämförelse! Den gör dock att jag väntar med uppdateringen. Avskyr den platta designen. Allt blir så tråkigt och icke intuitivt.

Vad tänker du vänta på? De lär ju inte byta tillbaka till den gamla designen i 10.10.1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-18 13:13
Ursprungligen av Capeman:

Vad tänker du vänta på? De lär ju inte byta tillbaka till den gamla designen i 10.10.1.

Tyvärr är det sant, Apple kommer nog inte att gå tillbaka i sin design. Vad jag ska vänta på (eller egentligen inte) är att programmen jag använder inte kommer att stödjas av Mavericks. Då blir jag illa tvungen att byta i alla fall. Eller om nästa version av OS X har någonting som jag tycker är skäl nog att byta. Än så länge ser jag inga nya funktioner i Yosemite som jag kan ha nyttja av.

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac har installerat OS X Yosemite och kikar i det här bildpselet på några av förändringarna jämfört med OS X Mavericks. Dela gärna med dig av egna bilder i kommentarerna nedan.

Läs hela artikeln här

Installerade det på min gamla iMac för att inspektera skadeverkningarna som alltid verkar uppstå vid uppdateringar. Inte överdrivet förtjust och inte just några wow heller. Safari känns mest bara krångligare, men man kanske vänjer sig. Flertalet program verkar funka, men inte Parallells och inte Google Earth. iPhoto fordrade en ganska krånglig uppdatering av materialet. Feedback från när man laddar hem uppdateringar verkar ha gömt sig ordentligt. Lyckades inte se hur man ser vad som händer. Nästan i klass med Windows i detta avseende. iCloud är extremt påstridigt!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-18 13:48
Ursprungligen av TouchCAD:

Installerade det på min gamla iMac för att inspektera skadeverkningarna som alltid verkar uppstå vid uppdateringar. Inte överdrivet förtjust och inte just några wow heller. Safari känns mest bara krångligare, men man kanske vänjer sig. Flertalet program verkar funka, men inte Parallells och inte Google Earth. iPhoto fordrade en ganska krånglig uppdatering av materialet. Feedback från när man laddar hem uppdateringar verkar ha gömt sig ordentligt. Lyckades inte se hur man ser vad som händer. Nästan i klass med Windows i detta avseende. iCloud är extremt påstridigt!

Jag gjorde samma test på en av mina maskiner. Fick flashback och påmindes obehagligt nog när Windows XP kom. Då satt vi Macägare och hångarvade åt Teletubbies looken. Nu har de baxat in det i OS X med. Jag gjorde som tur är en Time-machine backup innan installationen. Är det bara att återställa från backupen eller måste jag installera Mavericks först?

Ursprungligen av onnyt:

Jag gjorde samma test på en av mina maskiner. Fick flashback och påmindes obehagligt nog när Windows XP kom. Då satt vi Macägare och hångarvade åt Teletubbies looken. Nu har de baxat in det i OS X med. Jag gjorde som tur är en Time-machine backup innan installationen. Är det bara att återställa från backupen eller måste jag installera Mavericks först?

Installera Mavericks först.

  • Medlem
  • 2014-10-18 15:18

Jag testkörde på min ett år gamla iMac och utseendet ligger utanför mitt toleransområde.
Återställde från min Time Capsule, tillbaka till Mavericks.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-18 17:47
Ursprungligen av Borttaget:

Installera Mavericks först.

Ursprungligen av SV O:

Jag testkörde på min ett år gamla iMac och utseendet ligger utanför mitt toleransområde.
Återställde från min Time Capsule, tillbaka till Mavericks.

Blev lack på Yosemite och försökte köra en återställning från min Mavericks backup. Allt verkade gå fint efter fyra timmar. Dags att boota om. Stora stopp-förbuds-tecknet dyker upp på skärmen. Hade som tur var Mavericks på en USB-pinne. Kör tillbaka till det gamla nu. Kommer väll tyvärr till någon tidpunkt när man måste uppgradera. Till dess kör jag vidare på mavericks.

Edit. Kommer inte att köra med Time Machine mer. Alldeles för skakigt och opålitligt. Blir CCC framöver.

Senast redigerat 2018-07-23 10:44

Wow - man har tagit iphone-gränssnitete och stoppat in i datorn. Kreativt, verkligen kreativt - eller inte.
Tycket av artikeln att döma att det såg ut som skit. Men eftersom utvecklingen är linjär och endast har en riktning så får man väl snart bita i det sura äpplet.
/

Någon som arbetar med bild och upplever Dark mode som en förbättring?

Slås på såhär: http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software...

Jag gillar den nya stilen. Å andra sidan så brukar jag snabbt vänja mig och kommer sällan ihåg hur det såg ut tidigare?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-10-20 17:33

Sällar mig till dig BlackSmp, men med ett undantag. Jag har svårt att förlika mig med det nya typsnittet i menyerna. Det är för suddigt för mina stackars ögon.
Blir väl tvungen att köpa en ny iMac.

Ursprungligen av lasselu:

Sällar mig till dig BlackSmp, men med ett undantag. Jag har svårt att förlika mig med det nya typsnittet i menyerna. Det är för suddigt för mina stackars ögon.
Blir väl tvungen att köpa en ny iMac.

Ja, oerhört märkligt att ändra läsbarheten i den riktningen. En slags Helvetica? Kanske går att justera, som i iOS?
Och opaciteten överallt? Nu blir det till att Googla bort det tror jag.

Minns ni det gamla tillägget man kunde köra på System 8 för att få t.ex. ”Copland”-looken? Kaleidoscope hette det tror jag!
Det var grejer det, man kunde till och med köra Comic Sans i menyerna, haha! Och nåt program som ändrade alla mapparnas utseende. Den hade jag velat ha idag - de där blåa windowsmapparna måste ju bara väck...

Ursprungligen av sjovall:

Och opaciteten överallt? Nu blir det till att Googla bort det tror jag.

Ja det var ju busenkelt. Det ligger gömt under Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Minska Opacitet

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-25 07:49
Ursprungligen av sjovall:

- de där blåa windowsmapparna måste ju bara väck...

Fick du väck dem med?

Ursprungligen av onnyt:

Fick du väck dem med?

Nix. Nu har jag vant mig, och kan inte komma ihåg hur det såg ut innan. (Note to self: tag lärdom av detta, det är SAMMA sak varje gång )

1
Bevaka tråden