Först ett tillägg: vad som räknas som "duger" för mig baseras på ett litet underlag: mina två Macar - iMacen och en 2011 13" MBP maxad CPU/RAM/SSD.
Den senare är lite slö när det kommer till att redigera stora RAW-filer och video är den inte rolig att arbeta med. iMacen orkar videoredigering i mina ögon tillräckligt bra för att jag inte skall bli irriterad. Ok, vid export av film känns den slö men knte annars.
Byta disk har jag gjort ett par gånger. Sist gick det inte som väntat, jag hade räknat med att få köpa en ny dator. Men sån tur hade jag inte, så jag får dras med den ett tag till. Kan inte minnas att jag haft en dator i mer än tre år utan att jag kunnat rättfärdiga ett byte. Men till saken. Det är inte så svårt som det låter. Gäller bara att göra rätt
Av med glaset, inga specialverktyg krävs. Av med skärmen, 8 skruvar som sitter bredvid ett par sattyg till magneter. Släpp aldrig skruvarna lösa! Använd pincett. Lyft upp skärm. Lossa 4 kablar som sitter fast på lite olika sätt. Lyft bort skärm. Sen kan du byta huvuddisken om du lossar dess två skruvar.
Vill du byta superdriven till en disk så har du lite mer jobb. Vill du sätta in en tredje disk, ja då har du sjukt mycket mer jobb. Tänk dig att du får lossa på 95% av allt i datorn. Den manövern kan jag inte rekommendera. Men huvuddisken, ja det är görbart.
Har inte någon form av specialverktyg, luft på burk och torxmejslar är allt. Damm på insidan glaset? Inget problem, syns ej om du nu inte sitter 10cm från en släckt skärm och lyser i rätt vinkel med en ficklampa. Jag har gjort det en gång. Nojjade loss men glömde sedan bort det. Syns alltså inte vid daglig användning. Fiber, dvs en bit från kläder eller möbler syns dock, har tvingat mig till att öppna datorn en gång extra för städning.