Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay lanseras i USA

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserar idag sitt mobila betalsystem Apple Pay i hemlandet USA, men mycket arbete återstår säger Apples ansvarige chef Eddy Cue.

Läs hela artikeln här

Jag kommer som kund kräva att det finns tillgängligt så fort det släpps i Sverige.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-27 23:02

Synd om de ska försöka tvinga in kunderna i ett system. Varför inte stödja båda? Det är bättre att låta marknaden välja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-28 09:38
Ursprungligen av kenjon:

Synd om de ska försöka tvinga in kunderna i ett system. Varför inte stödja båda? Det är bättre att låta marknaden välja.

De vill ju inte riskera att marknaden väljer fel (d.v.s. det de tjänar minst pengar på)...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-28 10:47
Ursprungligen av suddgummi:

Vid första anblick, ja. Vad MCX vill göra är att skapa ett eget betalsystem, CurrentC. Apple vill inte skapa ett system från grunden utan bygger ApplePay på EMV (tänk betalkortsystemet vi kör idag).
Av alla försök till nya betalsystem kan jag nämna flera som fallerat (Cashcard, Bart) och några som aldrig blivit stora (GoogleWallet, PayPal). Visst, ett par lokala aktörer har lyckats (Octopus, Geldkarte). Men de är alla regionala, eller så fungerar de bara i den fysiska världen eller online. Tröskeln är ofta ganska stor: att användaren startar en app, scannar steckkoder, håller upp skärmen, trycker in PIN-kod osv.

ApplePay har möjlighet att slå stort då de har 800miljoner kontokort kopplade till iTunes (de flesta av oss gör redan betalningar i Apples system, iTunes,AppStore,MAS). Tillfället gör tjuven, och även köparen: vilken sak lämnar du inte hemmet utan? Jo, din mobil. Jag släpar inte på en plånbok om jag inte vet att jag ska handla något. Ändå finner jag mig i situationer när jag har min mobil med mig och önskade att jag hade haft möjlighet att betala för glassen på promenaden, eller lite mjölk på vägen hem.
ApplePay (som inte är något Apple har byggt från grunden) är sammanfattat engångskreditkort där du verifierar dig med fingeravtryck genom ett globalt betalsystem som funnits i 50år!
Visserligen kräver ApplePay NFC på betalterminalen (vilket många redan har), en extra aktör mellan butiken och din bank (som kopplar ditt virtuella kortnummer till ditt riktiga kortnummer) och att du kopplar ditt kort. Samt en iPhone >6 såklart.

Många har försökt att ersätta kontanter, jag vill hävda att endast betalkorten har lyckats att med internationellt med både fysiska och online -betalningar.

Nu ska jag köpa AAPL.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-28 22:43
Ursprungligen av Vassius:

De vill ju inte riskera att marknaden väljer fel (d.v.s. det de tjänar minst pengar på)...

Det är ändå marknaden som väljer i slutändan (Beta vs VHS...). Det bara dröjer längre tid, och de förlorar pengar på att satsa på fel system. Eftersom de inte vet vilket system som blir vinnare, bör man satsa på flera, då kanske ett av dem lyckas, och man är med i matchen, istället för att förlora den.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-29 07:34
Ursprungligen av kenjon:

Det är ändå marknaden som väljer i slutändan (Beta vs VHS...). Det bara dröjer längre tid, och de förlorar pengar på att satsa på fel system. Eftersom de inte vet vilket system som blir vinnare, bör man satsa på flera, då kanske ett av dem lyckas, och man är med i matchen, istället för att förlora den.

Visst är det så, men kvartalskapitalismen ser inte längre än näsan räcker.

1
Bevaka tråden