Och om du går på en icke-retina och maxar andra specar istället? Nu har jag inte sett den nya 5K-displayen men jag själv var ganska så underwhelmed av den på sin tid nya 13" MBP retina. Kanske för att mina ögon är för klena? I vilket fall som helst skulle jag nog personligen köpt en maxad 27" standard-iMac istället för en omaxad 27" med retina.
Men det är ju jag det.
Man kanske skulle gå och titta på skärmen i verkligheten och se om det är värt prispåslaget. Men Apple borde ju också uppdatera de vanliga iMac:arna snart. Det var ju ett tag sen senast. Det kanske skulle underlätta valet.
Som det är nu känns det som världens rån att Apple tar 4400:- för uppgradering från en 1 TB mekanisk disk till en 512 GB SSD. I handeln skiljer det ca 1500:- mellan två sådana diskar. Tycker åtminstone att en 256 GB SSD borde vara standard, som det är på Retina-iMacen.
4k (eller 5k) kommer snart bli standard, har du tankar på att ha iMacen länge så skulle jag helt klart investera i en iMac 5k-skärm. Men egentligen är det väldigt svårt att svara på då jag inte har någon aning om vad du ska använda iMacen till. Men jag tror att om 3-4 år så kommer en standard iMac kännas lika ute som en icke-retina MacBook Pro gör idag.
Det är det jag är rädd för, att man nångrar sig om ett år. Eller kanske på en gång. Jag kan inte påstå att jag gör något avancerat på datorn. Det som mest talar för Retina är att jag har ett nyvunnet intresse för foto och ska börja ge mig på redigering av bilder i Lightroom. Då kan det vara häftigt att ha den fina upplösning i Retina-skärmen. I övrigt är det surf och dokument som gäller på datorn. Spelar heller inte spel på den.
Då återstår fortfarande en generell fråga i min hjärna och det är just avvägningen mellan bättre grafik eller bättre processor. Jag stod inför samma val när jag köpte min nuvarande iMac. Den gången blev det grafiken som vann. Rätt eller fel, vet inte.