Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FäRglaser Skall Köpas. Tips Och Erfarnheter Mottages!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver en färglaser, som ska funka klanderfritt med OSX.
Postscript behövs ju, Ethernet likaså.
Duplex är inte nödvändigt, men bra. Den ska klara av tunga uppgifter, så processor och hårddisk är väl inte heller fel.

Däremot är det grymt oviktigt med pappersmagasin på flera hundra blad.

Tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt! Tänk på att det inte får kosta HUR mycket som helst. Liten inhousebyrå...

Förmodligen gör detta att det tyvärr inte kan bli A3, men jag vill gärna ha tips på både A3 och A4-skrivare, så jag har lite att jämföra med och visa upp för Mr Money här på jobbet.

Det har hänt mycket på färglaser sidan på de senaste 2 åren.
Jag är också intresserad av att höra era åsikter. Material kostnaderna (toner) kostnaderna är också en faktor som man måste ta i beräkning då man väljer färglaser.
Hjälp oss välja rätt...

Jag hade nyligen en Tektronix Phaser 780 Plus - den var extremt bra tycker jag. Extremt tung också för den delen

Den hade 192MB RAM och 10/100Mbit Ethernet.

A3++ (tabloid plus tror jag det kallas) utfallande och 1200dpi upplösning. Extremt sjukligt snygga utskrifter enligt mig, men jag har inte testat alltför många skrivare i den klassen.

Jag sålde den för 22.000,- exkl moms och den var 2 år gammal med ca 25.000 utskrifter "på nacken".

Kan det vara ett alternativ att använda en färgkopiator med RIP? Dom kostar ofta lika mycket som en färglaser faktiskt. Naturligtvis finns det för och nackdelar med en sådan lösning.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-10 15:18

Se för allt i världen till att undvika nåt med en Fiery-RIP, iallafall Fiery X12.
Vi hade en sån på mitt förra jobb (eller har fortfarande, leasad via Xerox, som vägrar byta ut den trots att den inte uppfyller dom krundkrav vi hade när vi skaffade maskinen).
Väldigt begränsade möjligheter för att ställa färger, stora problem med att få svartvita(!) utskrifter att komma ut rätt, man måste ha en PC för att kunna styra dom lite mer avancerade funktionerna i den (om man inte köper ett nytt BIOS och en skärm till den för den ringa summan av 15.000:- vill säga) osv, listan kan göras lång...

• Oregistrerad
  • 2003-08-11 10:29

Phaser 780 kan du glömma om du har krav på hastighet. Den fungerar naturligtvis, men är med dagens mått mätt EXTREMT långsam att rippa och lika trög på utskrifter. Kvaliteten är dock bra.

Rekommendation:
Xerox 7300 (LED) för färgkvalitet, höga prestandakrav och baskrav på färgstyrning. Kostar runt 50.000.
Xerox 7700 (Laser) för färgkvalitet, normala prestandakrav och fullkrav på färgstyrning. Kostar runt 85.000.
Båda går att komplettera med magasin, minne och efterbehandling

Bästa ekonomi får du på ett hyresavtal med inkluderad service och reservdelar

Jag blev positivt överraskad av den Minolta Magicolor 2350 jag köpte förra månaden. Funkar klanderfritt med OSX, snygga utskrifter upp till A4 (inte helt utfallande dock, några millimeters marginal blir det alltid).

Mycket skrivare för pengarna. Bra färgstyrning.

Recensioner finns, tror jag, på Smartson.se.

Blanda inte samman den med den billigare 2300 som inte funkar alls med mac.

Men HP och EPSON då? Deras nya maskiner verkar inte så dumma. Någon som provat dem? Jag skulle nog känna mig ganska "trygg" också med HP t.ex. Har alltid haft deras lasrar (sv/v) och d har alltid funkat bra.

Vi tittar nu på en HPLaserJet 5500 DTN (A3 Duplex och 192 MB ram m.m.) 22 sidor per minut i högsta kvalitét och i färg är det som lockar.

Den skrivare vi nu har är en Phaser 840 (A4 vax) som vi varit extremt nöjda med men den har nu gått 250 000 sidor och det andra skrivarhuvudet har blivit dåligt. Långsam var den dock.

Någon som talar emot denna HP?

• Medlem
  • 2003-08-12 13:52

Xerox håller jag på. Äkta postscript, inget emulerat. Minoltan vill jag varna för (2350). Har sålt 2 st och fått ta tillbaka båda 2. Nån emulerad postscript som dom kallar Crown=Brrrr. Har kollegor som lagt måååånga odebiterbara servicetimmar där. Nä, Schuckerts rek skulle jag gå på.

1
Bevaka tråden