Hej!
Jag har fram tills nyligen, under drygt ett år, använt mig av 3's 4G-router (Någon Huawei-historia) med tillhörande abonnemang, eftersom det som stod till buds tidigare var ADSL och där fick jag aldrig mer än 10-15 Mbit. Jag fick ett bra erbjudande om 100 GB/mån för 399 riksdaler (som jämförelse kan sägas att idag får du betala 499 kr för 60 GB/mån hos Tre och 459 kr för 40 GB/mån hos Telia). Maxhastigheten är 64 Mbit och ganska ofta låg jag runt 30 Mbit när jag mätte via WiFi på min MBP.
Mitt nätverk ser ut som följande (kablat): Router (bryggad) - Airport Extreme - Airport Time Capsule - Airport Express (2st). Jag har även en switch i mediabänken till Tv, TiVo, MacMini, PS3, Apple Tv osv.
När jag mätt med kabel till min MacMini så har jag ganska ofta legat mellan 50-64 Mbit så jag har fått vad jag betalat för.
Nu har grabben blivit så pass stor att diverse barnprogram streamas friskt här hemma så vi har börjat slå i taket och har därför tvingats skaffa fast bredband eftersom vi slagit i taket oftare och oftare. Att jag sen fick dryga 10 gånger snabbare hastighet över WiFi är ju också bra...
Sen vilken operatör som är bäst gällande täckning och hastighet är nog helt och hållet beroende på plats. Jag har kollegor som bokstavligen bor i skogen, och där kan man ju tänka sig att Telia ska ha bäst täckning, men icke, däremot får vederbörande maxfart med Tre, medan en annan som bor i stan inte kan ha Tre. Så det öppna köpet kan komma till nytta. Täckningskartorna hos operatörerna har jag inte någon vidare erfarenhet av tyvärr.
Det står att den ska placeras i fönster o.s.v. men det har inte jag gjort, jag hade den i mitten av huset, ovanpå kylen (mot alla rekommendationer, jag vet, men jag har ändå fått bra hastigheter).
Hoppas det inte blev allt för rörigt och att det kan vara till någon hjälp.
/Andreas