Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa DV kamera!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltså tänkt att köpa en DV kamera till semsetern och undrar om någon kan bjuda på lite råd. Jag har tänkt att spendera max 15000kr med väska, extra batterier mm. Vad är viktigt att tänka på när man köper DV?
Behöver jag 3CCD? Mina önskemål är endast dessa, DV in/ut, bra optik och bra bildstabilisator gärna optisk. Andra fuktioner kan vara bra men är knappast nödvändigt.

Dom modeller som jag tittat på är Canon MVX150i, Canon MV650i och Sharp VLZ7S.
Jag är naturligtvis tacksam för förslag på andra modeller och fabrikat.

Daniel Larsson

  • Medlem
  • 2003-07-27 19:44

Jag har tittat en hel del på Panasonic NV-GS70 en del på sistone, och det är en ganska tuff 3CCD kamera som fått bra betyg, bland annat på cyberphoto.se. Där kostar den 13995 kr inkl. moms.

Tyvärr har jag inte testat den själv än, så det kanske finns någon här som vet mer om den. Nån som har testat den, eller har en kanske?

Kolla in Sonys kameror! För de pengarna får du mycket bra grejer. En 8.500-kronors DCR-TRV19E blev Bästa köp i senaste Macworld (5-03). Så en dyrare Sony med bättre optik kan inte vara helt fel. Förutom Cyberphoto kan du ju även kolla in scandinavianphoto.se och se vad de erbjuder.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 04:42

Jag har också kollat runt ett tag för att byta upp mig från en gammal Sony PC-1E och nu bestämt mig för en Sony TRV950, en 'prosumer'-kamera med 3 CCDs, iofs ngt över din budget men priserna har gått ner på senaste tiden. Nu kan man få den för 19.900 :- inkl moms på Netonet.

Den har fått mkt bra rescensioner och 3 CCD ger överlägsen bild jmf med 1 CCD kameror.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 08:22

kan inte annat än instämma, Sony kameror är generellt väldigt bra, och kompatibla med Apple. Speciellt TRV 950 verkar ju hur bra som helst. Själv har jag en TRV 900. Min rekommendation alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 09:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan skaneby
kan inte annat än instämma, Sony kameror är generellt väldigt bra, och kompatibla med Apple. Speciellt TRV 950 verkar ju hur bra som helst. Själv har jag en TRV 900. Min rekommendation alltså.

Kul att höra! Det jag framförallt är på jakt efter är bättre bild under sämre ljusförhållanden. 1 CCD funkar ju bra utomhus i solsken men inte lika kul inomhus/på kvällar.

Dessutom skall det faktiskt bli skönt med en lite tyngre 'stabilare' kamera.

OT:
Funderar på ett en-bens-teleskop stativ. Ngn som har erfarenhet av det?

  • Medlem
  • 2003-07-28 09:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
OT:
Funderar på ett en-bens-teleskop stativ. Ngn som har erfarenhet av det?

Jag har ett Manfrotto enbensstativ (monopod). Överlägsen kvalitet. Ganska tungt, stabilt. Fästet kan vinklas. Rekommenderas.

Denna har jag:
http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1738

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-28 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Jag har ett Manfrotto enbensstativ (monopod). Överlägsen kvalitet. Ganska tungt, stabilt. Fästet kan vinklas. Rekommenderas.

Denna har jag:
http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1738

Ser shysst ut även om det kanske var lite mer otympligt än vad jag tänkt. Tyckte dock att lättviktarna i 4 delar inte verkade lika bra. Vad gav du för ditt?

  • Medlem
  • 2003-07-28 20:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Ser shysst ut även om det kanske var lite mer otympligt än vad jag tänkt. Tyckte dock att lättviktarna i 4 delar inte verkade lika bra. Vad gav du för ditt?

Ja du, det var en julklapp... 800:- skulle jag gissa på. Tyckte det var otympligt första gången jag höll i det, men stabiliteten och kvalitetsintrycket det medför överväger såhär i efterhand.

Förlåt att jag lägger mig i men ett annat Manfrotto-enben som kan rekommenderas är annars modell 679B. Kostar endast 360 kronor plus moms på Scandinavian Photo.

www.scandinavianphoto.se

  • Medlem
  • 2003-07-28 23:55

Jag är fallskärmshoppare och vi utsätter våra kameror för hårda påfrestningar. I hopparvärlden är Sony helt dominerande.

Kamerorna är långt ifrån perfekta men bättre än konkurrenterna. Det fabrikat som visat sig funka sämst genom åren är JVC.

Du får mycket kamera för pengarna med exempelvis en kamera i Sony PC-10x serien.

Ett stort problem med alla konsumentkameror är ljudupptagningen. Ljud från kamerans motor tas upp och du kan inte ställa in ljudvolymen manuellt på något smidigt sätt. Dessvärre måste man upp på proffsnivå för att få riktiga XLR-kontakter. Ett steg på vägen är att köpa en hyffsad extern mikrofon. Jag kollar hellre på material filmat med en enchippare med bra ljudupptagning än en 3 CCD med uselt ljud. Glöm inte att lägga lite pengar på en mic!

Jag har efter mycket funderande kommit fram till att en Canon MVX 105i troligen är kameran för mig. Den kostar bara 11.000kr och då får jag ju råd med både stativ, filter, extra batterier, billaddare och en mic, tror jag.

Kameran ligger väldigt stadigt i handen och optiken verkar hyffsad.

Då verkar det som jag bara är ute efter en extern hd att tanka över filmerna på, en 120gb borde räcka.

Tack för alla råd och förslag
Daniel

Säkert att du inte menar Canon MVX 150i (alltså inte 105)?

I den prisklassen skulle jag annars rekommendera att du kikar på exempelvis Sony DCR-PC103 som kostar 9 495 eller storebror DCR-PC120 om du kan tänka dig att gå upp till 15 985 kronor inklusive moms.

Alla priser är för övrigt från Scandinavian Photo. Något billigare priser finns säkert. Något sämre service finns definitivt.

Jag var själv skeptisk till formatet för kamerorna ovan till en början men i den här prisklassen/nivån tycker jag numera att det är helt klockrent. Ypperlig kvalitet till minimal storlek och vikt. Och när man filmar så använder man ju den utfällbara skärmen så några ergonomiska nersidor finns inte.

Om du mot förmodan är skeptisk till formatet så kanske annars Sony DCR-TRV33 kan vara något. Pris 9 385 kronor.

Alla kameror jag nämnt har Carl Zeiss-optik vilket är något av det finaste som finns för en plånbok som nätt och jämt ryms i en vanlig byxficka. Naturligtvis mer därtill men optiken är väl så viktig.

Det slutgiltiga beslutet är trots allt upp till dig.

Jo, zeiss optik är bra, men jag har varit ute och tittat på många dv t.ex. dom nya sharp (väldigt sköna att hålla i) Panasonic 3ccd (den för 15.000) Sony m.m.

Anledningen till att jag valde 150i är därför att kombinationen pris/prestanda passade mig och framför allt var den skönast att hålla i. Nu har jag råd att köpa stativ och mic också.

Daniel

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 10:30

Jag köpte en Canon MVX150i med extra batteri (eForce BP-522), mycket bra väska samt 6 st DV-band från Sony för en vecka sedan.

Jag köpte allt från Pixmania.com och priset inkl. allt (även frakt) blev 10 771 kr. Hade jag valt Cyberphoto har jag endast fått kameran för det priset.

Jag kan varmt rekommendera Pixmania.com då jag fick snabb leverans (3 dagar), och upplevde dem som seriösa då de ringde mig för att meddela att min leverans kommer i två separata paket. Allt gick som smort!

Kameran är jag nöjd med, dock uppstår ett svagt högfrekvent ljud då man tar in ljud via den interna micken. Det kan upplevas som störande om man lyssnar på hög volym i en teve med bra högtalare eller hemmabiosystem.

I övrigt kan jag rekommendera Canon MVX150i.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 14:28

Själv har jag en Sony DCR-PC120 som jag är helnöjd med.
Jag köpte den utomlands för ca ett år sen. Jag betalade 14600:- medans den i Sverige kostade över 20000:- då.
När det gäller kameror tycker jag dock att det känns som man betalar någon tusenlapp extra bara för att det är en Sony (jämfört med ex. Canon)
Jag saknar dock 3CCD ibland och speciellt då inomhus. Dock märker jag en avsevärd skillnad mellan PC-120 och en JVC-kamera jag hade tidigare. Bilden från Sony´n är grymt mycket bättre.

Skulle jag köpa en kamera idag skulle det nog bli en Panasonic NV-GS70 (se en recension här) http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/148753/reviews
Eller en Canon XM-2 om den inte var så dyr. Dessutom är den ju inte direkt någon "vanlig" konsumentkamera som man har enbart för att filma semesterresan 1 vecka om året, men ju mer man håller på desstu mer krav får man. I alla fall jag...

Fördelen med en mindre kamera är dock att man kan ha den med sig nästan överallt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mdlarsson
[...] ...framför allt var den skönast att hålla i. [...]

Apropå "skönast att hålla"; Just detta är Sonys "stående" småkamerors (t.ex. PC8, PC1xx-serien) största nackdel tycker jag. De är ju lite besynnerliga och "osköna" att hålla vid de första provningarna. Jag diskuterade just detta med en annan snubbe här. För mig var det en vanesak med min "stående" Sony PC8-kamera. Efter ett tag sitter den skitgött i näven och jag skulle inte vilja byta...

Senast redigerat 2003-08-11 22:18
  • Medlem
  • 2003-08-11 19:45

Jag har en Panasonic NV-GS70. Köpte den i slutet på juni och har filmat med den under semestern. Jag är mycket nöjd med kameran, jag rekommenderar verkligen denna kamera. Färgåtergivningen och kvaliten på bilden är otroligt bra, nu är det bara bakom kameran det behöver fixas till.

Den funkade direkt att koppla in med min PBG4. Imovie, Final Cut Express funkade på första försöket.

Ett problem har jag dock och det är när jag försöker att koppla in kameran med usb:n för att få in mina stillbilder till datorn. De bilder som jag har lagrat på Sd-kortet. På medföljande CD finns bara program och drivrutiner till PC. På Panasoics hemsida finns det inte något för OSX eller mac överhuvudtaget. Hmm, behöver få hjälp med detta.
tacksam för svar /anja

Det finns mycket att tänka på när man köper kamera. Får jag komma med lite allmänna tips?

-En sak som jag inte sett någon nämna (jag kan ha missat det) är att det kan vara bra med en kamera som kan ta in, såväl som skicka ut Analog signal. För den som har en gammal kamera eller vill ta in material från TV eller VHS-band så är det suveränt. Detta behöver inte göra kameran så mycket dyrare. Sony's små kameror i 10-15000 kronors klassen är ofta utrustade så.

-En sak till, Sony finns överallt och är världsledande på videokameraområdet. I alla lägen är de rena fiolmningsfunktionerna väldigt genomtänkta. Vem bryr sig om digitala effekter. Sådana skall läggas på vid redigering, inte vid filmning. Däremot är möjligheterna till manuella bländare, skärpa och vitbalans väldigt användbara.

/TM

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 12:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Och när man filmar så använder man ju den utfällbara skärmen så några ergonomiska nersidor finns inte.

Jo, den snedblastning alla extrabatterier du behöver ådstakommer på din rygg. Använda den utfällbara skärmer suger ur batterier på nolltid.

Vidare skulle jag ialla fall vilja puscha för Panasonics 3-chipsare. Jag har en tidigare modell och är hur nöjd som helst. Fast å andra sidan, vi prioriterar alla olika.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-13 22:05

Jag köpte Panasonics trechippare i Tyskland på semestern och är supernöjd. Det är min första digitalvideokamera, så jag är ingen expert, men jag tycker att bildkvaliteten är riktigt bra, även om man filmar i ganska mörka miljöer. För stillbilderna är 1,7 Mpixel lågt för en digital stillbildskamera idag, men bildkvaliteten räcker gott för vanliga semesterfoton. Batteritid upp till 4 tim 15 minuter är inte heller helt fel.

Även jag funderade på stödet för mac. Allt på CD-skivan är till PC och inga macdrivrutiner finns på nätet. Imovie funkar emellertid alldeles utmärkt, medan jag fått skaffa en USB-läsare för SD-kort för att få över stillbilder till macen. När man stoppar in USB-läsaren med minneskortet startas iPhoto automatiskt, precis som om man pluggade in en digital stillbildskamera.

mina €0,02

1
Bevaka tråden