Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Allt kan inte vara gratis"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ustwo släppte en uppdatering till sitt fantastiska spel Monument Valley och möttes av dåliga recensioner i App Store för att de har mage att ta betalt. 99mac:s Ida Lindkvist suckar och undrar varför allt ska vara gratis.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-11-16 11:23

Jag har personligen inga problem med folk som tycker att allt ska vara gratis, som t ex film, musik, spel etc.
Den enda lilla motprestation jag kräver från dessa människor är att de själva jobbar gratis på deras arbetsplatser. Men i 9 fall av 10 så möts jag av ett förvånat ansikte som frågar: "varför då"?

"Generation gratis", fy fan!

Är nu klar med de nya banorna, och måste säga att Ustwo överträffat sig själva. Det är inte svårare än orginalspelet, men ännu vackrare banor, mer som händer och oerhört fantasifullt. En klockren timme och lätt värd 15 kronor!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-11-17 09:31

Finns samma problematik inom hantverket. Folk vill ha vackra, unika, handgjorda produkter till priser lägre än massproducerat från Kina.

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-11-17 12:55
Ursprungligen av Redaktionen:

Ustwo släppte en uppdatering till sitt fantastiska spel Monument Valley och möttes av dåliga recensioner i App Store för att de har mage att ta betalt. 99mac:s Ida Lindkvist suckar och undrar varför allt ska vara gratis.

Läs hela artikeln här

Nu ursäktar jag absolut inte de som gnäller på en betald expansion, inte alls. Dock måste jag säga att det är än värre på Google Play. Jag har både android och iOS och på googles plattform är det helt sjukt. Ingenting får kosta, spel som kostar pengar blir per automatik nedröstade. Lika så om de har reklam eller innehåller IAP. Tydligen skall utvecklare bedriva välgörenhet. Så sjukt konstigt att man tror att man ska få allt gratis.

Ursprungligen av MatsOlov:

Finns samma problematik inom hantverket. Folk vill ha vackra, unika, handgjorda produkter till priser lägre än massproducerat från Kina.

Självklart! Då frakten går bort så måste ju priset sjunka med 80-90%. Eller?

Alla som själva är kreativa människor fattar att även intellektuell egendom kan kosta penningar. I samma sekund som gratis-skrikarna själva - mot all förmodan - lyckas kreera något som kan generera pengar - så skriker dom inte "gratis! gratis! gratis!" längre. Då förstår dom plötsligt allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-11-21 16:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Finns samma problematik inom hantverket. Folk vill ha vackra, unika, handgjorda produkter till priser lägre än massproducerat från Kina.

På det området finns det dock ett ytterligare problem.

Att snickra ihop ett bord själv är dyrare än att köpa ett bord med tillhörande stolar.

Att köpa skivan som man själv sågar och slipar till rätt storlek är dyrare än att köpa hela settet i motsvarande material.

Det är med andra ord inflation på mellan händer som sätter sitt pris på.

Har hantverkare i släkten och själv skulle jag aldrig klara av den cirkusen de ska hålla reda på för att inte de själva ska bli totalt blåsta på priserna för råmaterialet.

Tillbaka till bonde samhället när det gäller mat och hantverk, tack.

8 inlägg borttagna, läs våra forumregler, §1, tack.

1
Bevaka tråden