- lappen71
- Avstängd ●
- Bangkok Thailand
Det är hopplöst att försöka radera. Har försökt med skivkontroll både i datorn och från inmatad startskiva. Skivan dyker ju upp, men fortfarande MS-Dos och jag får inte bort det.
Som det nu är syns ju inte ens skivan på skrivbordet.
Antar att jag får reklamera den.
Skivan går inte att radera. Syns heller inte på skrivbordet.
Du måste välja partitionera enligt denna guide: http://procenter.se/sites/default/files/Digit...
Du måste välja partitionera enligt denna guide: http://procenter.se/sites/default/files/Digit...
Problemet är nu följande:
Datorn kraschar när jag förwsöker köra med uppladdat system
Datorn kraschar, när jag kör Diskwarrior.
Försöker jag starta på startskivan så kommer äpplet upp och under det en snurrande ring, som kan hålla på hur länge som helst.
Nu ger jag upp, det finns gränser även för mig hur lång tid jag skal lägga på den här PBG4
Är det någon som har en som funkar för en tusenlapp?
Något annat.
Som jag nämnt går det inte att formatera den nya !TB disken med ovan nämnda dator.
Så jag prövade med en annan dator.
Där vill datorn formatera disken. BRA. Men skivkontroll lovar mer än den kan hålla. Det går inte på något sätt. Måste tydligen reklamera denna disk och be att få en som är Mac OS formaterad.
Behöver skaffa mig en separat minnesenhet. Trodde för några år sedan att jag löst det genom LaCie diskar, men de tålde tydligen inte att rulla hela dagen, så min ena disk är oåtkommlig.
Måste väl finnas något till bra pris. Tänkte mig att koppla enheten till USB eftersom det är en enkel anslutning.
Vad har ni att föreslå?
Under över alla under, jag fick PBG4 att funka. När jag sovit på saken så körde jag Diskwarrior igen och denna gång gick det utan krash.
Nu skall jag lägga in program jag behöver i den datorn och den där säkerhetsdisken jag köpte från Dustin sänder jag tillbaka eftersom det inte går att få den att fungera mot Mac som de utlovar.
Nu behöver jag lite hjälp med att ställa in det lokala nätverket. Har glömt hur jag gör. Var inne i systeminställningar, nätverk och delning, men jag gör nog något fel. Det är tre datorer som skall kunna utbyta filer. I vanliga fall så dyker det ju upp en text server, när man klickar på den brukar ju de olika datorerna dyka upp. Men nu ser det ut som bilden visar.
Hoppas någon kan berätta hur jag skall ställa in.
Ett förslag är att du stoppar in en ny hårddisk i ett av dina Lacie-kabinett. Att få tag i en extern hårddisk som stöder Mac borde inte vara svårt men jag antar att då du kör max OSX 10.5.x så kanske det kan vara svårt att finna diskar som har stöd för ett så gammalt OS.
OM det bara är hårddisken som är paj i den av dina Lacie som du säger slutat funka, så borde det vara en enkel grej att ta isär kabinettet o stoppa in en ny hårddisk.
Under över alla under, jag fick PBG4 att funka. När jag sovit på saken så körde jag Diskwarrior igen och denna gång gick det utan krash.
Nu skall jag lägga in program jag behöver i den datorn och den där säkerhetsdisken jag köpte från Dustin sänder jag tillbaka eftersom det inte går att få den att fungera mot Mac som de utlovar.
Nu behöver jag lite hjälp med att ställa in det lokala nätverket. Har glömt hur jag gör. Var inne i systeminställningar, nätverk och delning, men jag gör nog något fel. Det är tre datorer som skall kunna utbyta filer. I vanliga fall så dyker det ju upp en text server, när man klickar på den brukar ju de olika datorerna dyka upp. Men nu ser det ut som bilden visar.
Hoppas någon kan berätta hur jag skall ställa in.
Öppna ett Finder-fönster.
Öppna Inställningar i Finder-menyn.
Klicka i det du önskar se.
Vad tror ni om denna?
https://www.dustin.se/product/5010756344/back...
Du kommer med största sannolikhet att få samma problem med den som med den andra.
Systemkraven säger minst OS X 10.6. (http://www.seagate.com/gb/en/external-hard-dr...)
Det blir väl mer och mer uppenbart att det är dags att lämna PowerPC G4 och G5 bakom sig, och ta sig över till Intel-sidan.
Vad tror ni om denna?
https://www.dustin.se/product/5010756344/back...
Jag tror att disken du köpte behöver mer ström för att fungera fullt ut. Det finns ingen begränsning i mjukvaran OS X 10.5 Leopard som gör att du inte skulle kunna använda din Samsung M3 USB3 disk på din dator. Baserat på vad du beskrivit tidigare i tråden tror jag heller inte är defekt utan att den inte får nog ström för att fungera, vilket jag efter lite googlande kan konstatera verkar vara vanligt, ofta med latenta fel som symptom.
I sådana fall behöver du ge den mer ström genom att ansluta den via en HUB som har egen nätadapter eller skaffa en disk med egen strömförsörjning. De enda diskar som har egen strömförsörjnin nu för tiden är vissa 3,5" diskar. Det är därför du ska använda prisjakt.nu. Här är ett förslag till sökning som ger dig externa diskar med strömförsörjning sorterade efter stigande pris:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s195663502&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
Sedan kan du bara lägga till en begränsning för de butikerna du helst handlar på (ex. Dustin Home).
Den där disken drar ström via USB. PBG4 har USB 1.1, vilket bara är specat till 0,75W. Det är sannolikt att det inte räcker för att driva disken. Skicka tillbaka den och byt mot en som har extern strömförsörjning.
Jag håller med om att det verkar som om strömmen inte räcker till, men det är väl 5V @ 0,5A = 2,5 W som gäller för USB1, USB 1.1 och USB 2.0?
Jag håller med om att det verkar som om strömmen inte räcker till, men det är väl 5V @ 0,5A = 2,5 W som gäller för USB1, USB 1.1 och USB 2.0?
Det stod 0,75W för USB 1,1 i wikipedia-artikeln tidigare, men det ändrades till 2,5W så sent som idag enligt historiken. Orkar inte kolla andra källor just nu, du har säkert rätt.
Jag har genom åren alltid kört med Western Digital. Mest för att jag tyckte det var tufft med att lamporna lös hur mycket av hårddisken som användes eller att där var en display på den där man kunde välja valfri text. Men, när jag nu sitter här med min sjätte! kraschade hårddisk från WD. Tog lång tid men nu har jag väl lär mig - jag ska aldrig mer ha WD eller en hårddisk med inbyggd programvara som inte går att ta bort. Jag kommer åt hårddisken men att ladda ner det som finns på den tar låååång tid. Har alla mina Gopro-videor på hårddisken och att lägga över någon GB tar en dag eller två.
Ge mig gärna förslag på externa hårddiskar som inte har inbyggt program med massa funktioner som ingen någonsin använt, inga lampor, ingen display, inget skit, inget trams, bara en bra extern hårddisk!
Jag har genom åren alltid kört med Western Digital. Mest för att jag tyckte det var tufft med att lamporna lös hur mycket av hårddisken som användes eller att där var en display på den där man kunde välja valfri text. Men, när jag nu sitter här med min sjätte! kraschade hårddisk från WD. Tog lång tid men nu har jag väl lär mig - jag ska aldrig mer ha WD eller en hårddisk med inbyggd programvara som inte går att ta bort. Jag kommer åt hårddisken men att ladda ner det som finns på den tar låååång tid. Har alla mina Gopro-videor på hårddisken och att lägga över någon GB tar en dag eller två.
Ge mig gärna förslag på externa hårddiskar som inte har inbyggt program med massa funktioner som ingen någonsin använt, inga lampor, ingen display, inget skit, inget trams, bara en bra extern hårddisk!
Det folk måste lära sig är att alla diskar dör. Man skyddar sig genom att ha sin data på fler diskar. WD är inte statistiskt värre än andra märken. Det finns inga genvägar, men jag tycker om att köpa lösa diskar för internt bruk och använda dessa i de smidiga USB3 / Thunderbolt dockorna som kommit den senare tiden. Eller så är kanske en Drobo bättre för dig?
När ska folk lära sig att en hårddisk eller SSD är som ett papper. Man kan inte skriva med blyerts och sudda hur många gånger som helst på ett papper och man förväntar sig inte att pappret ska vara evigt. Det tål inte solljus, fukt eller värme speciellt bra heller och ibland blir det man skrivit på det oläsbart.
Det folk måste lära sig är att alla diskar dör. Man skyddar sig genom att ha sin data på fler diskar. WD är inte statistiskt värre än andra märken. Det finns inga genvägar, men jag tycker om att köpa lösa diskar för internt bruk och använda dessa i de smidiga USB3 / Thunderbolt dockorna som kommit den senare tiden. Eller så är kanske en Drobo bättre för dig?
När ska folk lära sig att en hårddisk eller SSD är som ett papper. Man kan inte skriva med blyerts och sudda hur många gånger som helst på ett papper och man förväntar sig inte att pappret ska vara evigt. Det tål inte solljus, fukt eller värme speciellt bra heller och ibland blir det man skrivit på det oläsbart.
Måhända är det som så att själva diskarna är mer eller mindre likvärdiga. Men med just WD är problemet - enligt min uppfattning - något annat. Dessa diskar är ofta försedda med en av/på-knapp som på något vänster styr en krets som i sin tur bestämmer om skivan ska vara synlig eller ej.
Många gånger har WD-diskar monterats av helt av sig själva, och lika ofta vägrar de låta sig monteras på skrivbordet ifall inte upprepade försök görs. Ibland verkar de gilla allra bäst att vara avstängda kortare eller längre perioder för att sedan låta sig monteras som om ingenting hänt. Ibland funkar de flera månader, ibland någon timma.
Diskarna funkar sedan utmärkt efter att ha fått flytta in i enklare hd-chassin för några hundringar från Kjell. Så något fel på WD:s lösning borde det trots allt finnas.
Måhända är det som så att själva diskarna är mer eller mindre likvärdiga. Men med just WD är problemet - enligt min uppfattning - något annat. Dessa diskar är ofta försedda med en av/på-knapp som på något vänster styr en krets som i sin tur bestämmer om skivan ska vara synlig eller ej.
Många gånger har WD-diskar monterats av helt av sig själva, och lika ofta vägrar de låta sig monteras på skrivbordet ifall inte upprepade försök görs. Ibland verkar de gilla allra bäst att vara avstängda kortare eller längre perioder för att sedan låta sig monteras som om ingenting hänt. Ibland funkar de flera månader, ibland någon timma.
Diskarna funkar sedan utmärkt efter att ha fått flytta in i enklare hd-chassin för några hundringar från Kjell. Så något fel på WD:s lösning borde det trots allt finnas.
Jag har inte haft de problemen, men måste medge att det låter riktigt allvarligt. Har haft en WD Essential USB 3 som står kopplad till en VM på servern och agerar backup åt en kompis. Den maskinen har rullat i 6 månader utan att jag rört den. Men det är ju knappast med någon statistisk signifikans.
Genom alla år har jag haft diskar från Seagate, WD, IBM, HGST, Samsung, Quantum, Fujitsu, Excelstorage och Maxtor över en period på över 20 år har jag haft ett antal diskar som kraschar.
Sanningen är den att diskar dör alltid förr eller senare. Vissa dåliga batchar finns men det är bara ren otur att få.
Alla kommer hitta dåliga diskar från alla tillverkare.
Jag har genom åren alltid kört med Western Digital. Mest för att jag tyckte det var tufft med att lamporna lös hur mycket av hårddisken som användes eller att där var en display på den där man kunde välja valfri text. Men, när jag nu sitter här med min sjätte! kraschade hårddisk från WD. Tog lång tid men nu har jag väl lär mig - jag ska aldrig mer ha WD eller en hårddisk med inbyggd programvara som inte går att ta bort. Jag kommer åt hårddisken men att ladda ner det som finns på den tar låååång tid. Har alla mina Gopro-videor på hårddisken och att lägga över någon GB tar en dag eller två.
Ge mig gärna förslag på externa hårddiskar som inte har inbyggt program med massa funktioner som ingen någonsin använt, inga lampor, ingen display, inget skit, inget trams, bara en bra extern hårddisk!
Formattera om diskarna så slipper du väl skräpprogrammen? Eller finns det hårddiskar där kabinettet innehåller mjukvara? Vad är det för disk med program som du inte kommer undan?
Själv kör jag två externa Seagate diskar, de levererades med ett program på +100MB som gör två saker: backupar bilder från Facebook till disken samt visar diskutnyttjande med 4 lysdioder. Det programmet finns det ingen anledning att köra. Inga problem att ta bort.
Jag har 4 WD diskar i en NAS, där den ena dog efter 10000 timmar. Inte 17 kan man dra någon slutsats av det förutom att för mig, med mina förutsättningar, i min hemmiljö, under just den tiden, med just de 4 diskarna så pajjade en. Köpte två nya WD diskar förra veckan. 3 års garanti, vilket får ses generöst på en produkt som kommer gå sönder!
Trist att du miste 6 diskar, men att dra slutsatsen att WD gör dåliga diskar på det minimala utvalet går inte.
PS. Om det tar lång tid att läsa från en disk kan det betyda att den börjar ge upp.
Dustins märkligheter.
Jag beställde ju en extra disk som inte fungerade till min dator, trots att Dustin sagt det. Det är en Samsung M3 portable 1 TB USB 3.0 Black. Jag reklamerade och sände tillbaka den som rek för att vara säker på att de fick den. Sände ett mail till dem och begärde kreditering.
Detta är svaret jag fick från dem:
Citat: Dustin har dessvärre ingen möjlighet att ta emot disken om den skickats som rekommenderat brev. Detta då posten kommer att leverera den till närmaste ombud och inte till vårat lager. Är det så att en produkt ska skickas i retur till Dustin så tillhandahåller vi fraktsedlar så att produkten i fråga kan skicka in till oss som företagspaket. Fraktsedeln är även märkt med ett ärendenummer så att vi kan se vad det gäller når vi mottagit den. Vi kommer inte att kunna ta emot och kreditera denna retur då den skickats på ett felaktigt sätt. Återkom gärna när ni fått tillbaka disken så skickar vi er frakthandlingar så att ni kan skicka in denna för kontroll och eventuellt kreditering. slut citat
Samtidigt som jag fick disken så fick jag faktura, men jag betalade den givetvis inte och fick en påminnelse +60:- efter 10 dagar. Jag skrev brev till dem att jag returnerat disken redan efter ett par dagar och att jag två gånger i mail begärt att få kreditering. Dustin säljer sina fakturor till ett ökänt inkassobolag Lindorf.
Nu har alltså reket kommit i retur och jag vet inte hur jag skall agera.
Jag åkte ju in till Orsa för att sända reket 3 mil och rekkostnad 126:-
Skall jag nu hämta disken för att åter sända den om jag nu får returlappar?
Det verkar ju snurrigt. Kommer inte att handla av dem mer.
Så här gör man en reklamation hos Dustin; https://www.dustinhome.se/service/returinform..., mer info under Reklamation här; https://www.dustinhome.se/service/forsaljning...
I korta drag, du går in på ordern, skapar ett nytt ärende, följer processen.
Detta är standardprocesser hos i stort sett alla butiker.
Så ja, du får hämta ut disken, sedan följ instruktionerna på Dustins hemsida.
Dustins märkligheter.
Jag beställde ju en extra disk som inte fungerade till min dator, trots att Dustin sagt det. Det är en Samsung M3 portable 1 TB USB 3.0 Black. Jag reklamerade och sände tillbaka den som rek för att vara säker på att de fick den. Sände ett mail till dem och begärde kreditering.
Detta är svaret jag fick från dem:
Citat: Dustin har dessvärre ingen möjlighet att ta emot disken om den skickats som rekommenderat brev. Detta då posten kommer att leverera den till närmaste ombud och inte till vårat lager. Är det så att en produkt ska skickas i retur till Dustin så tillhandahåller vi fraktsedlar så att produkten i fråga kan skicka in till oss som företagspaket. Fraktsedeln är även märkt med ett ärendenummer så att vi kan se vad det gäller når vi mottagit den. Vi kommer inte att kunna ta emot och kreditera denna retur då den skickats på ett felaktigt sätt. Återkom gärna när ni fått tillbaka disken så skickar vi er frakthandlingar så att ni kan skicka in denna för kontroll och eventuellt kreditering. slut citat
Samtidigt som jag fick disken så fick jag faktura, men jag betalade den givetvis inte och fick en påminnelse +60:- efter 10 dagar. Jag skrev brev till dem att jag returnerat disken redan efter ett par dagar och att jag två gånger i mail begärt att få kreditering. Dustin säljer sina fakturor till ett ökänt inkassobolag Lindorf.
Nu har alltså reket kommit i retur och jag vet inte hur jag skall agera.
Jag åkte ju in till Orsa för att sända reket 3 mil och rekkostnad 126:-
Skall jag nu hämta disken för att åter sända den om jag nu får returlappar?
Det verkar ju snurrigt. Kommer inte att handla av dem mer.
Nu tar vi det sakta i backarna här. Innan du skickar i väg en vara till en mottagare måste DU ta reda på tillvägagångssättet för just den mottagaren du avser att skicka varan till. Hur skulle det se ut om Dustin skickade dig dina varor till din folkbokföringsadress istället för den adressen du angav vid beställning? Tjata inte emot nu, jag försöker bara statuera ett exempel.
Föreställ dig ett stort företag som handlar med varor över hela Svea rike. De skickar dagligen ut ca 1500 paket och 50 av dessa kommer i retur. Några för att de har skickats mot postförskott och inte hämtats då beställaren ångrat sig eller liknande, andra för att de har använts och bedömts av köparen att vara felaktiga eller att denne nyttjat "ångerrätten".
Nu måste ju företaget skilja på de påstådda / möjligt defekta produkterna och de som bara åkt med posten, legat på hylla och sedan skickats tillbaka.
Detta gör de genom att ha en process för att ta emot varor. De måste på förhand godkänna returen och kunden får ett så kallat RMA nummer som försändelsen märkes med för att komma till rätt avdelning (retur, möjligt defekt produkt) och rätt tekniker / ärendehanterare.
Returavdelningen testar produkten och undersöker det påstådda felet. I ditt fall så kommer de inte att hitta något fel efter att ha formaterat disken eftersom den med allra största sannolikhet fungerar precis som tänkt för dem som har en dator från detta årtiondet. Då blir du nekad en retur för att varan är felaktig, möjligtvis kan de på rena goodwillgrunder acceptera ett återköp med tanke på att du sökt råd i denna tråden och antingen fått råd som var felaktiga av oss och Dustin alternativt att du inte klarat av att formatera disken för PPC OSX (för några utförliga beskrivningar på vad du gjort från första början till slut har vi inte fått).
Det är beklagligt att det inte finns något postombud i Skattungbyn, det måste jag medge. Men det är inte Dustins fel.
Så gör om - gör rätt. Dustin har i detta fallet agerat helt enligt bok.
Nu tar vi det sakta i backarna här. Innan du skickar i väg en vara till en mottagare måste DU ta reda på tillvägagångssättet för just den mottagaren du avser att skicka varan till. Hur skulle det se ut om Dustin skickade dig dina varor till din folkbokföringsadress istället för den adressen du angav vid beställning? Tjata inte emot nu, jag försöker bara statuera ett exempel.
Föreställ dig ett stort företag som handlar med varor över hela Svea rike. De skickar dagligen ut ca 1500 paket och 50 av dessa kommer i retur. Några för att de har skickats mot postförskott och inte hämtats då beställaren ångrat sig eller liknande, andra för att de har använts och bedömts av köparen att vara felaktiga eller att denne nyttjat "ångerrätten".
Nu måste ju företaget skilja på de påstådda / möjligt defekta produkterna och de som bara åkt med posten, legat på hylla och sedan skickats tillbaka.
Detta gör de genom att ha en process för att ta emot varor. De måste på förhand godkänna returen och kunden får ett så kallat RMA nummer som försändelsen märkes med för att komma till rätt avdelning (retur, möjligt defekt produkt) och rätt tekniker / ärendehanterare.
Returavdelningen testar produkten och undersöker det påstådda felet. I ditt fall så kommer de inte att hitta något fel efter att ha formaterat disken eftersom den med allra största sannolikhet fungerar precis som tänkt för dem som har en dator från detta årtiondet. Då blir du nekad en retur för att varan är felaktig, möjligtvis kan de på rena goodwillgrunder acceptera ett återköp med tanke på att du sökt råd i denna tråden och antingen fått råd som var felaktiga av oss och Dustin alternativt att du inte klarat av att formatera disken för PPC OSX (för några utförliga beskrivningar på vad du gjort från första början till slut har vi inte fått).
Det är beklagligt att det inte finns något postombud i Skattungbyn, det måste jag medge. Men det är inte Dustins fel.Så gör om - gör rätt. Dustin har i detta fallet agerat helt enligt bok.
Du svarar som om du jobbade på Dustin, men så illa kan det väl inte vara. Företaget har felaktiga rutiner. De informerar inte om hur man skall göra när man returnerar. Givetvis sände jag produkten till den avsändaradress som fanns på paketet.
Om jag köper kläder från Engelsons i Falkenberg, så följer det alltid med returfraktsedel osv. Man använder det ju bara om det blir något fel. Men så gör inte Dustin. De sände varan den 17 nov.
Jag klagade i mail redan efter någon dag och då borde de ha reagerat.
Jag skrev 19 nov Kommer att returnera den snarast. Men var vänlig kom med förslag på
disk som fungerar.
26 nov. svarade de:Tråkigt att höra att produkten du har köpt av oss inte fungerar tillfredställande.Givetvis ska vi göra allt för att du ska få en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Bäst brukar vara att först prata med tillverkarens support. Där finns auktoriserade tekniker med kunskap och erfarenhet om just din produkt, som hjälper dig med en felsökning
26 nov sände jag varan till Dustin. Det är de jag köpt av och handlar med, ingen annan.Blandar man in en tredje part så blir det helt snurrigt. Dustin behöver helt enkelt korrekta rutiner för att skicka resp. returnera gods. Jag har skrivit detta här för att andra skall veta hur det kan gå till. Vill påpeka att jag på intet sätt är förbannad eller vill hämnas, bara informera om hur det kan gå till, förvånande när det är ett så pass stort företag.
Du svarar som om du jobbade på Dustin, men så illa kan det väl inte vara. Företaget har felaktiga rutiner. De informerar inte om hur man skall göra när man returnerar.
Stopp och belägg.
Du får självklart ha din åsikt.
Men här har du en till som tycker raka motsatsen som dig.
Det står dessutom klart och tydligt hur man kontaktar Dustin för att returnera saker.
Och detta är snarare praxis än hör till ovanligheten med alla postorder/webbshoppar (iaf elektronik).
Och även om du valde korrekt adress så skickade du rekommenderat. Vilket betyder att paket/brev aldrig levereras till kund på plats utan de får gå & hämta det på närmaste utlämningställe.
Du svarar som om du jobbade på Dustin, men så illa kan det väl inte vara. Företaget har felaktiga rutiner. De informerar inte om hur man skall göra när man returnerar. Givetvis sände jag produkten till den avsändaradress som fanns på paketet.
Om jag köper kläder från Engelsons i Falkenberg, så följer det alltid med returfraktsedel osv. Man använder det ju bara om det blir något fel. Men så gör inte Dustin. De sände varan den 17 nov.
Jag klagade i mail redan efter någon dag och då borde de ha reagerat.
Jag skrev 19 nov Kommer att returnera den snarast. Men var vänlig kom med förslag på
disk som fungerar.
26 nov. svarade de:Tråkigt att höra att produkten du har köpt av oss inte fungerar tillfredställande.Givetvis ska vi göra allt för att du ska få en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Bäst brukar vara att först prata med tillverkarens support. Där finns auktoriserade tekniker med kunskap och erfarenhet om just din produkt, som hjälper dig med en felsökning
26 nov sände jag varan till Dustin. Det är de jag köpt av och handlar med, ingen annan.Blandar man in en tredje part så blir det helt snurrigt. Dustin behöver helt enkelt korrekta rutiner för att skicka resp. returnera gods. Jag har skrivit detta här för att andra skall veta hur det kan gå till. Vill påpeka att jag på intet sätt är förbannad eller vill hämnas, bara informera om hur det kan gå till, förvånande när det är ett så pass stort företag.
De informerar med all önskvärd tydlighet på sin hemsida.
https://www.dustinhome.se/service/returinform...
Som illerG säger så är det praxis att begära returnummer innan man skickar tillbaka något. Du visste inte om det. Shit happens. Dra lärdom av det istället för att gnälla över "felaktiga rutiner".
...
26 nov. svarade de:Tråkigt att höra att produkten du har köpt av oss inte fungerar tillfredställande.Givetvis ska vi göra allt för att du ska få en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Bäst brukar vara att först prata med tillverkarens support. Där finns auktoriserade tekniker med kunskap och erfarenhet om just din produkt, som hjälper dig med en felsökning
...Blandar man in en tredje part så blir det helt snurrigt. Dustin behöver helt enkelt korrekta rutiner för att skicka resp. returnera gods. Jag har skrivit detta här för att andra skall veta hur det kan gå till. Vill påpeka att jag på intet sätt är förbannad eller vill hämnas, bara informera om hur det kan gå till, förvånande när det är ett så pass stort företag.
Jag fattar inte hur du resonerar. Dustin är inte tillverkare av de artiklar de säljer o de kan heller därmed inte ha fullkomlig support på dessa artiklar. Det de kan hjälpa dig med är i princip felköp, transportskadat o regelrätta tydliga funktionsfel vilka alla innebär att du ska BE om ett RMA nummer för att kunna returnera artikeln på rätt sätt.
Jag har handlat från mängder med internethandlare o inte bara i Sverige, jag har också returnerat felköp vilket gjorts genom att jag bett, oftast genom en automatisk tjänst, om ett RMA.
När man ber om ett RMA anger man skälet till varför man returnerar o på så sätt säkerställs att Dustin kan hantera returen på rätt sätt e-som felköp o transportskadat ska hanterat på olika vis o troligen i olika system.
Vidare är det bästa sättet att få fullständig support eller före-köp-info att du går via tillverkarens nätsida, diverse recensioner mm för att läsa in dig på alla fakta så att det köpet du gör är korrekt från första början
Men nu _borde_ ju faktiskt TS köp varit rätt från början. Om inte om varit. I det här fallet tydligen dålig kompatibilitet med antik hårdvara. Det var nog inte utan anledning 2,5"-hårddiskarna förr i tiden hade ett uttag för extern strömförsörjning. Men jag tror inte någon tillverkare inkluderar 10 år gamla maskiner i före-köp-info...
Du svarar som om du jobbade på Dustin, men så illa kan det väl inte vara.
Hej, jag arbetar inte på Dustin. Jag försöker bara förklara varför systemet är som det är.
Företaget har felaktiga rutiner. De informerar inte om hur man skall göra när man returnerar. Givetvis sände jag produkten till den avsändaradress som fanns på paketet.
Företaget har inte felaktiga rutiner. De informerar på sin hemsida, vilken du måste ha besökt eftersom du lade din beställning där. Det är att jämställa med att en vanlig butik informerar i sin lokal.
Jag har förklarat varför ett företag inte vill ha öppnade, använda och påstått felaktiga produkter skickade till sitt lager. De måste testas och om fel konstateras skickas tillbaka till producent alternativt om fel inte kan konstateras skickas tillbaka till kund som självklart debiteras för arbetet.
Om jag köper kläder från Engelsons i Falkenberg, så följer det alltid med returfraktsedel osv. Man använder det ju bara om det blir något fel. Men så gör inte Dustin. De sände varan den 17 nov.
Jag klagade i mail redan efter någon dag och då borde de ha reagerat.
Hur exakt borde Dustin reagerat? Varför vägrar du att felsöka varan själv? Du har enligtDistansköplagen 10 §: Konsumentens ångerrätt rätt att returnera varan om den INTE är trasig.
När man handlar i en fysisk klädbutik så är en stor del av lokalen vikt till provrummen, det är av yttersta vikt att det man handlar antingen kan provas på plats eller att kunden får någon form av bytesrätt på varorna. Det är därför du får med en returlapp direkt i dina paket från Engelsons, du ska känna dig trygg med att du kan returnera varorna så enkelt som möjligt. Provade kläder kan (med undantag från underkläder och simkläder) säljas som nya.
En fysisk datorbutik har inga provrum på samma sätt, om du inte klarar av att använda produkten du har köpt så finns det butikspersonal tillhanda som kan hjälpa dig med viss support. Men inget hindrar dig från att ta med din dator till en fysisk butik och prova olika enheter tills du hittar en som fungerar. I fallet med postorderbutiker och Dustin kan man hänvända sig till deras support och de kan vid svåra problem vara tvungna att kontakta tillverkare eller distributör för att kunna svara på dessa frågor. Här kommer ett viktigt poäng, nämligen att det ligger i ditt eget intresse att själv samtala med tillverkarens support eftersom det eliminerar en mellanhand och säkerställer att processen fortlöper effektivt. Dustin kan däremot inte kräva att du vänder dig till tillverkaren.
Datordelar kan som oftast inte säljas som nya när de är uppackade och använda. En hårddisk måste såklart raderas av Dustin så att nästa ägare inte råkar få dina semesterbilder från en nudisttrand i Freudenstadt. Produkter som är rapporterade som trasiga får dessutom under inga omständigheter hamna bland de som säljs till nya kunder, eftersom detta medför fler missnöjda kunder och ökade fraktkostnader till ingen nytta.
Du har en mycket gammal dator och då måste det kunna betraktas som ett extraordinärt support ärende som kräver speciell kompetens för att lösa.
Jag skrev 19 nov Kommer att returnera den snarast. Men var vänlig kom med förslag på
disk som fungerar.
26 nov. svarade de:Tråkigt att höra att produkten du har köpt av oss inte fungerar tillfredställande.Givetvis ska vi göra allt för att du ska få en så snabb och smidig lösning som möjligt.
Bäst brukar vara att först prata med tillverkarens support. Där finns auktoriserade tekniker med kunskap och erfarenhet om just din produkt, som hjälper dig med en felsökning
26 nov sände jag varan till Dustin. Det är de jag köpt av och handlar med, ingen annan.Blandar man in en tredje part så blir det helt snurrigt. Dustin behöver helt enkelt korrekta rutiner för att skicka resp. returnera gods. Jag har skrivit detta här för att andra skall veta hur det kan gå till. Vill påpeka att jag på intet sätt är förbannad eller vill hämnas, bara informera om hur det kan gå till, förvånande när det är ett så pass stort företag.
Du skickade inte varan till Dustin, du skickade den till den avsändar-adress som försändelsen till dig var märkt med. Dit den skulle ha skickats om du inte hämtat ut paketet. Det är den stora skillnaden, nu när du hämtat ut det och öppnat varan skal den icke tillbaka till företagets distributionscentral.
Jag är heller inte arg eller förbannad på dig. Jag är om möjligt lite uppgiven.
Detta kommer att lösa sig, men du behöver förstå vad det innebär att handla på postorder. Lättast är kanske att ta med datorn nästa gång du åker till Borlänge eller annan plats där det finns varuhus där du kan testa produkterna med din dator på plats. Lycka till
Kan tillägga att jag handlar en del från Dustin/Dustinhom och i själva mailet med orderbekräftelsen står nedan.
Din order har nu lämnat vårt lager. Leverans sker med Posten eller Jetpak. Du kan följa din försändelse genom att klicka på respektive kollinummer ovan.
För att se din orderhistorik, logga in på ditt konto och klicka på "orderhistorik".
Du som handlat som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Programvarulicenser har p.g.a. sin beskaffenhet ingen returrätt. För fullständiga villkor kring din beställning klicka här.
För ärenden kring återköp och reklamation, kontakta oss på 08-553 44 900 eller klicka här för att komma till vårt kontaktcenter.
Tack för din beställning!
Vänliga hälsningar
Dustin home
dustinhome.se