Nej, sant Men det finns dom som gjort det till en grej - typ Dogma - och en hel del dokumentärer innehåller klipp tagna med iPhone etc (svenska Oskarvinnaren Searching for Sugarman t.ex.). Man kan föresten vara seriös när man snickrar en barkbåt...eller ritar i sanden på stranden Artikeln var till dom som ville använda videofunktionen i en iPhone mera seriöst - så uppfattar jag det. Ingen annan läser dessa tips som finns i miljoner på webben
Nå - vad jag menar är att man kan följa alla tips denna fotograf ger och ändå samla på sig material som riskerar att vara oanvändbart om det ska in i en produktion för standarder (PAL, HDTV, cinema) - frame-rate är inget att jiddra med - det går inte att "rädda" i efterhand - det kommer att rycka och ser fult ut på ett sätt som är så tydligt och uppenbart att min gamla mor märker det (till skillnad från mycket annat inom video där allmänheten inte verkar notera skit). Smartphones variabla dynamiska frame-rate är det FÖRSTA man ska komma ifrån innan man ens börjar bry sig om alla andra tips.
Ingen som filmar seriöst använder en iPhone som kamera skulle jag gissa.