- lensv
- Medlem ●
- Norrköping
Jag läste någonstans att det numera ska gå att göra direktanslutningar mellan iOS/OS X och Apple TV (hittar dock inte den artikeln nu). Minns inte om det hade med Instant Hotspot att göra eller om det var något annat... Någon som vet vad jag yrar om?
Du har sedan länge kunnat köra AirPlay från en iOS-enhet och lite senare även från OS X mot en AppleTV. Vad menar du lite mer exakt med begreppet "direktanslutning"?
Att man inte behöver ett lokalt wifi-nätverk utan den enhet som man vill streama ifrån skapar ett nätverk som AppleTV´n ansluter till.
Nu tror jag att det krävs den absolut senaste version av en AppleTV för att det ska fungera och då menar jag inte bara tredjegenerationen.
Att man inte behöver ett lokalt wifi-nätverk utan den enhet som man vill streama ifrån skapar ett nätverk som AppleTV´n ansluter till.
Nu tror jag att det krävs den absolut senaste version av en AppleTV för att det ska fungera och då menar jag inte bara tredjegenerationen.
Kallas det något speciellt (så man vet vad man ska söka efter)?
Kallas det något speciellt (så man vet vad man ska söka efter)?
Det ska fungera i princip som airdrop att du startar youtube tex och sen välja airplay och den ska sen ansluta sig till apple tv´n.
Men jag vet inte till 100% hur det fungerar men det jag vet att det inte räcker med att det är en apple tv 3 utan det måste vara senaste versionen. Har något med att det måste BT 4.0 LE
Jag läste någonstans att det numera ska gå att göra direktanslutningar mellan iOS/OS X och Apple TV (hittar dock inte den artikeln nu). Minns inte om det hade med Instant Hotspot att göra eller om det var något annat... Någon som vet vad jag yrar om?
http://support.apple.com/sv-se/HT4437
Peer-to-peer för AirPlay
Med peer-to-peer för AirPlay behöver inte din iOS-enhet och Apple TV vara i samma Wi-Fi-nätverk. Om du har någon av dessa produkter kan du använda peer-to-peer för AirPlay:
*iPhone 5 eller senare, iPad (3:e generationen eller senare), iPad mini eller iPod touch (5:e generationen) med iOS 8 eller senare.
*Apple TV (3:e generationen rev A, modell A1469 eller senare) med Apple TV-programvaran 7.0 eller senare. Ta reda på vilken Apple TV-modell du har.
Din iOS-enhet måste ha både Wi-Fi och Bluetooth påslaget för att använda peer-to-peer för AirPlay.
Tack för den länken! Om man nu har korrekt utrustning, kommer det då att fungera out-of-the-box eller krävs det något micklande? Spontant känns det som att någon "hake" måste finnas... Kanske att man måste vara inloggad på samtliga enheter med samma Apple ID?
Tack för den länken! Om man nu har korrekt utrustning, kommer det då att fungera out-of-the-box eller krävs det något micklande? Spontant känns det som att någon "hake" måste finnas... Kanske att man måste vara inloggad på samtliga enheter med samma Apple ID?
Det tror jag inte för det skulle ställa till det om man besöker andra som har en ATV3 och vill streama lite.
Jag har en för gammal version av ATV3 så jag kan inte testa.
Jag har äldre modeller än A1469 så jag måste ta med mig en Airport Express och min TV 2 om jag besöker folk, bägge konfigurerade som "ta med" mig enheter, så bara plugga in och köra.
Har en vän som har en nyare och den kan jag koppla in mig på utan att gå via hans nätverk.
Jag har äldre modeller än A1469 så jag måste ta med mig en Airport Express och min TV 2 om jag besöker folk, bägge konfigurerade som "ta med" mig enheter, så bara plugga in och köra.
Har en vän som har en nyare och den kan jag koppla in mig på utan att gå via hans nätverk.
Vad streamar du för sorts material när du besöker andra?
Och är din AE ansluten till internet på något sätt?
..Och detta funkar direkt utan konfig, lösenord eller någon annan säkerhetslösning?
Nån sorts konfig har han säkert gjort, ingen TV jag har/har haft har varit bara plug and play, och jag bara ansluter till hans TV, hur och vad han konfigurerat vet jag inte då jag inte har den möjligheten att prova själv.
..Och detta funkar direkt utan konfig, lösenord eller någon annan säkerhetslösning?
Har du hans lösen till nätverket så är det bara plug and play.
Då dyker hans ATV upp när du vill använda AirPlay.
jag bara ansluter till hans TV, hur och vad han konfigurerat vet jag inte då jag inte har den möjligheten att prova själv.
Någon som har koll på detta? Det här skulle kunna vara en mycket intressant grej för min arbetsplats. Enkelheten tilltalar, men det får inte vara en lösning helt utan säkerhet (har svårt att tänka mig att Apple skulle släppa något sådant faktiskt).
Någon som har koll på detta? Det här skulle kunna vara en mycket intressant grej för min arbetsplats. Enkelheten tilltalar, men det får inte vara en lösning helt utan säkerhet (har svårt att tänka mig att Apple skulle släppa något sådant faktiskt).
Man kan välja säkerhetsnivå:
• Helt utan lösenord
• 4-siffrig kod som visas på den anslutna skärmen
• Lösenord du väljer själv
• Låst enbart till specificerade enheter
Det finns "konferensrumsläge" där instruktioner för Airplayanslutning till Apple TV visas som skärmsläckare
Man kan välja säkerhetsnivå:
• Helt utan lösenord
• 4-siffrig kod som visas på den anslutna skärmen
• Lösenord du väljer själv
• Låst enbart till specificerade enheter
Det finns "konferensrumsläge" där instruktioner för Airplayanslutning till Apple TV visas som skärmsläckare
Dessa inställningar finns även i den äldre versionen av ATV (gen. 3). Där är säkerhetsinställningarna inte aktiverade som förval. Finns det andra alternativ i de senaste modellerna eller är möjligtvis något av ovanstående aktiverat i default läge där?
Eh, vadan detta korsförhör?
Mest rippad film från våra DVD/BluRay samlingar eller då vi båda fotar kollar vi på bilder typ.
Varför undrar du det?
Så jag får inte ställa en fråga angående hur du streamar?
Har du filmerna lokalt på din telefon eller?
Så jag får inte ställa en fråga angående hur du streamar?
Har du filmerna lokalt på din telefon eller?
Lokalt, oftast på min iPad men ibland på min iPhone. Filmer är i iTunes i ett format som iTunes funkar med, bilder i jpg.
Vad har Bluetooth för roll här egentligen? Tänker på detta… "Din iOS-enhet måste ha både Wi-Fi och Bluetooth påslaget för att använda peer-to-peer för AirPlay."
Måste enheterna kanske paras ihop för att p2p ska funka? Det borde ju höja säkerheten en aning.
Vad har Bluetooth för roll här egentligen? Tänker på detta… "Din iOS-enhet måste ha både Wi-Fi och Bluetooth påslaget för att använda peer-to-peer för AirPlay."
Måste enheterna kanske paras ihop för att p2p ska funka? Det borde ju höja säkerheten en aning.
Det är BT som kommunicerar mellan enheterna och talar om att nu är det någon som vill strema något.
http://www.99mac.se/artikel/4978-airplay-enhe...
Oh förlåt nu postade jag något utan att bifoga min personliga åsikt @Zinned
http://www.99mac.se/artikel/4978-airplay-enhe...
Oh förlåt nu postade jag något utan att bifoga min personliga åsikt @Zinned
Den hade jag totalt glömt, tack för länken.