Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hänger sig vid start efter installation av yosemite

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-03 21:08

Installerade yosemite på min powerbook från 2010. Blev buggigt direkt och datorn började spontankrasha. Hände samma idag, men nu hänger den sig halvvägs in i uppstarten och kommer inte vidare. Går inte att starta i felsäkert läge heller. Vad gör man?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-12-03 21:32

Din PowerBook är nog ingen PowerBook, är det inte en MacBook Pro måhända?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-03 21:53
Ursprungligen av mattiL:

Din PowerBook är nog ingen PowerBook, är det inte en MacBook Pro måhända?

Jo, naturligtvis är det det. Tänkte på min gamla G4 av någon anledning. Men problemet är detsamma. Gick inte att installera om systemet från cmd r läget heller. Försöker återställa från time machine nu. Ingen dator, kris...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-04 00:19

Några test för att felsöka hårdvara:
• Om du har två minnesmoduler - testa med bara en i taget installerad på vardera platsen
• Starta från en extern HD
• Om du har en av de MBP 2010 som har dubbla grafikkort - växla manuellt mellan korten via systeminställningar eller gfxCardStatus. Nu kommer du antagligen inte ens så långt i uppstarten att det är möjligt. Då ska det gå att tvinga att den dedikerade grafiken GT 330M används istället för den integrerade genom att ansluta en extern skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-04 08:03

Försökte installera om från extern hd med time-machine kopia. Men det gick inte heller. Kan man starta från den HDn och formatera datorn på något sätt?

Ursprungligen av mbyrod:

Försökte installera om från extern hd med time-machine kopia. Men det gick inte heller. Kan man starta från den HDn och formatera datorn på något sätt?

Nope, det kan du inte. Du måste "tillverka" en bootbar disk eller USB-sticka, men det kan du inte om du inte har en fungerande dator...
Spring in till någon lämplig Apple åf och be dem hjälpa dig att blåsa om datorn med nytt system. Sen kan du hämta in din backup.
Vi har den tjänsten här uppe i Luleå men det är kanske lite långt att åka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-04 10:33

Segt. Problemet är att time machine kopian ligger i äldre system (mountain lion?) kan jag hämta den om jag får yosemite installerat?

Ursprungligen av mbyrod:

Segt. Problemet är att time machine kopian ligger i äldre system (mountain lion?) kan jag hämta den om jag får yosemite installerat?

Time Machine installerar backupen i det system som finns i datorn så det går utmärkt:)

1
Bevaka tråden