Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med OSX

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu sitter jag och försöker göra en ny liten informationsfolder till de nya studenterna som kommer till datalingvistikprogrammet på GU. För många blir det säkert första gången de rör en mac (iMac 17-tum, OSX 10.2) och kommer behöva en hjälp-folder att komma igång med sitt konto på nätverket och allmänt känna sig hemma.

Frågan blir framför allt till switchers och er som använder windows: [B]Vad reagerar man på när man sätter sig vid en mac för första gången? Vad ska jag tänka på att förklara tydligt?[/] Jag är själv säkert lite blind eftersom jag använt mac os ända sedan jag var 8 år gammal...

Nu har man dessutom chansen att smyga in lite propaganda.

börja med att förklara att osx är en unix variant, pga av detta har varje användare sin "home" folder, och i denna _skall_ alla ens dokument/filer sparas, förklara lite om varför det funkar så.
Jag har sett folk som har / (roten) full av deras eget skräp istället för att använda sin homefolder, bara för att "så gör man på windows".

kanske berätta lite om skillnaderna mellan os9 och osx för att avliva lite myter runt skyddad minne osv.

alla program bör höra hemma i /Applications, om man vill ta bort, ja då drar man det helt enkelt till papperskorgen, många som kommer ifrån windows har svårt att tro att det kan vara så enkelt och användarvänligt....

hmm, kommer säkert på mer så småningom..

Det är ju en del standardsaker som man alltid får frågor om. Det här brukar "mina" användare behöva lära sig:

- Hur man loggar ut.

- Var webbläsaren finns (och att det finns bättre saker än IE ).

- Hur man öppnar cd-läsaren.

- Vad man ska ha dockan till samt hur man själv lägger till program/mappar/filer.

- Hur man bränner en cd.

- Var hemkatalogen finns.

- Vad man kan göra i Systeminställningar.

- Hur man låser skärmen (kanske inte alltid så bra att lära ut om labbet används ofta).

Ett tips kan ju också vara att se till att användarna inte har skrivbehörighet på just så mycket annat än hemkatalogen på en dator i labbmiljö. Då slipper man helt och hållet instruera användarna om var de kan lägga filer, vilket kan vara lite praktiskt.

Tala även om vad "trafikljusknapparna" har för funktion. De flesta windowsanvändare som lånar min dator ställer snart frågan: "Hur maximerar jag fönstret?", och då måste man förklara för dem hur den gröna knappen fungerar, och att det inte är fråga om någon maximering utan anpassning av fönstret.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ödlund:
[...] "Hur maximerar jag fönstret?", och då måste man förklara för dem hur den gröna knappen fungerar, och att det inte är fråga om någon maximering utan anpassning av fönstret.

Ja, tyvärr, säger jag och det bör man kanske tillägga på ett ödmjukt sätt att denna vettiga funktion saknar faktiskt Mac...

Glöm inte att berätta hur man matar ut en CD.
Nej, jag skämtar inte... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Ja, tyvärr, säger jag och det bör man kanske tillägga på ett ödmjukt sätt att denna vettiga funktion saknar faktiskt Mac...

tycker inte jag, jag tycker alltid att när man använder mac os (även nian) så är det sällan man kör full storlek på fönster eftersom macos alltid har varit dokument centrerat medan windows alltid har varit program centrerat (ta tex skillnaden i photoshop mellan mac & win vad gäller dokument och programcentrering)..

men visst, om man kommer ifrån andra sidan, som ju är utgångspunkten i denna tråd, så ser jag vad du menar...

Förklara även vad en "Disk Image" är för något, många nya verkar ha svårt att greppa det och då kan det ställa till problem när de laddar ner och installerar program.

en grejj jag hade svårt för när jag switchade var att program inte stängdes ner när man hade stängt ner dess fönster. kan nog vara en bra sak att upplysa om

/D

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-12 11:22

Sen måste du ju visa dom 99.mac så att de förstår att man trots allt inte är ensam som Macanvändare

Mycket bra tråd!
Någon skulle väl kunna åta sig att sammanställa en FAQ?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-12 12:47

Jag vet inte om det nämnts innan men det är nog inte fel att visa dina blivande switchers att Officepaketet faktiskt finns o funkar för Mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Mycket bra tråd!
Någon skulle väl kunna åta sig att sammanställa en FAQ?

Jag kan skicka en kopia om den blir bra, det är tänkt att bli en folder på 4-8 sidor samt kopplas samman med en föreläsning som jag ska hålla i.

> Samuel K.

Bra saker där!

Det kan ju finnas vissa "aber" mot Mac OS spelutbud och då kan man vänligt tala om att flera stora, tunga speltitlar faktiskt även görs för Mac OS. Inte så att man ska satas på Mac om man vill spela, men att möjligheten faktiskt finns. Speciellt barnspel görs nästan alltid även för Mac (classic). Visa dem vid behov t.ex. Macoteket katalog (när de har infört priser INKL moms... ).
(Finns det några andra försäljningsställen för Mac-spel?)

Nu är ju maskinerna där pga att de anses vara utmärkta för språkteknologi, det få väga som ett tungt argument att de i inköpet slog ut sun-maskinerna som spelar i samma division.

Nja, jo, inte menar jag att de ska spela just där på skolans maskiner om de inte får, men man kanske kan slå hål på vissa fördomar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Jag kan skicka en kopia om den blir bra, det är tänkt att bli en folder på 4-8 sidor samt kopplas samman med en föreläsning som jag ska hålla i.

> Samuel K.

Bra saker där!

Gärna!

Här är Introduktions-pdf:en jag skrev ihop. Den är centrerad kring nya studenter och Institutionens sätt att arbeta, men kan vara något att utgå från... Från början använde jag Myriad, men det blev strul med tabbar och sånt när jag sparade Illustratordokumenten som pdf.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-21 08:50

Schysst material, lade dock märke till att du på sida två (tror jag det var), skrivit Kringla K istället för kringla F som kortkomando för sökning.

Ja, typiskt, tack för att du var uppmärksam på det!

• Oregistrerad
  • 2003-08-23 11:21

*David sparar ned PDF-dokumentet*

Kan vara bra när jag själv blir en "Switcher".

en liten fråga bara... satt och läste din eleganta pdf fil men det står en massa om högerklicka lite här och var, kommer alla Mac:arna att ha mer än en knapp? Annars borde du kanske upplysa om ctrl-klick?

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Sinclair
en liten fråga bara... satt och läste din eleganta pdf fil men det står en massa om högerklicka lite här och var, kommer alla Mac:arna att ha mer än en knapp? Annars borde du kanske upplysa om ctrl-klick?

/D

Det hade jag skrivit, men dom iMacarna det gäller är utrustade med tvåknappsmus med scrollhjul. Logitech har jag för mig...

1
Bevaka tråden