- CekariYH
- Medlem ●
- 2014-12-11 13:33
Har haft min MPL13 sen i April i år och har ett problem som ingen tycks kunna lösa, inte ens supporten hos Apple trots div konstiga förslag från dom. Mer om detta senare.
Problemet: Kan för mitt liv inte få datorn att vara vaken efter det att skärmen släckts ned (inte skärmsläckaren) utan tex, stäng av skärmen efter 30 minuter. Precis efter 4 timmar efter det att skärmen stängts av hamnar datorn i någon sorts deep-sleep vilket med för att att allt stängs av, även PowerNap, precis som vid en riktig avstängning, men med den skillnaden att den går att väcka med musen eller tangentbordet som vid en vanlig sleep, men med skillnaden att alla program typ dessa i menybaren och andra startar upp igen som vid en kallstart.
Jag behöver ha datorn vid liv 24/7 vid vissa tillfällen men enda sättet jag fått det att funka är att ha skärmen igång hela tiden vilket drar en massa extra ström.
De inställningar via Systeminställningar / Strömsparare verkar som bara en del gör något, Kryssrutan: Förhindra att datorn sätt i viloläge när skärmen är avstängd gör absolut ingenting vare sig av eller på.
Observera att jag inte stänger av skärmen manuellt utan låter MP:n sköta det.
Har provat ett par tre-fyra appar some ska hålla datorn vid liv men icke.
Dessa är det man kan ändra via terminalen som jag känner till med mina kommentarer efter <—:
xxx-Mac-Pro:~ xxx$ pmset -g
Active Profiles:
AC Power -1*
Currently in use:
standby 1
Sleep On Power Button 1
womp 0
autorestart 0
hibernatefile /var/vm/sleepimage
darkwakes 1
gpuswitch 2
networkoversleep 0
disksleep 0
sleep 0 (sleep prevented by coreaudiod, iTunes) <—- men den hamnar i deep-sleep iaf. Förslag från Apple tech-support att sätta denna till 0, fast den redan är 0 ???
autopoweroffdelay 14400 <—- 4 timmar, har provat allt från 24 h till 27 dygn, dvs 86400-99999s
hibernatemode 0 <—- Förslag från Apple tech-support att sätta denna till 0, fast den redan är 0 ???
autopoweroff 1 <—- Försökt sätta denna till 0.
ttyskeepawake 1
displaysleep 180
standbydelay 10800
Om jag själv sätter datorn i sleep så händer detta också efter 4 timmar, dvs den hamnar i deep-sleep.
Enligt supporten är det ett EU direktiv för att spara ström, men hur fanken overridar man detta? Sparar ju inte mycket ström om dom tvingar en att ha även skärmen på hela tiden, och hur annars kan man ha övervakningskameror som sparar ner via datorn???
Har/har haft 6 Maccar, men denna är den första som jag har ett sådant här problem med.
Mycket tacksam för hjälp med detta av någon kunnig på just detta med denna dator.