Jag har en imac 20" (tidig 2008) som har börjat frysa sig vid random tillfällen.
Ibland direkt efter inloggning och ibland efter flera dagars normalt användande.
Det som händer är att bilden helt enkelt fryser sig (men man kan röra muspekaren). Datorn svarar inte på tangentbordet eller om jag klickar på saker. Har trott att datorn helt hängt sig men nu idag så körde jag webbradio via itunes och skärmen var fryst men radion fortsatte spela (säkert en halvtimme) tills jag stängde av datorn genom att hålla inne strömknappen. Vid detta tillfället gick även skärmen i viloläge (tror jag har inställt på 15min). Jag kunde väcka skärmen genom att trycka på mellanslagstangenten som jag brukar men efter det kunde jag inte göra något varken med tgb eller musen.
Saker jag har testat hitintills:
memtest all 2 från terminalen utan indikationer på fel.
Bootade upp och körde apple hardware test (långa versionen) och fick som enda fel 4hdd/11/40000000:sata(0,0).
efter lite googlande verkar det som att det inte är något att bry sig nämnvärt om enligt apple själva.
Även kört DriveDX (gratisversionen) för att kolla statusen på min ssd utan indikationer på fel.
Felet fanns både innan och efter jag uppdaterade till Yosemite.
Har dock inte testat att göra en helt ny formatering och installation då jag ser detta som sista utväg.
Någon som har funderingar på vad det kan vara eller saker jag kan testa. Känns jävligt onödigt att köpa ny datorn när denna fungerar till allt jag behöver. Speciellt efter att jag satte i en ssd.
iMac (20-inch, Early 2008
2,66 GHz Intel Core 2 Duo
6 GB 800 MHz DDR2 SDRAM
Samsung 500gb SSD 840 evo
ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB