Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X krashar i ett efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 00:11

Ahh. Installerade en säkerhetsuppdatering från "software update" tidigare och nu är min dator helt knäpp. Precis efter att jag gjorde det så började fläkten spinna oavbrutet och datorn hänger sig så fort jag spelar en låt i iTunes (eller Quicktime) eller en video i QuickTime (eller VLC och MPlayer).

När den hänger sig så stannar allting upp och fläkten spinner på ännu högre än vad den gör nu. Musen slutar att reagera och vad jag än trycker på så händer ingenting förutom ctrl-äpple-power som startar om datorn.

Ouch. Detta är faktiskt första gången någonsin som OS X hänger sig för mig. Ska låta datorn sova över natten och ta itu med det imorgon. Några tips till mig innan jag börjar re i det efter jobbet?
Tack

Senast redigerat 2003-08-11 07:22
  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-11 04:35

Testa Repair permissions..

(nya standardfixen i X)

Du hittar kommandot i Disk utility

  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 08:17

eller i cocktail

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-11 13:56

Samma problem här på min PB 12" Al. Har uppfört sig konstigt i ca en vecka. Hårddisken och fläkten jobbar som var dag var den sista. Har trott att de mesta har berott på värmen.
Stängde av den i går kväll för att "kyla ner sig". Startade upp den imorse med resultatet, att jag fick upp en ruta på 5 språk som tyckte att jag skulle starta om datorn, vilket jag givetvis gjorde. Startade om datorn. Körde in CD med Hardware Test. Dator gick igenom testen. Starta om på installations CD som med följde och körde Disk Utility. Får felmeddelande och när ca 90% har gått så händer inget mer. Starade upp Al från en extern FW-disk och kör Disk Utility. Den fick stå i ca 45 min på 90% avklarat. Den interna hårddisk verkade inte snurra längre. Stoppade och startade om proceduren med samma resultat.
Givetvis har jag backup på mina dokument. Not! Senaste gjordes förra vecka. Skulle behöva få tag i ett par dokument. Applikationerana har jag på orginalinstallationerna.
Tips på bra verktygsprogram önskas nog snart.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Ahh. Installerade en säkerhetsuppdatering från "software update" tidigare och nu är min dator helt knäpp. Precis efter att jag gjorde det så började fläkten spinna oavbrutet och datorn hänger sig så fort jag spelar en låt i iTunes (eller Quicktime) eller en video i QuickTime (eller VLC och MPlayer).

När den hänger sig så stannar allting upp och fläkten spinner på ännu högre än vad den gör nu. Musen slutar att reagera och vad jag än trycker på så händer ingenting förutom ctrl-äpple-power som startar om datorn.

Ouch. Detta är faktiskt första gången någonsin som OS X hänger sig för mig. Ska låta datorn sova över natten och ta itu med det imorgon. Några tips till mig innan jag börjar re i det efter jobbet?
Tack

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 11:21

Hmm. Det fortsätter att hänga sig hela tiden. Ibland hänger sig till och med findern. Jag har tänkt att installera om OS X men problemet är att mitt lösenord till Com Hem har jag sparat i nyckelringen och så fort jag trycker på "Visa lösenord" så dyker badbollen upp och sedan händer ingenting.

Finns det något annat sätt att få fram lösenorden från nyckelringen? Om jag ominstallerar nu så måste jag ringa Com Hem och be om ett nytt lösenord och det tar 3-4 dagar innan man får det..

Usch vad irriterande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-12 11:42

Kopiera filen i /Users/Dittnamn/Library/Keychains/Dittnamn
Installera om lägg tillbaka.

Kommer inte på vad de heter på svenska. Funkade för mig.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Hmm. Det fortsätter att hänga sig hela tiden. Ibland hänger sig till och med findern. Jag har tänkt att installera om OS X men problemet är att mitt lösenord till Com Hem har jag sparat i nyckelringen och så fort jag trycker på "Visa lösenord" så dyker badbollen upp och sedan händer ingenting.

Finns det något annat sätt att få fram lösenorden från nyckelringen? Om jag ominstallerar nu så måste jag ringa Com Hem och be om ett nytt lösenord och det tar 3-4 dagar innan man får det..

Usch vad irriterande.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 11:55

Underbart! Tack tack!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 13:00

En fråga till.. Jag har inga DVDRskivor här så jag sitter och pillar lite och formatterar om när jag har hunnit ta en ny backup.

Jag tömde precis min papperskorg och då räknade den upp till 35 000 filer (!). Jag tömmer min papperskorg nästan varje dag så jag vet inte var dom filerna kan ha kommit ifrån. Ännu konstigare är att /users/mikael tar upp 25GB men om jag kör äpple-i på alla mapparna där i så blir sammanlagda summan på alla mapparna ca 2GB. Huh?

Det kanske är dags att formattera om den här datorn och sluta att ens försöka?

EDIT: Hade 11GB på skrivbordet och dom räknas visst med i min hemkatalog. Saknas fortfarande en hel del dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Samma problem här på min PB 12" Al. Har uppfört sig konstigt i ca en vecka. Hårddisken och fläkten jobbar som var dag var den sista. Har trott att de mesta har berott på värmen.

Min pb 12 är just nu på väg till tyskland för ett hårddiskbyte. Ignorerade ett surr från disken lite för länge. Tack och lov finns en backup från midsommar och det lilla jag lagt till sen dess har Johan K lyckats rädda innnan K&K skickade iväg datorn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-12 13:41

Körde Data Rescue X hela natten. Tror att jag lyckades få tillbaka det mesta. (Det viktiga kom med, dvs dokument o annat).
Resten får jag väl installera om. Skall dock kolla om jag kan reparera disken med DiskWarrior. Har beställt och får den imorgon. Går inte det försöker jag att formatera om den. I annat fall blir det Tyskland.
Min gamla PB5300 hade klippkort till Holland. Sker reparationerna i Tyskland nu?

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Min pb 12 är just nu på väg till tyskland för ett hårddiskbyte. Ignorerade ett surr från disken lite för länge. Tack och lov finns en backup från midsommar och det lilla jag lagt till sen dess har Johan K lyckats rädda innnan K&K skickade iväg datorn.

Tyckte att Johan sa Tyskland. Min gamla blåbärsibook fick dock åka en vända till Holland ganska kort efter inköpet då cd-spelaren stendog efter fyra, fem skivor.

1
Bevaka tråden