Driften upphandlas på en marknad.
Men, nej, SL (t.ex.) är ju inget företag på en marknad - det ägs och drivs i offentligt regi med politisk styrning. Vad jag menade var att man inte ger bort grejer i en marknadsekonomi...som man nu gör när det är offentligt ägt. Jag tror dock inte SL - i detta fall - har någon skyldighet att ge bort infromationen - och t.o.m. troligtvis gjort vissa investeringar för att KUNNA ge bort infromationen - utan jag tror det är goodwill och kanske en tanke om att det i förlängningen ger bättre service till resenärerna (när t.ex. marknaden gör appar av informationen).
Men...som jag säger; jag tor att kranen kan stängas när som helst. Det har hänt förr i liknande fall (minns inte vad det då gällde, men det var offentligt producerad information som plötsligt försvann och app-producenterna på marknaden blev vansinniga - någon annan som också minns detta?)
Marknadsekonomi i kollektivtrafiken? Där finns ingen konkurrens (utom möjligtvis i de största städerna).
Jag tror inte de vinner något på att stänga av informationen om deras tjänster.