Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dator -> få över innehållet

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-23 09:32

Det här var skumt... Jag har flyttat över iPhone och iPad så att de ska tillhöra den nya datorn (bilder och musik har raderats från enheterna). När jag nu ansluter dem med USB-kabel till nya datorn så börjar de åndå synkas och säkerhetskopieras mot den gamla datorn... Varför!?!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-26 09:55

Hur tusan bär man sig åt för att få sina iDevices att släppa den gamla datorn (dvs. sluta synka och säkerhetskopiera dit över Wi-Fi)?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 08:00

Tar och bumpar den här tråden (och hoppas att nån kan svara på åtminstone någon av frågorna ovan).

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 09:30
Ursprungligen av lensv:

Hur tusan bär man sig åt för att få sina iDevices att släppa den gamla datorn (dvs. sluta synka och säkerhetskopiera dit över Wi-Fi)?

Det stänger du av på den gamla datorns iTunes

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 09:54
Ursprungligen av lappen71:

Det stänger du av på den gamla datorns iTunes

OK, så att bara "koppla" dem till den nya datorn räcker alltså inte? Enheterna fortsätter att synkas mot den gamla datorn så länge de finns kvar där i iTunes, trots att de har ställts in på att synkas mot den nya... Eller kommer de kanske att synkas mot båda?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 10:39
Ursprungligen av lensv:

OK, så att bara "koppla" dem till den nya datorn räcker alltså inte? Enheterna fortsätter att synkas mot den gamla datorn så länge de finns kvar där i iTunes, trots att de har ställts in på att synkas mot den nya... Eller kommer de kanske att synkas mot båda?

Anslut telefonen med den gamla datorn och stäng av wi-fi-sync i fliken "sammanfattning"
Din gamla dator kan omöjligt veta att du köpt en ny och ska stänga av wi-fi sync.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 11:14

Anslut telefonen med den gamla datorn och stäng av wi-fi-sync i fliken "sammanfattning"
Din gamla dator kan omöjligt veta att du köpt en ny och ska stänga av wi-fi sync.

Tänkte mest att telefonen (eller iPad'en) borde kunna hålla reda på detta. Frågan är då vad som avgör vilken dator enheterna väljer att prata med om de är inställda att synka mot båda datorerna?

Det enda, mig veterligen, som telefonen kan hålla reda på är om synk ska göras mot ngn molntjänst.

Synk mot itunes initieras av datorn inte av telefonen även om det verkar så.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 18:29

WTF! Ännu ett problem... Kopierade över mitt iPhoto-bibliotek till den nya datorn och upptäckte då att det inte är uppdaterat sedan februari. Dock finns det massor av bilder som jag har importerat sedan dess. Har biblioteket flyttat ut från Pictures-mappen, vart i så fall?

Är medveten om att du inte startat denna tråden men jag tror du kan finna en hel del hjälp i dess början. Eller så startar du en egen tråd där du uttryckligt förklarar vad det är du vill göra. Sedan tror jag också det är mer troligt att du får svar på dina frågor efter alla helger

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 20:07
Ursprungligen av lensv:

WTF! Ännu ett problem... Kopierade över mitt iPhoto-bibliotek till den nya datorn och upptäckte då att det inte är uppdaterat sedan februari. Dock finns det massor av bilder som jag har importerat sedan dess. Har biblioteket flyttat ut från Pictures-mappen, vart i så fall?

För att det ska bli som du förklarar har du antingen fler iPhotobibliotek eller så har du inte fört över det på rätt sätt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 20:33
Ursprungligen av Mymac4ever:

Är medveten om att du inte startat denna tråden men jag tror du kan finna en hel del hjälp i dess början. Eller så startar du en egen tråd där du uttryckligt förklarar vad det är du vill göra. Sedan tror jag också det är mer troligt att du får svar på dina frågor efter alla helger

Det som står i första halvan av tråden handlar i princip enbart om Flyttassistenten. Så vitt jag vet går inte den att använda endast för utvalt innehåll (i t.ex. den personliga hemkatalogen). Rubriken beskriver dock mitt/mina problem väl, så det känns dumt att starta en ny tråd med ungefär samma namn och innehåll. Jag kan dock sammanfatta mina frågor här, för att gör det lite enklare...

Först en allmän fundering... Om jag inte vill ha med allt gammalt skräp som Flyttassistenten bjuckar på utan endast vill få över musik och bilder från hemkatalogen, måste jag då kopiera över resp. mappar från den gamla datorn till den nya och ta över behörigheter etc. eller finns det något enklare alternativ?

Nästa fråga... Ifall man redan har gjort sig av med en gammal dator och har glömt att deautorize'a den från iTunes. Är enda alternativet då att deauorize all computers från iTunes i en annan dator för att frigöra plats åt en ny eller går det att avlägsna en enstaka maskin?

Senaste problemet (mest akut!)... Kopierade över mitt iPhoto-bibliotek till den nya datorn och upptäckte då att det inte är uppdaterat sedan februari. Dock innehåller det en hel del bilder som jag har importerat sedan dess (syns i gamla datorn). Har biblioteket flyttat ut från Pictures-mappen, vart i så fall? Har för mig att det kom en stor uppdatering av iLife i början på året, kan den ha ändrat på nå't?

/Ps. iPhone/iPad-frågan ger jag f*n i just nu. Visserligen är det ett märkligt beteende som presenteras, men jag misstänker att det går att bli av med det om jag börjar om att synka enheterna från scratch.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 20:47
Ursprungligen av lensv:

Senaste problemet (mest akut!)... Kopierade över mitt iPhoto-bibliotek till den nya datorn och upptäckte då att det inte är uppdaterat sedan februari. Dock innehåller det en hel del bilder som jag har importerat sedan dess (syns i gamla datorn). Har biblioteket flyttat ut från Pictures-mappen, vart i så fall? Har för mig att det kom en stor uppdatering av iLife i början på året, kan den ha ändrat på nå't?

Nej det är något du måste själva har gjort för biblioteket flyttar inte av sig själv.
För att söka efter fler bibliotek söker du i Finder på "Library"

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 21:11

Nej det är något du måste själva har gjort för biblioteket flyttar inte av sig själv.
För att söka efter fler bibliotek söker du i Finder på "Library"

Nope, jag har bara ett bibliotek för iPhoto. Om jag däremot öppnar detta paket (Show Package Contents) ser jag bl.a. två filer, Library.iPhoto & Library6.iPhoto, vilket jag tolkar som att en uppgradering har skett. Det värsta är att det är samma datum på dem båda (21 feb. 2014). Någonstans bör det finnas en indexfil som läser aktuellt innehåll i databasen. Frågan är var?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 21:28
Ursprungligen av lensv:

Nope, jag har bara ett bibliotek för iPhoto. Om jag däremot öppnar detta paket (Show Package Contents) ser jag bl.a. två filer, Library.iPhoto & Library6.iPhoto, vilket jag tolkar som att en uppgradering har skett. Det värsta är att det är samma datum på dem båda (21 feb. 2014). Någonstans bör det finnas en indexfil som läser aktuellt innehåll i databasen. Frågan är var?

Har samma filer jag också med samma datum.
Men du ska inte vara där och pilla för då kan du verkligen sabba ditt bibliotek.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-29 22:57

OK... Av någon outgrundlig anledning är det senaste årets bilder borta, både i gamla och i nya datorn. Hade skapat en hel del Events, men dessa är nu väck. Likaså är "Last 12 months" i iPhoto helt tom. Sista räddningen verkar vara min iPad. I den ligger nämligen bilderna kvar. Enhetens bildbibliotek var synkat mot den gamla datorn, men det känns oerhört riskabelt att ansluta den till någon av datorerna nu... Kan man rädda bilderna i den på något sätt?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-29 23:10
Ursprungligen av lensv:

OK... Av någon outgrundlig anledning är det senaste årets bilder borta, både i gamla och i nya datorn. Hade skapat en hel del Events, men dessa är nu väck. Likaså är "Last 12 months" i iPhoto helt tom. Sista räddningen verkar vara min iPad. I den ligger nämligen bilderna kvar. Enhetens bildbibliotek var synkat mot den gamla datorn, men det känns oerhört riskabelt att ansluta den till någon av datorerna nu... Kan man rädda bilderna i den på något sätt?

Ja genom att ansluta iPad:en till datorn och starta "Bildinsamlaren" och importera bilderna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 07:15

Ja genom att ansluta iPad:en till datorn och starta "Bildinsamlaren" och importera bilderna.

Okej, får se om jag kan samla mod till att göra något sådan. De här produkterna känns dock inte direkt pålitliga. Hur kan något sådan här egentligen hända? Det märkliga är att det inte ens hjälper att återställa iPhoto Library från en tidigar TM backup. Det tyder på att det senste årets bilder ligger någon annanstans. Min första tanke var iCloud, men jag kan inte se hur de skulle ha kunnat hamna där (har så vitt jag vet inte gjort något sådant val). Samtidigt borde de väl i så fall vara tillgängliga där även nu (?)

Ursprungligen av lensv:

Det som står i första halvan av tråden handlar i princip enbart om Flyttassistenten. Så vitt jag vet går inte den att använda endast för utvalt innehåll (i t.ex. den personliga hemkatalogen). Rubriken beskriver dock mitt/mina problem väl, så det känns dumt att starta en ny tråd med ungefär samma namn och innehåll. Jag kan dock sammanfatta mina frågor här, för att gör det lite enklare...

Först en allmän fundering... Om jag inte vill ha med allt gammalt skräp som Flyttassistenten bjuckar på utan endast vill få över musik och bilder från hemkatalogen, måste jag då kopiera över resp. mappar från den gamla datorn till den nya och ta över behörigheter etc. eller finns det något enklare alternativ?.

Andra möjliga program nämns i början av tråden, dessa är CarbonCopyCloner o Superduper. Med dessa kan du säkert kopiera enstaka mappar. Jag använder CCC för min månatliga backup.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 09:31
Ursprungligen av lensv:

Okej, får se om jag kan samla mod till att göra något sådan. De här produkterna känns dock inte direkt pålitliga. Hur kan något sådan här egentligen hända? Det märkliga är att det inte ens hjälper att återställa iPhoto Library från en tidigar TM backup. Det tyder på att det senste årets bilder ligger någon annanstans. Min första tanke var iCloud, men jag kan inte se hur de skulle ha kunnat hamna där (har så vitt jag vet inte gjort något sådant val). Samtidigt borde de väl i så fall vara tillgängliga där även nu (?)

Varför skulle det behövas mod för att KOPIERA bilder?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 09:45
Ursprungligen av Mymac4ever:

Andra möjliga program nämns i början av tråden, dessa är CarbonCopyCloner o Superduper. Med dessa kan du säkert kopiera enstaka mappar. Jag använder CCC för min månatliga backup.

Jag fick uppfattningen att de produkterna var rena kloningsverktyg, men det kanske inte stämmer. Hur som helst är det nog för sent att titta på något av de programmen nu. Jag begriper inte hur ett år i princip har försvunnit från biblioteket. Bilderna ligger som sagt kvar i min iPad, under Album och "Händelser från min Mac". Dessvärre verkar dock varken iPhoto eller Image Capture se dessa bilder, då de bara kollar i "Kamerarullen".

Börjar bli desperat, vad kan jag göra?

Ursprungligen av lensv:

Jag fick uppfattningen att de produkterna var rena kloningsverktyg, men det kanske inte stämmer. Hur som helst är det nog för sent att titta på något av de programmen nu. Jag begriper inte hur ett år i princip har försvunnit från biblioteket. Bilderna ligger som sagt kvar i min iPad, under Album och "Händelser från min Mac". Dessvärre verkar dock varken iPhoto eller Image Capture se dessa bilder, då de bara kollar i "Kamerarullen".

Börjar bli desperat, vad kan jag göra?

Ett riktigt långskott...

Testa att maila en av de bilder som du inte hittar på datorn från iPaden till dig själv och kolla på datorn vad den filen heter egentligen (typ img_0123.jpg). Sök med spotlight efter det filnamnet på din dator så kanske du hittar vart filerna gömt sig.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 16:52

Det här blir bara värre och värre... Tror Ni inte att datorj*veln började synka Paddan trots att jag hade ställt in så att ingen synkronisering ska ske automatiskt. Därmed är även den sista enheten tömd på aktuella bilder. Har Apple fuckat mig totalt nu eller kan det finnas någon möjlighet kvar att få tillbaka bilderna?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 16:56
Ursprungligen av lensv:

Det här blir bara värre och värre... Tror Ni inte att datorj*veln började synka Paddan trots att jag hade ställt in så att ingen synkronisering ska ske automatiskt. Därmed är även den sista enheten tömd på aktuella bilder. Har Apple fuckat mig totalt nu eller kan det finnas någon möjlighet kvar att få tillbaka bilderna?

Inga bilder försvinner bara för att iTunes synkas med din iPad.
Det är endast iPhoto eller Bildström som kan ta bort bilderna.
Och då får du en fråga ifall bilderna ska raderas.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 17:02

Inga bilder försvinner bara för att iTunes synkas med din iPad.
Det är endast iPhoto eller Bildström som kan ta bort bilderna.
Och då får du en fråga ifall bilderna ska raderas.

Inte? Vart tog de vägen i så fall?

FYI. Ingen fråga dök upp. Synkroniseringen drog bara igång och sedan var bilderna väck!

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 17:32
Ursprungligen av lensv:

Inte? Vart tog de vägen i så fall?

FYI. Ingen fråga dök upp. Synkroniseringen drog bara igång och sedan var bilderna väck!

Hur ska vi veta vad du gör bakom tangentbordet?
Men det jag vet är att vid en synkronisering med iPhoto,Bildinsamlaren får man välja ifall bilderna ska tas bort.
Om iCloud bilder är påslaget på telefonen finns inte ens alternativet att synka in några bilder med iTunes.
På en enhet där iCloud bilder INTE är påslaget utan enbart Bildström är på så måste DU aktivt välja att synka in bilder.
Och inte ens då försvinner några bilder från enheten utan bilder läggs till i enheten.

Så nej ingenting händer av sig själv utan tråkigt nog har du själv gjort något val.
Om du inte tror mig så kan jag göra en demonstrationsfilm hur det ser ut när man synkroniserar med iTunes UTAN att några bilder försvinner.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 17:47

Hur ska vi veta vad du gör bakom tangentbordet?
Men det jag vet är att vid en synkronisering med iPhoto,Bildinsamlaren får man välja ifall bilderna ska tas bort.
Om iCloud bilder är påslaget på telefonen finns inte ens alternativet att synka in några bilder med iTunes.
På en enhet där iCloud bilder INTE är påslaget utan enbart Bildström är på så måste DU aktivt välja att synka in bilder.
Och inte ens då försvinner några bilder från enheten utan bilder läggs till i enheten.

Så nej ingenting händer av sig själv utan tråkigt nog har du själv gjort något val.
Om du inte tror mig så kan jag göra en demonstrationsfilm hur det ser ut när man synkroniserar med iTunes UTAN att några bilder försvinner.

Lappen! Synd att du alltid ska ha en så sur attityd... Men om du tänker efter så är det egentligen inte så konstigt att bilderna försvann, då de faktiskt inte fanns kvar i det bibliotek som de synkoniserades emot. Det sjuka är dock att det alls gjordes en synkronisering, när iTunes var inställt på att inte göra det.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-30 18:04
Ursprungligen av lensv:

Lappen! Synd att du alltid ska ha en så sur attityd... Men om du tänker efter så är det egentligen inte så konstigt att bilderna försvann, då de faktiskt inte fanns kvar i det bibliotek som de synkoniserades emot. Det sjuka är dock att det alls gjordes en synkronisering, när iTunes var inställt på att inte göra det.

Inte meningen att framstå som sur för det är jag inte.

Inte någonstans har du skrivit att det är bilder som du själv valt att synkronisera in i din iPad.
Utan du skriver "enhetens bildbibliotek" och det är bilder som antingen är tagna med kameran eller importerade från Bildström.

Väldigt konstigt att du inte fick upp någon varning för det får jag när jag väljer att inte synkronisera in bilder längre.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-30 18:47

Inte meningen att framstå som sur för det är jag inte.

Bra! Då har vi fått det ur världen

Citat:

Inte någonstans har du skrivit att det är bilder som du själv valt att synkronisera in i din iPad.
Utan du skriver "enhetens bildbibliotek" och det är bilder som antingen är tagna med kameran eller importerade från Bildström.

Se inlägg #46 (även i #51 nämns detta)

Citat:

Väldigt konstigt att du inte fick upp någon varning för det får jag när jag väljer att inte synkronisera in bilder längre.

Jodå, den rutan dök upp när jag först stängde av tjänsten (och jag valde då att behålla bilderna). Samtidigt markerade jag även att Automatisk Synkronisering ska förhindras i iTunes-inställningarna. När jag senare pluggade in enheten via USB började den lika f*n att synkronisera och vips så var de saknade bilderna borta även i Paddan.

Huvudfrågan gäller dock iPhoto-biblioteket. Det är där som hela problemet har sitt ursprung (och förhoppningsvis även sin lösning). Jag kan förstå att ett bibliotek kan pajja, men vad tusan är orsaken till att bilderna inte heller är synliga efter att jag har återställt samma bibliotek via Time Machine från förra veckan?

Bevaka tråden