Ja Apple kanske inte släppte Drive i raketfart men hellre att de väntar lite så jag bara kan trycka på en av/på-knapp på iCloud-bildbibliotek på min nyinköpta iPad Air 2 för att få alla bilder jag någonsin tagit med mina iOS-enheter än att jag ska behöva ladda ner dessa självmant med Dropbox/Google Drive. Dessutom funkar väl dessa insticksappar bara just i sin egen skepnad medan Apples egna drive lägger alla bilder i bildbiblioteket.
Vi är fortfarande på ett Apple-baserat forum och diskuterar i de flesta fall Apple-relaterade lösningar och där har Apple lyckats. Ingen annan, varken Microsoft, Google eller Blackberry har lyckats göra en så förfinad tjänst som iCloud. Handoff är en del i detta och tja gör det på en Windows-maskin eller Chromebook. Går inte speciellt bra.
Simpliciteten gör att Apple kan ta ut ett premiumpris, kalla det överpris jag bryr mig faktiskt inte, för sina produkter. De skänker ju bort sitt OS t.ex. När ska folk begripa att människor rent allmänt betalar gärna för saker som fungerar och skänker ett mervärde. Apple har lyckats att få folk att betala för "program" till sina telefoner. Något Microsoft aldrig lyckades med. Något som även gav de gamla javagubbarna i Android-sfären en språngbräda in i app-världen.
Det är ingen som säger att Apple är världens bästa företag för allt och alla det finns naturligtvis stora brister där också. Men för mig och många andra är deras lösningar i toppklass på alla sätt och vis och därför väljer jag och många andra att gärna ge Apple lite mer betalt.