Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple watch vs Moto 360

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara jag som tycker Moto 360 är ungefär tre gånger snyggare än den aviserade Apple Watch? Nästan så till en grad att jag upptäcker att jag scannar av marknaden för android-lurar...

Rent designmässigt tycker jag Apple Watch hamnar på en hedrande andraplats efter Moto 360, dock tror jag mer på byggkvaliten och användarvänligheten hos Apple watch...

Vad säger ni?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-05 22:08
Ursprungligen av chris777:

Är det bara jag som tycker Moto 360 är ungefär tre gånger snyggare än den aviserade Apple Watch?

Ja

Senast redigerat 2015-01-05 22:31

Moto 360 är förbaskat snygg! Om man bortser från "punkteringen". Men när Motorola åtgärdar det i version 2.0 så kommer den bli grym. Tyvärr, efter att ha levt med Wear ett tag, så ligger Android efter fortfarande. Bara efter att ha sett Apple Watch under presentationen så är den överlägsen Wear på alla vis. Snygg är den dock.

Är det bara jag som tycker Moto 360 är ungefär tre gånger snyggare än den aviserade Apple Watch? Nästan så till en grad att jag upptäcker att jag scannar av marknaden för android-lurar...

Rent designmässigt tycker jag Apple Watch hamnar på en hedrande andraplats efter Moto 360, dock tror jag mer på byggkvaliten och användarvänligheten hos Apple watch...

Vad säger ni?

Japp. Moto 360 är så oändligt mycket snyggare än iWatch. Man hade ju önskat att Apple gått mer i linje med den där runda saken som dök upp i mediabruset innan lanseringen.

Moto 360 är snygg i praktiken men kommer aldrig att fungera i teorin. Lycka till att läsa text där!

Dessutom är den alldeles för stor för att se ut som en vanlig klocka. Därmed inte sagt att Apple Watch är perfekt utseende-mässigt.

Ursprungligen av koffas:

Moto 360 är snygg i praktiken men kommer aldrig att fungera i teorin. Lycka till att läsa text där!

Dessutom är den alldeles för stor för att se ut som en vanlig klocka. Därmed inte sagt att Apple Watch är perfekt utseende-mässigt.

Men det är ju inte en vanlig klocka...

Withings har lanserat Activité om man inte vill att det ska synas att man har en smartklocka. Däremot funkar inte notifieringar på den. Däremot hälso-tracking.

Den enda skillnaden mot en vanlig klocka iaf på Moto 360 är möjligtvis tjockleken. Diametern är inte spektakulär direkt.

PS. Moto 360 fungerar alldeles utmärkt att läsa mail på t.ex. Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Ett tips är att testa den själv om du har möjlighet.

Som sagt; man förlorar för mycket yta om man gör rund klocka (som är snyggast så klart). Ska man få en rationellt användbar yta för läsbar text och användbara ikoner på en yta som är rund så blir det en absurt stor klocka.
När det gäller bildskärmar så är det av naturliga anledningar och fysiska lagar den rektangulära eller kvadratiska som gäller - och nödvändigheten av denna form ökar ju minre skärm man tänker sig bygga.
Hade vi människor tre gånger bättre syn och superprecisionsmotoriska fingrar tunna som sugrör så var det ju en annan femma, men nu ser vi ut som vi gör.

Ursprungligen av grenhall:

Withings har lanserat Activité om man inte vill att det ska synas att man har en smartklocka. Däremot funkar inte notifieringar på den. Däremot hälso-tracking.

Den enda skillnaden mot en vanlig klocka iaf på Moto 360 är möjligtvis tjockleken. Diametern är inte spektakulär direkt.

PS. Moto 360 fungerar alldeles utmärkt att läsa mail på t.ex. Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Ett tips är att testa den själv om du har möjlighet.

Har du en Moto 360 ?

Två frågor, batteritiden?
Android Wear, är det lite buggigt och tradigt som många säger, eller funkar det ok?

AppleWatch design är definitivt en extrem komromiss för att rymma funktion och öka användarvänlighet. Ive & Co hade givetvis önskat en helt annan klocka - en riktigt snygg sak - men denna gång var dom fjättrade vid lagar som dom inte kan rubba speciellt mycket. Lägg därtill ett batteri som ska driva denna lilla dator i minst 24 timmar - därav klockans tjocklek.
AppleWatch kommer också att utvecklas och reformeras - redan andra genartionen är tunnare - men just arbetsytan/skärmen - kan inte bli mindre och den kommer aldrig någonsin att bli rund. Tyvärr.
Jag köper dock denna kompromiss utan reservationer; det är ju ingen klocka alls - lika lite som en iPhone är en telefon. Det är ännu en dator och den hittills minsta datorn med inbyggd bildskärm som masstillverkas vad jag vet.
Detta är vad man kan göra och som vanligt är det ingen annan som fixar biffen som Apple fixar biffar. Märk väl att den uppsjö av kopior som snart kommer - med Android - också kommer att vara fyrkantiga :-D. Dom kommer att ha samma storlek och dom kommer att vara för många förvillande lika en Apple Watch. Ingen kommer att vara rund - det är en återvändsgränd - små runda touch-screens som är runda är dödsdömt och ett bissart minne blott om några år.

Ursprungligen av Demiurgen:

AppleWatch design är definitivt en extrem komromiss för att rymma funktion och öka användarvänlighet. Ive & Co hade givetvis önskat en helt annan klocka - en riktigt snygg sak - men denna gång var dom fjättrade vid lagar som dom inte kan rubba speciellt mycket. Lägg därtill ett batteri som ska driva denna lilla dator i minst 24 timmar - därav klockans tjocklek.
AppleWatch kommer också att utvecklas och reformeras - redan andra genartionen är tunnare - men just arbetsytan/skärmen - kan inte bli mindre och den kommer aldrig någonsin att bli rund. Tyvärr.
Jag köper dock denna kompromiss utan reservationer; det är ju ingen klocka alls - lika lite som en iPhone är en telefon. Det är ännu en dator och den hittills minsta datorn med inbyggd bildskärm som masstillverkas vad jag vet.
Detta är vad man kan göra och som vanligt är det ingen annan som fixar biffen som Apple fixar biffar. Märk väl att den uppsjö av kopior som snart kommer - med Android - också kommer att vara fyrkantiga :-D. Dom kommer att ha samma storlek och dom kommer att vara för många förvillande lika en Apple Watch. Ingen kommer att vara rund - det är en återvändsgränd - små runda touch-screens som är runda är dödsdömt och ett bissart minne blott om några år.

Du har missat att dessa smartklockor redan funnits på marknaden i ett par, tre år, innan Apple ens fått ut sin första på marknaden. :s

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-06 16:28
Ursprungligen av Anderlind:

Du har missat att dessa smartklockor redan funnits på marknaden i ett par, tre år, innan Apple ens fått ut sin första på marknaden. :s

Och det skulle på något sätt betyda att dom är bra?
Just ja den som är först är bäst eller hur?

Ursprungligen av lappen71:

Och det skulle på något sätt betyda att dom är bra?
Just ja den som är först är bäst eller hur?

Ingen som har påstått, undrar hur du läser (som f*n läser bibeln ungefär), ingen idé att diskutera med dig.

Det finns smarta klockor på marknaden, från många leverantörer, ingen från Apple, precis som jag skrev.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-06 17:34

Ingen som har påstått, undrar hur du läser (som f*n läser bibeln ungefär), ingen idé att diskutera med dig.

Det finns smarta klockor på marknaden, från många leverantörer, ingen från Apple, precis som jag skrev.

Så med andra ord var det ett meningslöst (trollande) konstaterande att det finns andra klockor på marknaden.

Moto 360 är väldigt bra exekverad på alla plan förutom att den använder ett TI Omap 3-SoC med Cortex A8-kärna (samma kärna som iPhone 3GS/4).

En Cortex A5- eller Cortex A7-kärna, beroende på hur krävande Android Wear är, hade varit mer på sin plats för att förlänga batteritiden.

Det ska bli intressant att se huruvida Apple gör en in-house-CPU-kärna som de gör för iPhone/iPad eller om de använder en standard-design från ARM (A5/A7).

Det fanns smartphones med stor skärm innan iPhone också
Det fanns mp3-spelare innnan iPod också.
Det fanns GUI före Macintosh också.
Etc, etc, etc.
Det där är fullständigt oväsentligt för mig och det jag tycker är intressant med IT-utveckling - som inte är idrott för mig (vem var först!?) utan handlar om teknik, sociala mönster, ekonomi, design och beteendevetenskap.

Visa mig en klocka som ens är i samma division som Apple Watch...som dessutom har potential att bilda en app-ekologi av betydelse. Om några år kommer du att förstå att Apple Watch var "först".

Ursprungligen av iTiger:

Japp. Moto 360 är så oändligt mycket snyggare än iWatch. Man hade ju önskat att Apple gått mer i linje med den där runda saken som dök upp i mediabruset innan lanseringen.

http://media.idownloadblog.com/wp-content/uploads/2014/03/iWatch-concept-Gabor-Balogh-001.jpg

Bara en fråga: finns den där klockan på bilden i verkligheten? Så vitt som jag förstår så är det inte en Moto360 utan en mockup?

Och i sådana fall så är den rätt ointressant hur snygg den än är (och den var snygg).

Dvs: lika ointressant som alla andra mock-up/koncept på Iphonevarianter som inte har någon verklig hårdvara i ryggen.

Senast redigerat 2015-01-06 19:10

Withlings presenterade nyss med en "budgetvariant" av Activité, Pop.

http://www.theverge.com/2015/1/4/7491235/withings-activite-pop-fitness-tracking-watch-hands-on-ces-2015

Har du en Moto 360 ?

Två frågor, batteritiden?
Android Wear, är det lite buggigt och tradigt som många säger, eller funkar det ok?

Jag har både Moto 360 och LG G Watch. Wear är lite som alla Google-produkter. Beta. Det funkar till att använda på daglig basis men ja...

Batteritiden är 2 dagar mer eller mindre. Med båda klockorna. Men jag kör ju iOS som primär lur och Nexus 5 som extra så sms osv kommer inte på den utan via iOS. Däremot hanterar klockorna mail, lite samtal och Spotify-remote. Givetvis är det ganska schysst samt navigeringen är trevlig. Fördelen är att man inte sitter med telefonen uppe hela tiden för att kolla mailen. Det är faktiskt riktigt smidigt.

Apple Watch kommer dock att lägga konkurrenterna bakom sig. Apple har alltid levererar en högre kvalitetskänsla i sin mjukvara + hårdvara och den känslan lägger konkurrenterna långt långt bakom sig. Det är min personliga uppfattning och det är därför jag inte bytt OS även om jag verkligen tycker standard Lollipop är riktigt riktigt bra.

Premium-känslan finns där inte dock.

Ursprungligen av BlackSmp:

Withlings presenterade nyss med en "budgetvariant" av Activité, Pop.

http://www.theverge.com/2015/1/4/7491235/withings-activite-pop-fitness-tracking-watch-hands-on-ces-2015

Ledsen för dubbelcitatet men Activité är jättetrevlig men seriöst. Vem bär en klocka på 36mm i diameter!?

Nämn en anledning till att runda smartklockor skulle vara utdöda?

Ledsen för dubbelcitatet men Activité är jättetrevlig men seriöst. Vem bär en klocka på 36mm i diameter!?

Kanske fler än vad du tror. Mänskligheten består inte bara av män...

Mindre raljant: Om du tittar dig omkring så kommer du se gott om exempel på folk som använder "mindre klockor" - till och med mycket mindre än 36 mm. Titta även in på klockbutiker så tror jag också att du kommer att se gott om klockor mindre än 36 mm

Rolex anser att 36 mm är mid-size, små klockor är <31 mm och de verkar sälja rätt bra trots allt?

Senast redigerat 2015-01-06 20:10

Kanske fler än vad du tror. Mänskligheten består inte bara av män...

Mindre raljant: Om du tittar dig omkring så kommer du se gott om exempel på folk som använder "mindre klockor" - till och med mycket mindre än 36 mm. Titta även in på klockbutiker så tror jag också att du kommer att se gott om klockor mindre än 36 mm

Rolex anser att 36 mm är mid-size, små klockor är <31 mm och de verkar sälja rätt bra trots allt?

De flesta kvinnor jag känner är inte det minsta intresserade av teknik överhuvudtaget än mindre "smartklockor".

Det är möjligt att jag på något under mitt liv missat att folk använder barnklockor men jag kan på riktigt inte minnas att jag sett speciellt många som använt mindre än 36mm stora klockor. Iaf inte män. Kvinnor har jag sett gott om men som sagt få män.

TIll och med Apple lanserar ju Apple Watch i storlek större än 31mm så ja...

Bara en fråga: finns den där klockan på bilden i verkligheten? Så vitt som jag förstår så är det inte en Moto360 utan en mockup?

Och i sådana fall så är den rätt ointressant hur snygg den än är (och den var snygg).

Dvs: lika ointressant som alla andra mock-up/koncept på Iphonevarianter som inte har någon verklig hårdvara i ryggen.

Mig veterligen så var den klockan bara ett koncept, så den finns inte på marknaden. Än. Har man tur dyker det upp nåt liknande som lirar med iPhone

Det är intressant att följa med tråden. Det är otroligt tydligt för mig den här jättekraschen mellan teknokraterna och esteterna. Folk pratar om att maximera textmassa i en kvadratisk form och varför runt aldrig slår kvadratiskt. Jag nästan ramlar av stolen i skrattanfall

För mig är en klocka så mycket mer än en teknisk pryl. Det är ett smycke som ska tilltala mig på ett känslomässigt plan. Givetvis kommer man att krypa till korset och köpa en iWatch när den kommer. För face it.... den slår konkurrenterna med hästlängder! Men det bär mig lite emot för den är fan inte sexig! Men tills det dyker upp nåt runt o sexigt så får jag nöja mig med Apples lösning.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2015-01-06 20:44

Ingen kommer att vara rund - det är en återvändsgränd - små runda touch-screens som är runda är dödsdömt och ett bissart minne blott om några år.

Garmins har sålt träningsklockor med runda touchskärmar i flera år. Om några veckor börjar dom sälja sin nya Fenix 3 som kan köra olika slags appar (smartwatch?). Det är bara att vänta och se hur det går för dom, men alla deras andra modeller har sålt hittills, så jag tror inte det blir nån flopp den här gången heller.

http://www.dcrainmaker.com/2015/01/garmin-fen...

(edit: jag kanske ljög lite nu, den har nog inte touch, men dom har andra runda modeller med touch i ForeRunner serien som jag själv har)

Senast redigerat 2015-01-07 07:08
Ursprungligen av iTiger:

Mig veterligen så var den klockan bara ett koncept, så den finns inte på marknaden. Än. Har man tur dyker det upp nåt liknande som lirar med iPhone

Det är intressant att följa med tråden. Det är otroligt tydligt för mig den här jättekraschen mellan teknokraterna och esteterna. Folk pratar om att maximera textmassa i en kvadratisk form och varför runt aldrig slår kvadratiskt. Jag nästan ramlar av stolen i skrattanfall

För mig är en klocka så mycket mer än en teknisk pryl. Det är ett smycke som ska tilltala mig på ett känslomässigt plan. Givetvis kommer man att krypa till korset och köpa en iWatch när den kommer. För face it.... den slår konkurrenterna med hästlängder! Men det bär mig lite emot för den är fan inte sexig! Men tills det dyker upp nåt runt o sexigt så får jag nöja mig med Apples lösning.

Spot in! Precis likadant resonerar jag och tycker det är intressant att se hur olika preferenser man har angående köp av smartwatch, vad var det Tim Cook sa "it's the most intimate product we have ever made"?!

Ursprungligen av Mija:

Garmins har sålt träningsklockor med runda touchskärmar i flera år. Om några veckor börjar dom sälja sin nya Fenix 3 som kan köra olika slags appar (smartwatch?). Det är bara att vänta och se hur det går för dom, men alla deras andra modeller har sålt hittills, så jag tror inte det blir nån flopp den här gången heller.

http://www.dcrainmaker.com/2015/01/garmin-fen...

Mmm... Jag såg releasen igår! Jag har den första Fenixen som kom och den är jag ohyggligt nöjd med! Trots att den är rund. Och tänka sig... det GÅR att läsa notiserna på den runda skärmen

Garmin har faktiskt lyckats ganska bra med den här modellen. Jag har stora förväntningar på trean! Det som drar ner betyget är batteritiden som är usel. En dag med blåtand och batteriet är stendött. Hoppas dom löst det med trean!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-07 10:35

NEJ!

Vad säger ni?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2015-01-07 11:36

Jag tycker inte Applewatch - eller någon smart watch - skall se ut som en Riktig Klocka ™
dvs. ett helt mekaniskt ur med automatisk eller manuell uppdragning.

En smartwatch är en liten, liten dator på handleden med vissa drag av accessoar.

Ursprungligen av planB:

Jag tycker inte Applewatch - eller någon smart watch - skall se ut som en Riktig Klocka ™

En smartwatch är en liten, liten dator på handleden med vissa drag av accessoar.

Jag håller i grunden med dig och skulle formulera det som så: det finns ingen anledning att låta en "smartwatch" begränsas till en formfaktor som i grund och botten är baserad på kugghjul och hur man bäst överför rörelsen till mekaniska visare.

Ursprungligen av planB:

Här tycker jag precis tvärtom. Jag skulle vilja ha en vanlig analog klocka med smartwatch-funktioner. Kanske analoga visare med digital information i glaset.

Bevaka tråden