Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I väntan på apple tv 4, vad finns för alternativ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skåne
  • 2014-12-07 10:33

Har en gammal Mac mini (2007/2008) som börjar gå på sparlåga. Känns inte jobbigt att ersätta den rätt plånboksmässigt men är inte nöjd med setupen med fullskaligt os på tvn, de börjar bli för bökigt. krångligt att växla mellan play tjänster och plex osv.

Skulle vilja ha en box som utan att hackas super smidigt stödjer svtplay och plex framförallt. Någon som vet något?

När appletv4 kommer hoppas jag den har stöd för:

- h265 & 4k
- homekit
- siri
- icloud photo library
- app store
- chromecast liknande möjligheter, i motsats till airplay att man talar om vad som ska spelas upp
- facetime/isight - har hängt på en logitech på tvn och det är rätt trevligt att ta FaceTime samtal i soffan på 50".

Vad vill du ha för grejer i Apple TV 4?

• Medlem
  • Skåne
  • 2014-12-07 10:36

Äh inser att det antagligen är lika bra att bara beställa en ny Mac mini...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-07 14:34
Ursprungligen av dfgh:

Äh inser att det antagligen är lika bra att bara beställa en ny Mac mini...

Ja, det eller en NUC, men då får du stå ut med windows eller linux.
Alternativt hålla till godo med airplay för plex.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2014-12-07 14:48

Det enda jag behöver är möjligheten att köra mina streamingtjänster direkt genom apple tv. Det känns så otroligt överdimensionerat att behöva veva igång ett helt MacOS X system för att streama till TV. Airplay via telefon eller padda känns inte helt 100 det heller. Jag vet inte var det fastnar någonstans, om det är hos Apple eller hos leverantörerna. Att snacka om 4K innan infrastrukturen med streaming är utbyggd känns som att bo i Amazonas och köpa en Ferrari.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-07 17:27

Har en MacMini ståendes i garderoben med Plex Media Server och Plexconnect installerad som gör att jag kan använda Trailer appen på min ATV som mediaspelare.
Har t.o.m coverart och fanart snyggt presenterat så just nu känner jag inget behov av en ATV4 men visst köper jag en ifall den kan tillföra något mer av värde

• Medlem
  • Kungälv
  • 2014-12-07 18:14
Ursprungligen av lappen71:

Har en MacMini ståendes i garderoben med Plex Media Server och Plexconnect installerad som gör att jag kan använda Trailer appen på min ATV som mediaspelare.
Har t.o.m coverart och fanart snyggt presenterat så just nu känner jag inget behov av en ATV4 men visst köper jag en ifall den kan tillföra något mer av värde

Har du någon bra guide till det? Testade det innan man behövde certifikat etc, sen orkade jag inte eftersom min tv har plex-app inbyggd, men nu klarar den inte filmer längre (pga bitrate tror jag).

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-07 18:23
Ursprungligen av Json_81:

Har du någon bra guide till det? Testade det innan man behövde certifikat etc, sen orkade jag inte eftersom min tv har plex-app inbyggd, men nu klarar den inte filmer längre (pga bitrate tror jag).

Denna tråd har all information man behöver och använder man OpenPlex är det ändå enklare att installera.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/108332...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-09 07:19
Ursprungligen av dfgh:

- h265 & 4k
- homekit
- siri
- icloud photo library
- app store
- chromecast liknande möjligheter, i motsats till airplay att man talar om vad som ska spelas upp
- facetime/isight - har hängt på en logitech på tvn och det är rätt trevligt att ta FaceTime samtal i soffan på 50".

Det mesta där kommer till mycket stor sannolikhet inte att hända, och absolut inte i sverigeversionen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-08 22:53
Ursprungligen av dfgh:

- h265 & 4k
- icloud photo library
- app store

Får jag de sakerna som är kvar i listan ovan och
-hdmi 2
- 3d

Så är jag nöjd . Slösa med processor o datorlraft / el känns inte bra.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det mesta där kommer till mycket stor sannolikhet inte att hända, och absolut inte i sverigeversionen.

Varför tror du det mesta av det inte kommer hända? Jag är själv rätt övertygad om att Apple kommer göra få besvikna med ATV 4. Tror inte Apple vill att MS och Google ska leda detta viktiga segment i framtiden.

Ursprungligen av Perobous:

Varför tror du det mesta av det inte kommer hända? Jag är själv rätt övertygad om att Apple kommer göra få besvikna med ATV 4. Tror inte Apple vill att MS och Google ska leda detta viktiga segment i framtiden.

Nyligen har en del tillverkare stoppat in android i deras smarta TV-apparater. Det är snarare den vägen det kommer gå. En ATV5 tror jag inte kommer att komma iaf.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nyligen har en del tillverkare stoppat in android i deras smarta TV-apparater. Det är snarare den vägen det kommer gå. En ATV5 tror jag inte kommer att komma iaf.

Apple lär ju inte släppa sin mjukvara till någon annan tillverkare så antingen släpper de TVs själva eller så släpper de något liknande Chromecast alltså ATV i en liten USB-sticka.

Ursprungligen av dfgh:

Har en gammal Mac mini (2007/2008) som börjar gå på sparlåga. Känns inte jobbigt att ersätta den rätt plånboksmässigt men är inte nöjd med setupen med fullskaligt os på tvn, de börjar bli för bökigt. krångligt att växla mellan play tjänster och plex osv.

Skulle vilja ha en box som utan att hackas super smidigt stödjer svtplay och plex framförallt. Någon som vet något?

- h265 & 4k
- homekit
- siri
- icloud photo library
- app store

Jag vill ha en flexiblare Apple TV 4. Har själv kört med en 2010 mini med uppgraderat ram och ssd disk men har nu beslutat mig för att sälja den eftersom det verkligen är en stor och otymplig apparat bara för visning.

Konkreta saker jag vill se i 4:an:
Appstore (kommer hända, det är därför det tar tid)
Fullt stöd för offline filer via USB/wifi (kommer antagligen inte hända pga. deras inställning till piracy. Trots att extremt många indie filmer som man köper direkt av producenter släpper filmerna som drm fria filer.)

Någon som testat att bygga en raspberry för dessa syften? Har sett tips om andra som gjort det men ingen konkret recension. Känns i nuläget som den kanske billigaste lösningen om man kan hitta en som klarar 1080p via hdmi utgång.

Ursprungligen av JoelBurman:

Jag vill ha en flexiblare Apple TV 4. Har själv kört med en 2010 mini med uppgraderat ram och ssd disk men har nu beslutat mig för att sälja den eftersom det verkligen är en stor och otymplig apparat bara för visning.

Konkreta saker jag vill se i 4:an:
Appstore (kommer hända, det är därför det tar tid)
Fullt stöd för offline filer via USB/wifi (kommer antagligen inte hända pga. deras inställning till piracy. Trots att extremt många indie filmer som man köper direkt av producenter släpper filmerna som drm fria filer.)

Någon som testat att bygga en raspberry för dessa syften? Har sett tips om andra som gjort det men ingen konkret recension. Känns i nuläget som den kanske billigaste lösningen om man kan hitta en som klarar 1080p via hdmi utgång.

Jag har testat med en Raspberry Pi med OpenELEC, fungerar ganska bra, men den är ju ingen raket direkt. Fungerar OK.
Men något som är suveränt är möjligheten att styra Raspberryn med TVns fjärrkontroll, via något som kallas för HDMI-CEC. Det är något som Apple skulle kunna erbjuda också. Den jäkla fjärrkontrollen som följer med är ju estetiskt snygg, men det är designrunkeri på högsta nivå. Jag behöver ju likt förbaskat en annan fjärr för att kunna höja eller sänka ljudet.

Jag hade gärna också sett möjligheten att använda en "mediahårddisk" med ett Itunesbibliotek kopplad till en Airport Extreme eller Time Capsule. Det känns väldigt onödigt att jag ska behöva ha Macen igång för att titta på en film från datorn eller spela musik. Det har hänt mer än en gång att jag startat igång en film och efter 10 min lagt ner locket på MBP med efterföljande svordomar. Det "borde" ju bara vara att stoppa in en kraftfullare/en till processor i Airporten, den ska ju bara tillhandahålla ett bibliotek och langa data från hårddisk till Apple TV. Riktigt kasst att det inte är möjligt redan idag med det ekosystem som Apple har.

Detta är det som gjort att jag inte köpte någon Apple TV 3, utan kikade på alternativa lösningar typ Raspberry Pin. Men den kan ju inte koppla sig mot mitt hemmadelade Itunesbibliotek

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2015-01-09 09:42

Apple gör inte saker för att bräcka andra tillverkare. Jag tror heller inte att ATV4 kommer att göra mig besviken, men den kommer att följa trean.
Och många saker som efterfrågas, tex att kunna spela upp andra format, kommer aldrig att hända.

Apple är ett företag som vill tjäna pengar. Och deras filosofi är att varje hårdvara de släpper skall kopplas till deras mjukvara och tjänster. Nej blir inte någon koppling till konkurrenter som Google Chromecast i en ATV mer än Youtube...

Se bara på hur de plockat bort funktionen att använda iPod touch/iPhone/iPad som portabelt minne medan de gamla iPod kunnat användas som USB-minne i många år.

Apple lär ju inte släppa sin mjukvara till någon annan tillverkare så antingen släpper de TVs själva eller så släpper de något liknande Chromecast alltså ATV i en liten USB-sticka.

Exakt min poäng. Tror dock inte på en motsvarande Chromecast, där faller ATV in.

Apple gör inte saker för att bräcka andra tillverkare. Jag tror heller inte att ATV4 kommer att göra mig besviken, men den kommer att följa trean..

Klart Apple gör produkter och funktioner för att bräcka andra tillverkare (vilket de gärna berättar i sin reklam om du nu missat det?) och tur är väl det för annars så skulle inte mycket hända i datorbranschen. Tror själv att ATV4 kommer bli rätt annorlunda än tidigare ATV men givetvis ha liknande funktionalitet.

Och många saker som efterfrågas, tex att kunna spela upp andra format, kommer aldrig att hända.

Han du svarade tidigare nämnde bara att han ville ha h265 4K stöd vilket jag tar för givet kommer finnas i ATV4.

Ursprungligen av Borttaget:

Apple är ett företag som vill tjäna pengar. Och deras filosofi är att varje hårdvara de släpper skall kopplas till deras mjukvara och tjänster. Nej blir inte någon koppling till konkurrenter som Google Chromecast i en ATV mer än Youtube...

Alla företag vill tjäna pengar. Apple samarbetar med många av sina konkurrenter just för att tjäna mer pengar och för att öka funktionaliteten på sina produkter.

Senast redigerat 2018-07-23 12:59
1
Bevaka tråden