Har fått en Macbook som jag tycker är ruskigt roligt.
När jag fick den i min ägo av sonen så gjorde vi en konstig sak... Datorn fungerade fint och inga program behövde avinstalleras eller så. Det vi gjorde var att skapa ett nytt Administrationskonto och loggade in på det. Därefter raderade vi sonens gamla konto och nästan allt var frid och fröjd. Nu hänger jag upp mig på inloggningen... vill gärna slippa det när jag startar datorn eller tar den ur viloläge. Men det går inte... inställningarna tillåter mig inte göra det. "Automatisk inloggning" är skuggat i läge "av". Vad gör jag?
Passar på att fråga en annan sak.
I datorn fanns iWorks 08 (eller 09... kommer inte ihåg vad den hette) i original från Apple när den packades upp. Jag kunde uppdatera dessa i AppStore fram till den senaste och efter det så låg de gamla ändå kvar. Jag hade alltså både de gamla och de nya kvar. Jag tog en rövare och avinstallerade de gamla och det funkade hur fint som helst ändå. Detta var vid jul ungefär. I fredags kom det en andra uppsättning uppdatering på iWorks och när jag skulle uppdatera så stod min SONS AppleID och ville ha lösenord. Tänkte att "jag ominstallerar" vilket jag inte skulle gjort... nu får jag plötsligt betala för dom. Kontaktade Apple och fick besked att jag kunde söka via en speciell sida att få dessa utan kostnad mot uppvisande av butikskvitto, vilket jag gjorde. Men jag fick avslag... detta pga att jag inte hade mitt gamla iWorks kvar på datorn. Riktigt sopigt i min mening... Kan jag återhämta iWorks från Recovery eller skivorna som följde med datorn?
Datorn kör idag Yosemite 10.10.1 och originalOS var nog Snow Leopard...
Måste jag blåsa hela datorn för att få bukt med dessa små irritationsmoment? Hur gör jag det? cmd+r vid boot fattar jag... men sen då? Den enda skivan jag har är Snow Leopard och burken kör ju numera Yosemite...
Tacksam för dessa två små problem