Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

välja vilken airport express som skall gälla.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har idag 3 airport express för att stärka upp det trådlösa och basenheten står på första våning.

Märker när jag är på andra våning så kan datorn fortfarande vara uppkopplad mot första våning trots att den är starkare signal uppe. Kan man manuellt välja vilken airport den skall vara uppkopplad mot?

//Magnus

Det tror jag inte, men du har valt "utöka nätvärk" i Airport Utility?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det tror jag inte, men du har valt "utöka nätvärk" i Airport Utility?

Ja det är valt...

Ursprungligen av magtil:

Ja det är valt...

Och alla de tre är i samma nätverk antar jag? Samtliga kör på samma kanaler och frekvenser?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-12 10:06

Den väljer inte det starkaste WiFi (utom vid uppstart), utan den väntar till signalen blir svag, då letar den efter andra. Så är signalen lite för stark för att börja leta andra nätverk, då får man det resultat du fått.

Ursprungligen av kenjon:

Den väljer inte det starkaste WiFi (utom vid uppstart), utan den väntar till signalen blir svag, då letar den efter andra. Så är signalen lite för stark för att börja leta andra nätverk, då får man det resultat du fått.

Tack! skönt att fått svar på en väldigt irriterande sak... nu vet jag att det iallafall blir bättre om jag startar om

Det intressanta är inte hur stark signalen är utan vilken överföringshastighet du får på det trådlösa nätverket.

Ursprungligen av hummel:

Det intressanta är inte hur stark signalen är utan vilken överföringshastighet du får på det trådlösa nätverket.

Det går lite hand i hand det där......

Ursprungligen av grenhall:

Det går lite hand i hand det där......

Har för mig att vad som visas i menyn är signalstyrkan och inte signal/brusförhållandet.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-01-12 21:49
Ursprungligen av hummel:

Har för mig att vad som visas i menyn är signalstyrkan och inte signal/brusförhållandet.

Man ser det mesta om man håller ner alt när man klickar på symbolen i menyn.

Ursprungligen av Hjopek:

Man ser det mesta om man håller ner alt när man klickar på symbolen i menyn.

Helt korrekt! Men fortfarande gäller för nästan alla användare att man vill ha så hög överföringshastighet som möjligt, vilket inte alltid betyder högsta signalstyrka.

Ursprungligen av hummel:

Helt korrekt! Men fortfarande gäller för nästan alla användare att man vill ha så hög överföringshastighet som möjligt, vilket inte alltid betyder högsta signalstyrka.

Förklara då gärna för en lekman hur man får hög överföringshastighet på svag signalstyrka.

Ursprungligen av grenhall:

Förklara då gärna för en lekman hur man får hög överföringshastighet på svag signalstyrka.

Signalstyrkan säger inget om kvalitén på signalen, enbart styrkan. Därför är signal till brusförhållandet viktigt. Signalen som ska överföras störs av brus. Se det som att du ska spela musik, om du har en väldigt dålig inspelning med brus osv så låter det inte bättre för att du spelar högt.
Kanske enklare att du själv googlar på ämnet om inte det ovan ger någon klarhet.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-01-14 14:05
Ursprungligen av hummel:

Signalstyrkan säger inget om kvalitén på signalen, enbart styrkan. Därför är signal till brusförhållandet viktigt. Signalen som ska överföras störs av brus. Se det som att du ska spela musik, om du har en väldigt dålig inspelning med brus osv så låter det inte bättre för att du spelar högt.
Kanske enklare att du själv googlar på ämnet om inte det ovan ger någon klarhet.

Jag trodde det syntes med "alt", men kanske "Brus: -96dBm" är fel sak att kolla på?

Ursprungligen av Hjopek:

Jag trodde det syntes med "alt", men kanske "Brus: -96dBm" är fel sak att kolla på?

Nu vrider och vänder vi på saker... I mitt första inlägg skrev jag att wifi-symbolen troligen enbart visar signalstyrka och inte kvalitet på signalen, med andra ord är den symbolen inte bästa riktmärke för överföringshastighet då den inte visar kvalitet utan enbart energi. Tror om du frågar TS så kanske han inte ens använt "Alt"-knappen för mer information, tror inte medelanvändaren gör det. Hoppas det bringar lite förklaring till alla frågetecken.

1
Bevaka tråden