@beh: kan även tilläggas att TB-2 har en enorm "edge" ovanför USB-3 (ca 3.5X praktisk prestandaövertag) och USB-3.1 (ca 2.0X praktisk prestandaövertag). Sedan att det är PCIe och DisplayPort i ett är grymt.
Problemet är väl just när det kommer till verkligheten är 1/5 av priset mer intressant för de flesta. Sedan är det få lösningar som ligger över 400 MB/s, än mindre 700 MB/s. Saker som IP över Thunderbolt fungerar även knaggligt, externa GPU:er får inte finnas enligt spec osv.
Det är tal om att TB-3 eventuellt ser över vissa av dessa problem men jag tror fortfarande USB3.1 kommer ta över marknaden. Att USB3.1 även stödjer 100W ström är en edge där TB ännu inte har.
Min bild av TB är ersätta PCIe kort helt. Då måste ALLT fungera över bussen - inklusive grafikkkort. Att ex. ha en docka eller skärm med inbyggd GPU vore fenomenalt för alla som på språng vill ha sin iPad / MacBook Air. Eller en MacPro / iMac med en eller flera externa GPU:er för X ggr högre prestanda (även minska värmeutveckling i det lilla chassit när extern GPU nyttjas).
För infrastruktur-dragning så är TB intressant. Bild, ljud och data i EN sladd. Idag är dock inte riktigt saker där i praktiken. Det är svårt med TB-bryggor (dyrt / måste certifieras av Intel) och eftersom mass-marknaden inte anammat TB fortsätter saker vara dyra / mer special / high-end kontra enklare saker som tomma HDD-lådor.
Ska TB även ta över saker som USB... Då måste det även konkurera i pris, vilket Intel uppenbarligen inte är intresserade av. Behovet av både data och DisplayPort över TB har även ställt till det (jag tror överlag PC-burkar struntar i DisplayPort-kravet numer).