Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ulrika Lindwall: "Inte piraterna som är problemet"

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Istället för att jaga pirater borde filmindustrin tänka i nya banor och möjliggöra lagliga alternativ för den som vill se ny film digitalt. Det tycker Ulrika Lindwall, vd för filmtjänsten Film2Home.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-12 19:37

Suveränt Jakob! Tack för en bra och intressant intervju.

  • Medlem
  • 2015-01-12 19:44

Om alla slutar betala i någon form för film så finns det till sist bara Youtube klipp kvar. Så de som tycker det räcker är ju en sak men alla andra som med nöje konsumerar senaste action filmen kanske kan tänka på att de tycker det vore kul om en uppföljare skapades

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-12 20:26
Ursprungligen av PaO:

Om alla slutar betala i någon form för film så finns det till sist bara Youtube klipp kvar. Så de som tycker det räcker är ju en sak men alla andra som med nöje konsumerar senaste action filmen kanske kan tänka på att de tycker det vore kul om en uppföljare skapades

Läste du artikeln?

Vill de få folk att betala måste de anpassa sig till marknaden.

Däremot missar hon en sak, och det är välfungerande plattform.
Jag skulle gärna betala för HBO t ex, men har ingen lust att byta till en samsung-tv för att det ska fungera bra.
Där har ju netflix verkligen lyckats, fungerar på nästan allting.

  • Medlem
  • 2015-01-12 20:50
Ursprungligen av Json_81:

Läste du artikeln?

Vill de få folk att betala måste de anpassa sig till marknaden.

Däremot missar hon en sak, och det är välfungerande plattform.
Jag skulle gärna betala för HBO t ex, men har ingen lust att byta till en samsung-tv för att det ska fungera bra.
Där har ju netflix verkligen lyckats, fungerar på nästan allting.

Kanske skumma för snabbt

Klart att bolagen måste anpassa sig till marknaden därför skrev jag betalning i någon form. De som inte lägger en krona men konsumerar tycker jag borde fundera på om de vill ha filmer i framtiden. Jag bryr mig inte om själva nedladdningen men tycker att det borde finnas lite vilja. Har haft alla tre Netflix, Viaplay och nu HBO. Blir mest i mobilen då jag har småbarn annars speglar jag bilden på TVn och biohemma anläggningen. En sak är säker linjär TV kommer att få det svårt i framtiden.

Jag saknar och fortsätter att sakna film- och serietjänster som ger en kvalitetsupplevelse med helhetstänk. Det behöver inte handla om nivå Blu-ray, men i alla fall från samma kvarter som nedladdat material. Fokus på upplösning med 4K och HD är enormt, men samtidigt fuskas det med allt från bittakt till ljudkvalitet och undertexter. Även att kunna få "judderfria" 23,976 Hz är mer eller mindre omöjligt från lagliga alternativ.

Ta Netflix som exempel. Jag tycker kvaliteten är helt okej för vardagstittande, men upplevelsen varierar enoooormt beroende på plattform. I webbläsaren saknas till exempel 5.1-ljud, och bittakten varierar stort mellan formaten. Kompressionen är även tekniskt tveksam bitvis, där framför allt mörkare scenare tar stryk otroligt snabbt. Bäst är upplevelsen enligt mig med PS3- och PS4-klienterna i brist på tv med inbyggd variant, men även här saknas vad jag vet 23,976 Hz-synkroniseringen.

Jag förstår givetvis att det handlar om en stor teknisk utmaning att ta fram spelare vilka både är enkla och kompatibla samt ger en fulländad upplevelse. Mellanlager i operativsystem och mjukvaror ger säkert alla möjliga problem som jag är för oinsatt för att kunna kommentera, utan jag är i det här läget begränsad till att se det hela från mitt inksränkta konsumentperspektiv.

Missförstå mig rätt dock, jag tycker det här hänt otroligt mycket positivt på tv- och seriefronten de senaste åren. För vardagstittande funkar nuvarande utbud utmärkt, speciellt för andra i familjen. Med det sagt tror jag att en tjänst som skippade buzzwords och upptryckt upplösning till förmån för hög bittakt på 1080p eller till och med 720p samt kryddade detta med "lagom" features skulle gå hem hos entusiaster, men inser samtidigt att den marknaden nog helt enkelt är för liten.

Senast redigerat 2015-01-13 05:53

MPAA: Don't be a pirate
You: OK I'll pay!
MPAA: Not available in your country
You: How can I get it?
MPAA: You can't
You: Idiots! *pirating

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-13 09:13
Ursprungligen av PaO:

De som inte lägger en krona men konsumerar tycker jag borde fundera på om de vill ha filmer i framtiden.

Jag vill betala för mig men då det inte finns vettiga, uppdaterade tjänster i dagsläget så går det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-01-13 15:08

Tyckte att resonemanget var så pass klokt att jag faktiskt gick på deras hemsida för att kolla tjänsten. Efter 5 minuter insåg jag att trotts VDns moderna inställning är sajten kvar i 00-talet. Kabelguiden? Skojar ni? Var är en app? Var är kompatibilitet med Chromecast? Saken blir inte bättre av att sorteringen inte fungerar. Har sorterat efter releasedatum men filmerna listas lite huller om buller. Nej, jag passar för den här gången. Blir det bättre om något år testar jag igen.

Håller fullständig med Ulrika i övrigt. Det går inte att konkurrera med piraterna om man gör det på olika villkor. Ingen laglig tjänst tillhandahåller filmer som jag vill se när jag vill se dem. Skulle NÅGON tjänst göra det skulle jag prenumerera direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-13 15:22
Ursprungligen av timofej:

Tyckte att resonemanget var så pass klokt att jag faktiskt gick på deras hemsida för att kolla tjänsten. Efter 5 minuter insåg jag att trotts VDns moderna inställning är sajten kvar i 00-talet. Kabelguiden? Skojar ni? Var är en app? Var är kompatibilitet med Chromecast? Saken blir inte bättre av att sorteringen inte fungerar. Har sorterat efter releasedatum men filmerna listas lite huller om buller. Nej, jag passar för den här gången. Blir det bättre om något år testar jag igen.

Håller fullständig med Ulrika i övrigt. Det går inte att konkurrera med piraterna om man gör det på olika villkor. Ingen laglig tjänst tillhandahåller filmer som jag vill se när jag vill se dem. Skulle NÅGON tjänst göra det skulle jag prenumerera direkt.

Dessutom verkar inte Film2Homes iOS-app fungera med AirPlay och AppleTv... Men om de följer VDns intentioner så kanske det småningom blir nästa Spotify? (hoppas de som värvade)

Ursprungligen av IngoX:

Dessutom verkar inte Film2Homes iOS-app fungera med AirPlay och AppleTv... Men om de följer VDns intentioner så kanske det småningom blir nästa Spotify? (hoppas de som värvade)

Pratade faktiskt lite om detta med Ulrika Lindwall, bland annat om Airplay-stöd i IOS-appen. Hon sa att många tekniska förbättringar är på gång under året, så vi följer det med spänning!

Ursprungligen av zinned:

Jag vill betala för mig men då det inte finns vettiga, uppdaterade tjänster i dagsläget så går det inte.

Du vill betala men gör det inte alls? Du har alltså ingen laglig tjänst, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-01-13 23:04
Ursprungligen av Perobous:

Du vill betala men gör det inte alls? Du har alltså ingen laglig tjänst, eller?

Jo, jag betalar för Viaplay men använder den aldrig längre. Den är på tok för dålig, helt enkelt.

Det finns enligt mig inga bra lösningar för film- och tv-serier idag.

Ursprungligen av Json_81:

Jag skulle gärna betala för HBO t ex, men har ingen lust att byta till en samsung-tv för att det ska fungera bra.
Där har ju netflix verkligen lyckats, fungerar på nästan allting.

Jag kopplar Macen till storbildsprojektor. Funkar hur bra som helst,

Ursprungligen av _empty:

MPAA: Don't be a pirate
You: OK I'll pay!
MPAA: Not available in your country
You: How can I get it?
MPAA: You can't
You: Idiots! *pirating

En bra sammanfattning över hur det kan vara att att vilja betala för sig. Apple är verkligen väldigt dåliga på att se till att en TV-serie t ex görs tillgänglig i alla butiker. Det är lite svårt att förstå varför konsumenternas geografiska position ska få avgöra tillgängligheten. Det är att vältra branschens problem i knät på konsumenterna, i stället för att bara göra det bästa möjliga för alla parter. Det vill man inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-01-27 21:14
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag kopplar Macen till storbildsprojektor. Funkar hur bra som helst,

Jag tvivlar. Har de fixat surroundljud t ex?

Ursprungligen av Json_81:

Jag tvivlar. Har de fixat surroundljud t ex?

På vad?? HBO och surround? Jag har inte brytt mig om den detaljen faktiskt.
Jag har annars alltid kört surround i VLC och OS X. så har ingen aning vad du pratar om det inte var det du menade. Ljudet går via ljudutgångarna i mitt ljudkort (10 ut). Vad detta eventuella problem har att göra med storbilds-projektor är lite otydligt? Kanske TV vs Storbildsprojektor? Jag gillar inte TV-apparater.

Jag vill se på film och serier ibland. Jag vill inte ha någon förbenad möbel som alltid är där. OK, om man kan gömma undan den kanske.

  • Medlem
  • 2015-02-02 20:12

Ge mig en eller flera betaltjänster där jag kan konsumera all den film, TV-serier och musik som jag vill konsumera till ett rimligt pris som kan spelas upp på alla mina enheter så kommer jag bli kund och betala, ingen tvekan om saken. Detta förutsatt att utbudet ska finnas kvar och ej påverkas av geografiska restriktioner eller rättighetsavtal. Så länge som man betalar ska man kunna se och höra allt som erbjuds.

Ta musik som exempel. Köper jag en fysiskt album (CD-skiva) idag och det uppstår ett rättighetsavtalsproblem som gör att man drar in skivan i butik så äger jag fortfarande mitt album och kan göra precis vad jag vill med den, ingen kan göra något åt det.

Det kan man dock med digitalt distribuerad musik. Då plockas den helt enkelt bara bort av skivbolaget. Det enda man kan hoppas på som konsument är att parterna löser det så att avtalet förlängs och musiken kommer tillbaka. Det sker tyvärr sällan eller rättare sagt oftast aldrig. Allt för mycket musik plockas bort från Spotify. Vet inte hur många gånger man har varit med om detta. :/

Samma sak är det med film och TV-serier.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-02-03 13:54
Ursprungligen av Micke Byström:

På vad?? HBO och surround? Jag har inte brytt mig om den detaljen faktiskt.
Jag har annars alltid kört surround i VLC och OS X. så har ingen aning vad du pratar om det inte var det du menade. Ljudet går via ljudutgångarna i mitt ljudkort (10 ut). Vad detta eventuella problem har att göra med storbilds-projektor är lite otydligt? Kanske TV vs Storbildsprojektor? Jag gillar inte TV-apparater.

Jag vill se på film och serier ibland. Jag vill inte ha någon förbenad möbel som alltid är där. OK, om man kan gömma undan den kanske.

Jag tvivlar på att det funkar så bra
Och ja, att det finns surroundljud framför allt.
Givetvis fungerar det med VLC, men senaste jag kikade på web-baserade tjänster fanns det inte surround. Netflix har det inte heller
t ex, men de har i gengäld klienter till ATV, alla moderna konsoller och mycket annat som klarar surround.
Du kanske bara kör stereosystem till din projektor, men jag har surround till min och vill nyttja det fullt ut.

Ursprungligen av Json_81:

Du kanske bara kör stereosystem till din projektor, men jag har surround till min och vill nyttja det fullt ut.

Skrev jag det?
Jag bryr mig inte om surround för TV-serier bara.

  • Medlem
  • 2015-02-03 14:51
Ursprungligen av Json_81:

Du kanske bara kör stereosystem till din projektor, men jag har surround till min och vill nyttja det fullt ut.

Streamingtjänster som bara erbjuder stereoljud är inte kul men det går att lösa om än ej optimalt. Beroende på vad du har för förutsättningar i din surroundreceiver och antalet högtalare så kan man välja t.ex. Dolby Pro Logic II som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1 eller Dolby Pro Logic IIx som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1 eller 7.1 samt Dolby Pro Logic IIz som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1, 7.1 eller 9.1.

Blir inte lika bra som äkta surround men dåligt låter det då inte. Låter klart bättre än stereoljudet som erbjuds.

Ursprungligen av iMax:

Streamingtjänster som bara erbjuder stereoljud är inte kul men det går att lösa om än ej optimalt. Beroende på vad du har för förutsättningar i din surroundreceiver och antalet högtalare så kan man välja t.ex. Dolby Pro Logic II som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1 eller Dolby Pro Logic IIx som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1 eller 7.1 samt Dolby Pro Logic IIz som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1, 7.1 eller 9.1.

Blir inte lika bra som äkta surround men dåligt låter det då inte. Låter klart bättre än stereoljudet som erbjuds.

Bra tips. Kan ju vara en idé faktiskt till nästa säsong.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-03 20:48
Ursprungligen av iMax:

Streamingtjänster som bara erbjuder stereoljud är inte kul men det går att lösa om än ej optimalt. Beroende på vad du har för förutsättningar i din surroundreceiver och antalet högtalare så kan man välja t.ex. Dolby Pro Logic II som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1 eller Dolby Pro Logic IIx som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1 eller 7.1 samt Dolby Pro Logic IIz som mixar om stereoljud (2.0) till 5.1, 6.1, 7.1 eller 9.1.

Blir inte lika bra som äkta surround men dåligt låter det då inte. Låter klart bättre än stereoljudet som erbjuds.

Ren fusk och som du säger inte alls jämförbart med diskreta kanaler.

Vilka tjänster struntar i att skicka åtminstone 5.1?

  • Medlem
  • 2015-02-03 21:03
Ursprungligen av Micke Byström:

Bra tips. Kan ju vara en idé faktiskt till nästa säsong.

Bra tips. På min Denon förstärkare så har jag många lägen som ovandlar till och med ett för mono. Kom bra till hands när jag senast såg Casablanca
Men många lägen är bra vid streaming eller uppspelning av gamla film filer.

1
Bevaka tråden