Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja MacBook PRO

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-01-28 13:40

Ska nu sälja min MacBook PRO. Den har Yosemite! Min fråga är, när jag har raderat innehållet på hårddisken, så ska jag installera om osx.
Då ska man skriva in sitt Apple id för att hämta de.
Kan jag göra detta steg utan att mitt Apple id visas för den nya ägaren eller måste han göra detta steg ?

Jag hade laddat ner OS X, och "byggt" ett bootningsbart USB-minne, och sedan installerat från det. Då behöver du inte installera med Apple-id.

Disk Maker X

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-01-28 14:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag hade laddat ner OS X, och "byggt" ett bootningsbart USB-minne, och sedan installerat från det. Då behöver du inte installera med Apple-id.

Disk Maker X

Kan jag göra detta från en PC eller måste jag göra de från osx ?
Har precis tömt hårddisken och läste någonstans att man skulle stanna här för att undvika att använda Apple id.

Ursprungligen av iJoonte:

Kan jag göra detta från en PC eller måste jag göra de från osx ?

Nerladdningen görs från Mac App Store, så det måste göras från en Mac.

Och att skapa det bootningsbara USB-minnet måste också göras från en Mac. Teoretiskt skulle det nog kunna göras från Windows också, men bli nog ganska meckigt. Till Macen finns ju dessutom ett utmärkt hjälpmedel för detta - i form av Disk Maker X.

Om du har kvar recovery-partitionen på datorn, så ska du kunna installera om därifrån. Men huruvida detta görs med eller utan Apple-id kan jag tyvärr inte svara på.

Ursprungligen av iJoonte:

...måste jag göra de...

Och en liten språkpolis-anmärkning:
Det är alldeles för många som skriver de när man menar det.
De är ett helt annat ord, med helt annan betydelse.

Varför ska du installera OS X? Är det inte bättre att den nye ägaren gör det? Då slipper du problemet helt. Starta bara från recovery-partitionen och gör säker radering av hela hårddisken, d.v.s. så att den nollställer varje sektor.

• Medlem
  • Linköping
  • 2015-01-28 17:41
Ursprungligen av McDarwin:

Varför ska du installera OS X? Är det inte bättre att den nye ägaren gör det? Då slipper du problemet helt. Starta bara från recovery-partitionen och gör säker radering av hela hårddisken, d.v.s. så att den nollställer varje sektor.

Han ville prova den. Men vi sa det att han får ta med den och installera och prova hemma. så kontroller han skicket vid köp.
Ville va lite smidig så kunde han testa hos mej och tänkte ifall den nya ägaren inte haft Mac innan, så kanske han inte kan installera osx när han slår in sitt Apple id.

1
Bevaka tråden