Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluter inte till Ethernet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-09 16:28

Skulle skriva ut, men fick inte kontakt med skrivaren
Får ej heller kontakt med Internet.
Kört olika tänkbara koller, inkls. fysiska kontakter.
Dator med namnet Dagobert: Det handlar om en PPCG5 med system 10.4.11

Router TP-link trådlös
Modem Netgear
Reparerat systemet med Diskwarrior

Dator Beda: På Ethernet är även en till dator inkopplad nämligen PPCG5 med syst 10.5.8 och där får jag kontakt med Internet. Youtube.
Dator Cecilia: Min tredje dator PB pro 13 tum med system 10.10.2 funkar via sin Wi-Fi

Hur skall jag nu få ordning på Dagobert?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-09 16:47

Prövat en vanlig omstart av Dagobert?
Eftersom de andra datorerna har kontakt borde allt med routern vara ok.
Dubbelkolla att Systeminställningar > Nätverk är inställt så att Dagobert ska få ip-adress automatiskt via DHCP. (Undantaget OM personen som hjälpte dig få igång routern konfigurerade nätverket så att alla datorernas ip-adresser ställdes in manuellt, men det är inte troligt)

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-09 16:58
Ursprungligen av IngoX:

Prövat en vanlig omstart av Dagobert?
Eftersom de andra datorerna har kontakt borde allt med routern vara ok.
Dubbelkolla att Systeminställningar > Nätverk är inställt så att Dagobert ska få ip-adress automatiskt via DHCP. (Undantaget OM personen som hjälpte dig få igång routern konfigurerade nätverket så att alla datorernas ip-adresser ställdes in manuellt, men det är inte troligt)

Jag har kollat det som du beskriver, men får ändå ingen ordning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-09 17:10

I värsta fall kan det ju vara nätverkskortet som gett upp. Det är ju lätt att installera ett tredjeparts ethernetkort i en PCI-plats i en PMG5. Troligen funkar de flesta korten som man hittar på marknaden, men just för att kolla kompatibiliteten så är den gamla siten accelerate your mac en guldgruva för gamla macar:
http://www.xlr8yourmac.com/OSX/os_x_network_c...

Tillägg: Men innan du testar med ett annat nätverkskort, testa med annan kabel om du inte redan gjort det. En ethernetkabel som klämts i en dörr funkar inte bra...

Senast redigerat 2015-02-09 17:26
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-02-10 17:22

Problemet löst

Ursprungligen av IngoX:

I värsta fall kan det ju vara nätverkskortet som gett upp. Det är ju lätt att installera ett tredjeparts ethernetkort i en PCI-plats i en PMG5. Troligen funkar de flesta korten som man hittar på marknaden, men just för att kolla kompatibiliteten så är den gamla siten accelerate your mac en guldgruva för gamla macar:
http://www.xlr8yourmac.com/OSX/os_x_network_c...

Tillägg: Men innan du testar med ett annat nätverkskort, testa med annan kabel om du inte redan gjort det. En ethernetkabel som klämts i en dörr funkar inte bra...

Problemet löst. Av någon konstig anledning hade jag lyckat med att förväxla två kablar. Jag skäms för att jag besvärat mina vänner här på 99mac.
Tack ändå!

1
Bevaka tråden