Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Skydda innehållet i dina Apple‑prylar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En datoranvändares stora trauma är att bli av med viktig data som bilder och dokument, men genom regelbunden säkerhetskopiering går det att skydda sig. 99mac går igenom alternativen och visar hur du gör.

Läs hela artikeln här

Time Machine är väldigt trevligt. Många hävdar dock att det inte är en bra backupplösning då gamla filer försvinner när Time Machine börjar få ont om utrymme. Är man dock medveten om detta och inte väntar sig att gå tillbaka X antal månader och hoppas en fil finns tillgänglig är det nog ändå inga problem.

Har satt upp en ubuntu server som Time Machine som hela hushållet kan backuppa mot. Men ser till att allt som är viktigt finns både lokalt och på molnet. Om det skulle börja brinna eller hända något så att alla datorer hemma blir helt förstörda så vill jag kunna få tillbaka det viktigaste så som bilder etc, vilket är svårt att återskapa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-10 10:21
Ursprungligen av Alexander Ross:

Har satt upp en ubuntu server som Time Machine som hela hushållet kan backuppa mot.

Fungerar det bra? Själv har jag en Mac Mini med OS X Server som TM-server, och det kan vara ganska buggigt ibland.

Ursprungligen av Vassius:

Fungerar det bra? Själv har jag en Mac Mini med OS X Server som TM-server, och det kan vara ganska buggigt ibland.

Jo jag tycker det fungerar bra. Inte allt för svårt att sätta upp men skulle inte rekommendera det till någon utan erfarenhet av ubuntu.

En av dom stora fördelarna är ju att det är lättare att byta hårdiskar och sätta in fler för att öka utrymmet. Hade Time Machine via en synology nas för ca ett år sedan och den var jättebuggig men inte märkt något sådant med denna.

Googlade fram en Guide ifall någon skulle vara intresserad av en liknande lösning.
http://outcoldman.com/en/archive/2014/11/09/u...
Noterar även att guiden använder `rolist` för dom andra delade filerna vilket är för Read Only. Så följer man den och vill ha något annat delat och även kunna skriva mot den katalogen är det `rwlist` för Read Write man vill ha.

Sen kan man även lägga till nedanstående så kommer alla användare med hemkatalog på servern automatiskt få full tillgång till sin hemkatalog från den datorn dom loggar in ifrån

;====
[Homes]
basedir regex = /home
;====

1
Bevaka tråden