Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple har förfärliga problem"

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Nej men va duktig du var som lyckades hitta negativa recensioner om den. Det var riktigt duktigt av dig men jag lovar att det finns INGEN produkt som det inte finns en negativ åsikt om.
Dessutom påstod inte jag att den var perfekt men det är fasen så mycket bättre än någon smart-tv funktion.

Tycker du på allvar att detta verkar vara en bra produkt överhuvudtaget för någon som inte gillar att pilla? Tror nog 99 av hundra användare föredrar en fungerande Smart TV framför denna uppenbart ostabila produkt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:20
Ursprungligen av Perobous:

Måste man verkligen vara dum för att inte inse att en produkt som marknadsförs som en perfekt "Smartbox" till TV:n inte ens klarar av grundläggande funktioner? Som att kunna spela upp datafiler som de flesta Smart TV klarar att spela upp?

Vad tjänar Apple för pengar i att den kan spela upp alla filer? Just ja du påstod nyss att om den gjorde det skulle fler hyra/köpa filmer!!!
Så egentligen behöver den inte klara det eftersom folk alla fall hyr/köper eller hur var det nu.

För en person som bara hyr/köper,tittar på Netflix eller annat app i ATV så är den perfekt och den gör det snabbt och smidigt.
Att du inte gillar den har jag redan förstått och det är ingen som tvingar dig att köpa den utan du för köpa precis vad du vill.
Köp en smart tv och bevisa att du är smart

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:22
Ursprungligen av Perobous:

Tycker du på allvar att detta verkar vara en bra produkt överhuvudtaget för någon som inte gillar att pilla? Tror nog 99 av hundra användare föredrar en fungerande Smart TV framför denna uppenbart ostabila produkt.

Du tror mycket men vet du något överhuvudtaget?
Jag har själv testat en,har du?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:26
Ursprungligen av Perobous:

Valuta för pengarna får man om man upplever att man får mycket för pengarna så du har fel för inte måste man väl använda alla smart funktioner hela tiden? Det gör man när man behöver dom vilket säkert är olika mellan olika användare.
De flesta moderna Smart TV har inte sega gränssnitt. Känns som om du som vill framstå som smart men inte riktigt hänger med i utvecklingen som dom du kritiserar.

Det är ju det jag säger att folk är dumma när dom tror att dom för valuta för något som dom aldrig eller sällan kommer använda.
Jag försöker ingenting utan förmedlar min personliga åsikt om något och är det något jag tycker så är är det att dagens snart tv är varken smart eller bra.
En åsikt jag kommer att ha ända tills jag testar en tv som ändrar min åsikt och det har inte hänt än.

Ursprungligen av lappen71:

Vad tjänar Apple för pengar i att den kan spela upp alla filer? Just ja du påstod nyss att om den gjorde det skulle fler hyra/köpa filmer!!!

Vad de tjänar pengar på? Apple tjänar ju mer pengar om de säljer fler ATV och de får då fler kunder till sina och sina samarbetspartners tjänster. För varje kund som köper en konkurrents låda eller USB mediaspelare så innebär ju det i princip en förlorad kund för Apple.

Ursprungligen av lappen71:

För en person som bara hyr/köper,tittar på Netflix eller annat app i ATV så är den perfekt och den gör det snabbt och smidigt.
Att du inte gillar den har jag redan förstått och det är ingen som tvingar dig att köpa den utan du för köpa precis vad du vill.
Köp en smart tv och bevisa att du är smart

Jag har en Smart TV som är snabb och smidig ja faktiskt så snabb och smidig att min ATV mest samlar damm sedan ett halvår tillbaka. Med andra ord så vet jag vad jag talar om. Du borde prova det någon gång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:34
Ursprungligen av Perobous:

En massproducerad dum skärm kan såklart bli billigare att tillverka än en med integrerad smart TV men den blir givetvis svårare att sälja. Förstår du fortfarande inte problemet?

Haha så nu blev det plötsligt billigare alla fall att tillverka en ren skärm
Finns det bättre boxar med mer innehåll,bättre gränssnitt och som går att uppdatera ser jag inget problem med att få sälja rena skärmar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:37
Ursprungligen av Perobous:

Vad de tjänar pengar på? Apple tjänar ju mer pengar om de säljer fler ATV och de får då fler kunder till sina och sina samarbetspartners tjänster. För varje kund som köper en konkurrents låda eller USB mediaspelare så innebär ju det i princip en förlorad kund för Apple.

Nu skrev du att Apple skulle tjäna mer pengar på sina tjänster om ATV kunde spela upp alla filformat.
En kund som köper en mediespelare för att den kan spela alla filformat är föga intresserad av att betala för några tjänster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:38
Ursprungligen av Perobous:

Jag har en Smart TV som är snabb och smidig ja faktiskt så snabb och smidig att min ATV mest samlar damm sedan ett halvår tillbaka. Med andra ord så vet jag vad jag talar om. Du borde prova det någon gång.

Ja men va bra att du är nöjd. Är glad för din skull

Ursprungligen av lappen71:

Haha så nu blev det plötsligt billigare alla fall att tillverka en ren skärm
Finns det bättre boxar med mer innehåll,bättre gränssnitt och som går att uppdatera ser jag inget problem med att få sälja rena skärmar.

OK du ser uppenbarligen inte problemet. Då får jag förklara för dig. Om alla tillverkade rena "dum"skärmar så skulle de tillverkande företagen bara kunna konkurrera med designen och panelerna som ofta inte skiljer så mycket mellan tillverkarna i respektive prisklass och sedan lämna över användarupplevelsen och eventuella intäkter från appar och avancerade funktioner m.m. till andra tillverkare eller tillverka egna boxar som aldrig skulle nå så stora upplagor som inbyggda boxar når upp till.
TV tillverkarnas vinster skulle minimeras av dum tv scenariot och troligtvis så skulle folk inte bli så mycket nöjdare ändå.
Folk generellt vill dessutom ha så mycket som möjligt integrerat i TV:n det är därför inbyggda kabelmottagare direkt i TV:n har blivit så populära.

Senast redigerat 2015-02-10 13:07
Ursprungligen av lappen71:

Nu skrev du att Apple skulle tjäna mer pengar på sina tjänster om ATV kunde spela upp alla filformat.

Ja det skulle dom. Eftersom boxen skulle sälja till fler kunder som sedan skulle titta på Netflix m.fl. stream köp och hyrkällor varav flera ger Apple ytterligare intäkter. Att de sedan också skulle kolla på piratat material är inget underligt. Folk både köper och piratar som du säkert känner till.

Ursprungligen av lappen71:

En kund som köper en mediespelare för att den kan spela alla filformat är föga intresserad av att betala för några tjänster.

Nu dumföklarar du dig själv.

Senast redigerat 2015-02-10 13:08
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 12:51
Ursprungligen av Perobous:

OK du ser uppenbarligen inte problemet. Fine.

[quote name="Perobous" postid="2227532"][quote name="lappen71" postid="2227529"]Nu skrev du att Apple skulle tjäna mer pengar på sina tjänster om ATV kunde spela upp alla filformat.

Ursprungligen av lappen71:

Ja det skulle dom. Eftersom boxen skulle sälja till fler kunder som sedan skulle titta på Netflix m.fl. stream köp och hyrkällor varav flera flesta ger Apple ytterligare intäkter. Att de sedan också skulle kolla på piratat material är inget underligt. Folk både köper och piratar som du säkert känner till.

Nu dumföklarar du dig själv.

Jo jag ser ett problem och det är att du ändrar dig under diskussionens gång.
Så ingen idé att diskutera med dig när du inte kan hålla dig till det du säger utan vänder kappan efter vinden.
Bye troll.

Ursprungligen av lappen71:

Så ingen idé att diskutera med dig när du inte kan hålla dig till det du säger utan vänder kappan efter vinden.
Bye troll.

Vänder kappan efter vinden? Troll? Knappast! Jag klarar dock av att diskutera nyanserat om saker jag är insatt i. Vilket du verkar ha klara problem med.

Senast redigerat 2015-02-10 13:07
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-10 13:09
Ursprungligen av Perobous:

Vänder kappan efter vinden? Troll? Knappast! Jag klarar dock av att diskutera nyansera om saker jag är insatt i. Vilket du verkar ha klara problem med.

Ja först så påstod du tvärsäkert att tillverka en ren skärm inte skulle bli billigare men sen så ändrade du dig.
Så då är frågan vad mer som du är tvärsäker på kommer du att ändra dig på.

Ledsen att du inte kan acceptera att JAG tycker smart tv är skit. Att du inte tycker det har jag förstått och det får du göra.
Jag accepterar din åsikt,du accepterar inte min så vem är det som har problem egentligen.
Fortsatt konversation får du ta per PM för denna tråd är ett avslutat kapitel för mig för jag tänker inte tjata om samma sak.

Ursprungligen av lappen71:

Ja först så påstod du tvärsäkert att tillverka en ren skärm inte skulle bli billigare men sen så ändrade du dig.

Du missade uppenbarligen "masstillverkningsfördelar" och hur det ser ut på marknaden. De "dum" skärmar du efterlyser lyser nämligen med sin frånvaro. Vilket man kan fråga vad det beror på. Jo brist på efterfrågan främst. Men som sagt Apple kan möjligtvis gå den vägen även om jag tvivlar på det eftersom de troligen vill att folk ska få en användarupplevelse som Apple kan påverka direkt. Att sälja en storskärm med separat box är ingen Apple-filosofi direkt. Speciellt med tanke på att Apple mest säljer integrerade datorer.

Ursprungligen av lappen71:

Ledsen att du inte kan acceptera att JAG tycker smart tv är skit.

Jag accepterar att du tror Smart TV är skit för du verkar ju inte ha någon vidare koll på detta, eftersom du rantar om hur sega Smart TV är. Flertalet modeller var det för några år sedan ja, men nya modeller är generellt inte längre sega och med Android TV som bas i flera nya modeller så är uppgraderingar inget större problem längre.

Senast redigerat 2015-02-10 14:33

De flesta jag känner (IT nördar) gör som jag, de har en dedikerad media dator. Själv har jag en NUC med en i7 + 8GB RAM och 128GB SSD. Den kommer jag att kunna använda i flera år till. Sen har jag en ATV för tjejen och dottern som bara vill se på SVT och netflix. Det fyller sitt syfte och mer till. Folk (de flesta) är ganska lata , snåla och dumma för att köpa sig en media dator och oftast skaffar sig en ATV eller smart TV tills de får problem med filer som inte längre spelas upp och annat. Har sett det rätt ofta och jag säger till de skaffa en dedikerad liten dator. Visst det kostar lite men man får ju ut så mycket av det också. Inget är grattis. Många går ut och bränner flera tusen på en helg på sprit men en dator som de kan använda på 10 år snålar de på. Ja folk är ganska dumma vill jag påstå

Ursprungligen av Perobous:

Du missade uppenbarligen "masstillverkningsfördelar" och hur det ser ut på marknaden. De "dum" skärmar du efterlyser lyser nämligen med sin frånvaro. Vilket man kan fråga vad det beror på. Jo brist på efterfrågan främst. Men som sagt Apple kan möjligtvis gå den vägen även om jag tvivlar på det eftersom de troligen vill att folk ska få en användarupplevelse som Apple kan påverka direkt. Att sälja en storskärm med separat box är ingen Apple-filosofi direkt. Speciellt med tanke på att Apple mest säljer integrerade datorer.

Jag accepterar att du tror Smart TV är skit för du verkar ju inte ha någon vidare koll på detta, eftersom du rantar om hur sega Smart TV är. Flertalet modeller var det för några år sedan ja, men nya modeller är generellt inte längre sega och med Android TV som bas i flera nya modeller så är uppgraderingar inget större problem längre.

Är det det här ni Android-fanboys (som tycks få trolla fritt på forumet numera) menar med "öppen" och "flexibel" Smart-TV: http://www.theverge.com/2015/2/11/8017771/sam...

Om Apple får påverka användarupplevelsen lär man åtminstone slippa sånt här skit...

  • Medlem
  • 2015-02-11 20:50
Ursprungligen av Megasen:

Är det det här ni Android-fanboys (som tycks få trolla fritt på forumet numera) menar med "öppen" och "flexibel" Smart-TV: http://www.theverge.com/2015/2/11/8017771/sam...

Om Apple får påverka användarupplevelsen lär man åtminstone slippa sånt här skit...

Denna var väl ingen höjdare direkt men det finns ju andra märken

  • Medlem
  • 2015-02-11 20:54

Det finns så många olika sätt idag att titta på media. Själv nyttjar jag allt från streaming tjänster på 5.7 tum till Blu-Ray med DTS HD MA på bra högtalare i surround. Men en sak min Denon universal spelare är en fantastisk manick och den har varken Apple eller Google varit inblandad i

Ursprungligen av Megasen:

Är det det här ni Android-fanboys (som tycks få trolla fritt på forumet numera) menar med "öppen" och "flexibel" Smart-TV: http://www.theverge.com/2015/2/11/8017771/sam...

Om Apple får påverka användarupplevelsen lär man åtminstone slippa sånt här skit...

Säg inte det! Jobs var ju en sucker för Pepsi i dubbel bemärkelse.
Verkar som om detta Pepsi-haveri mer berodde på Yahoo än på Google.

Jag är förövrigt varken Android-fanboy eller ett troll, känns som om Lappen71 fyller trollrollen på detta forum. Gillar Apple mer än Google men Google är dock duktigare på vissa saker än vad Apple är. Smart TV är en sådan sak. Googles Chromecast-stick var ett genidrag som Apple borde varit först med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-12 06:28
Ursprungligen av Perobous:

Säg inte det! Jobs var ju en sucker för Pepsi i dubbel bemärkelse.
Verkar som om detta Pepsi-haveri mer berodde på Yahoo än på Google.

Jag är förövrigt varken Android-fanboy eller ett troll, känns som om Lappen71 fyller trollrollen på detta forum. Gillar Apple mer än Google men Google är dock duktigare på vissa saker än vad Apple är. Smart TV är en sådan sak. Googles Chromecast-stick var ett genidrag som Apple borde varit först med.

Haha den enda som uppfyller den kvoten här är du och Poo.
Jag har hjälpt fler personer med problem än vad du någonsin kommer göra.
Att jag har en hård ton är ingen hemlighet med och inget jag tänker sluta med

Nej hade Apple kommit ut med en chromcast hade dom blivit utskrattade men nu var det Google så då är dom förlåtna.

Vi köpte en Chromecast till föreningen för vi trodde det skulle vara smidigt att visa presentationer på storbild.
Men det slutade med att vi drog kabel för laddtider och lagg gjorde att det gick inte.

Senast redigerat 2015-02-12 10:25

SmartTV har bara ett problem; det finns för många ekologier/standarder. OM alla TV-tillverkare kom överens om EN ekologi/standard - t.ex. Samsungs (som ju är störst tror jag) så skulle det och endast det få IPTV att äntligen explodera och då först tar IPTV över planeten. När allmänheten kan sköta allt med EN fjärrkontroll och inte behöver köpa och koppla in en separat box (jo, detta är oöverskådliga hinder för nästan alla konsumenter på planeten - dom kommer aldrig att gå den vägen). Konsumenten har en TV, sätter på den och bläddrar mellan vanlig radiomodulerad TV oci IPTV; DÅ kommer det att hända saker! DÅ kommer det att explodera av IP-sändningar från alla möjliga källor (schackklubbar, operahus, sportföreningar, religiösa samfund, politiska föreningar, Aftonbladet TV etc, stora mediahus, etc, etc). IPTV gör det otroligt billigt att prodda och sända TV och den lilla appen till SmartTV - som bara är en HTML5-wrapper som pekar mot en IP-ström - kostar inte mycket att ta fram. Men att ta fram en massa olika sådana för olika standarder/ekologier och sedan få in dom i dessa ekologier är idag det som hindrar utvecklingen...detta och att differentieringen hindrar folk från att hitta fram till SmartTV.
Kommer en standard? Tyvärr tror jag inte det - när det gäller frekvensmodulering och digital TV via radio så har man aldrig haft några problem att enas vid standarder (det har varit statligt styrda och internationellt sammansatta system) - men detta handlar de facto om internet (som ju är bäraren av IPTV) och att få ihop en standard verkar omöjligt (det gick med HTML och många protokoll etc, men sedan är det stopp verkar det som).
Det enda som hidrar en explosiv utveckling - som tillslut kommer att ta död på radiomodulerad broadcast - är alltså avsaknad av standard.

Ursprungligen av lappen71:

Haha den enda som uppfyller den kvoten här är du och Poo.
Jag har hjälp fler personer med problem än vad du någonsin kommer göra.

OK så du tror att du är förlåten för din otrevliga stil på forumet för att du ibland möjligtvis hjälper andra? Inte undra på att 99mac tynat bort med en sådan attityd från dig och några andra här.

Chromecast funkar med rätt inställt nätverk hyfsat bra till presentationer men är givetvis inte den optimala lösningen. Vad kan man begära för 300 kronor?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-12 10:34
Ursprungligen av Perobous:

OK så du tror att du är förlåten för din otrevliga stil på forumet för att du ibland möjligtvis hjälper andra? Inte undra på att 99mac tynat bort med en sådan attityd från dig och några andra här

Har inte bett om ursäkt utan talar hur det är och då är vi av olika uppfattning hur 99mac' s tillstånd är i.
Jag tycker den frodas med en engagerad redaktion som presenterar intressanta artiklar och tester.
Medlemmar som ställer intressanta frågor och har både enkla och svåra problem som för det mesta blir lösta.
Det enda du hittills bidragit med,enligt mig,är inlägg i syfte att reta upp folk med din anti Apple attityd och pro android.
Finns säker dom som tycker det är roligt och upplyftande för forumet.

Men att 99mac skulle tyna bort i den närmaste framtid är ett önsketänkande från din sida.
Däremot så håller jag med om att du fyller en funktion på 99mac

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-02-12 10:39
Ursprungligen av Perobous:

Chromecast funkar med rätt inställt nätverk hyfsat bra till presentationer men är givetvis inte den optimala lösningen. Vad kan man begära för 300 kronor?

Nätverket är det inget fel på för alla andra enheter såsom Windows,iOS,Android fungerar alldeles utmärkt.
Utan det är just chromecast som fungerar dåligt och om det beror på felaktig enhet vet jag inte utan den returnerades.

Nyss var det ett genidrag att lansera den men nu ska man inte begära för mycket!!!
Den kommer säkert bli bättre när tekniken och programvaran fått mogna men just nu är den sisådär.

Bevaka tråden