Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om dubbla diskar och OS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-02-11 15:33

Hej!

Jag tänkte i veckan installera en SSD i min Macbook Pro (mid-2012). Kommer även ersätta SuperDrive:n med min vanliga hårddisk på 1TB, tanken är att OSX ska ligga på SSDn och den andra skall vara för filer överlag.
Själva installationen och så har jag koll på. Men det jag är osäker på är hur jag gör med installation av OSX. Förstår att jag installerar det på SSDn men hur gör jag sen med den andra disken? Skall jag installera OSX på båda eller kan den andra hårddisken vara blank så att säga?
Har försökt hitta information men tyvärr inte hittat något klart svar på min fråga.

Vore väldigt tacksam för svar!

Ursprungligen av kubik:

...Skall jag installera OSX på båda eller kan den andra hårddisken vara blank så att säga?...

Det beror på vad du vill uppnå. Du kan installera OS X på den andra disken också, om du vill ha möjlighet att kunna starta även från den disken - men det behövs ju inte.

• Medlem
  • 2015-02-11 16:09

Tack för svar!
Nej det känner jag inget behov av. Lämnar jag bara den disken tom och formaterad då eller vad behöver göras?

Ursprungligen av kubik:

...Lämnar jag bara den disken tom och formaterad då...

I princip är svaret ja på den frågan. Men återigen så beror det på vad du vill uppnå.

Om du t.ex. vill att din användares hemkatalog ska ligga på den disken, så finns det väl några olika sätt att genomföra detta på.

https://www.google.se/search?q=mac+home+direc...

• Medlem
  • 2015-02-12 15:13

Okej, tack!
Ja det är väl tanken att det ska läggas upp så. Dock har jag ett litet problem nu.
Den hårddisk jag vill stoppa i (inte SSD:n) sitter i min gamla Macbook. Jag vill rensa ut den helt och sen stoppa i den långsammare hårddisk, som sitter i min nuvarande Mac, i den gamla datorn. Helt enkelt göra ett byte.
Men när jag ska radera hårddisken och inte installera OSX på den igen, hur går jag till väga då? Bara skrivverktyg och radera och sedan byta eller?

Tack på förhand.

Ursprungligen av kubik:

...Men när jag ska radera hårddisken och inte installera OSX på den igen, hur går jag till väga då? Bara skrivverktyg och radera och sedan byta eller?

Byt först, radera sen. Det blir mycket enklare. För om du har den disken som startskiva, så kan du inte köra Skivverktyg från den, så att den ska försöka radera sig själv.

När diskarna har bytt plats, och du har installerat SSD:n, så kan du köra Skivverktyg, och radera den andra disken.

PS. Det heter Skivverktyg, inte Skrivverktyg. Du skrev samma fel i den andra tråden.

• Medlem
  • 2015-02-12 16:08

Okej så om jag tolkar dig rätt gör jag såhär:

1. Lägger över filer etc. jag vill spara på min externa hårddisk.
2. Installerar SSD:n. Fixar en USB med Yosemite så jag kan installera det.
3. Stoppar i den gamla disken (från Macbook 2009).
4. Rensar den gamla disken. Skall den gamla formateras? Typ MacOS Extended?
5. Flyttar Hemkatalogen
6. För tillbak filer från externa hårddisken.

Tack.

• Medlem
  • 2015-02-12 16:13

Tack för hjälpen Jesper!
Haha ska se till att nöta in rätt begrepp då!

Ursprungligen av kubik:

1. Lägger över filer etc. jag vill spara på min externa hårddisk.
2. Installerar SSD:n. Fixar en USB med Yosemite så jag kan installera det.
3. Stoppar i den gamla disken (från Macbook 2009).
4. Rensar den gamla disken. Skall den gamla formateras? Typ MacOS Extended?
5. Flyttar Hemkatalogen
6. För tillbak filer från externa hårddisken.

Ja, det låter som en bra plan.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-13 10:09

Att bara "flytta hemkatalogen" är väl inte så enkelt som att bara dra över den, OSX måste veta vad den ska ligga. Finns något terminalkommando för det, som jag inte kommer ihåg.....
Alternativt kan man göra ett alias till den antar jag.

Ursprungligen av kenjon:

Att bara "flytta hemkatalogen" är väl inte så enkelt som att bara dra över den...

Hen har fått länkar till instruktioner för detta. Se inlägg 4.

1
Bevaka tråden