Med tanke på era kunskapsnivåer - och det faktum att ni befinner er på varsin sida om klotet - skulle jag nog rekommendera att helt enkelt stänga av datorn och inte röra den förrän hon kommer hem. Då kan hon i lugn och ro försöka sig på att rädda bilder eller vad det nu kan vara som är viktigast. Om nu inte hon genom skolan eller ambassaden kan få tag på en vettig macverkstad lokalt. Skaffa ev en tillfällig dator att ha för studierna. En plastig laptop i värsta fall. Närmaste lokala datormarknad i Indonesien kan jag tänka mig funkar som i Kina, så inga problem att få försäljaren att skicka med Office-paketet "på köpet" eller vilka andra mjukvaror hon nu kan tänkas behöva. Duger i krig.
Efter att med berått mod kört med en betaversion(!?) av OSX utan någon som helst backup får hon nog tyvärr stå sitt kast/bita i det sura äpplet, och skriva om de uppsatser eller vad det nu kan vara som hon jobbat med. Vad gäller ambassaden borde de stå för jobbrelaterade it-tjänster/dator. Kan inte tänka mig att ambassaden tillåter någon att koppla in sin privata dator i deras jobbnätverk. Så kraschen borde inte påverka jobbet iaf.
Dropbox funkar alldeles utmärkt under 10.6, och de 2GB man får gratis brukar räcka för de flestas jobbrelaterade filer (word-dokument, litteratur som pdf, presentationer osv). Visserligen är inte synktjänsten DB en äkta backuplösning, men den är i praktiken en närmast oslagbart en smidig lösning för att hålla koll på jobb- och studierelaterade filer. Kraschar datorn/blir stulen finns filerna direkt åtkomliga på vilken annan dator som helst med internetuppkoppling för vidare redigering/jobb.