Hej
Har en del frågor själv kring iMovie.
ni som använder det. lagrar ni era clip i iMovie? Eller använder ni det endast för att editera clip till "filmer" För att sedan kasta projektfilerna.
jag har en del småklipp från mnobil/systemkamera som jag inte riktigt vet hur jag ska sprar/organisera?
//Henrik
Projektfilerna brukar jag kasta. Är dock originalen viktiga att spara (för att kanske göra alternativa klippningar till närmast sörjande släktingar?) är det väl lämpligt att stoppa in dom i en mapp någonstans. Själv har jag "årsmappar" med originalklipp som är namnade med det datum de togs.
Är det klipp som duger som egna, separata småfilmer utan vidare redigering, brukar jag ge ett namn som börjar med datum och följs av namn. Typ "20150224 födelsedagstårta.mov". Som sedan läggs i "Filmer"-mappen där de hamnar i bokstavsordning = datumordning. Lätt som en plätt att hitta det man söker.
För filmer som består av flera korta klipp, men där jag inte orkar redigera i iMovie, brukar jag öppna första filmen i Quicktime 7 Pro. Spola till slutet -> dra och släpp nästa klipp från Finder på den första filmens QT-fönster -> rinse and repeat -> spara som fristående film. Vill jag spara plats öppnar jag sedan denna film i QT Player X och Sparar som -> Format: HD 720p (exvis). Den komprimeringen är lättanvänd och passar mina filmer från kompaktkamera (Canon S95) bra. Tar lite diskutrymme, är i välspritt H264-format, och skiljer sig inte synbart från originalets något högre bitrate.