Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch lanseras utan flera funktioner

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2015-02-21 10:34
Ursprungligen av westerlu77:

Hur säker är du på det? Den här artikeln tror att man visst kan göra motionsgrejer utan att ständigt ha med sej telefonen.
http://www.techhive.com/article/2605084/what-...
Dessutom borde Apple i filmen visat när dom springer en telefon i så fall.

Inte alls säker

So it’s a watch and a fitness tracker? The accelerometer lets the watch count your steps, and it can rely on the GPS in the paired iPhone to determine the distance.

Utdrag ur artikeln
Frågan är om detta på något sätt går att göra i efterhand för att få fram distans och hastigheter mm.

Antingen behövs GPS från ihopparad Iphone eller så har Cupertino kommit på ett revolutionerade sätt att göra det i efterhand

Ursprungligen av westerlu77:

Hur säker är du på det? Den här artikeln tror att man visst kan göra motionsgrejer utan att ständigt ha med sej telefonen.
http://www.techhive.com/article/2605084/what-...
Dessutom borde Apple i filmen visat när dom springer en telefon i så fall.

Citat:

With a custom heart rate sensor, it’s built to know you better.

The wrist is a convenient area for collecting data about your physical activity, a task Apple Watch is designed to perform throughout the day. On the back of the case, a ceramic cover with sapphire lenses1 protects a specially designed sensor that uses infrared and visible-light LEDs and photodiodes to detect your heart rate. Apple Watch uses this sensor, along with an accelerometer and the GPS and Wi‑Fi in your iPhone, to measure all kinds of physical movement, from simply standing up to actively working out. This allows Apple Watch to provide a comprehensive picture of your daily activity, suggest customized goals, and reward you for reaching personal fitness milestones.

Wi-Fi and GPS.

Apple Watch uses the GPS and Wi‑Fi in your iPhone to help measure the distance you travel during the day or during workouts that can’t be measured in steps, such as cycling.

https://www.apple.com/watch/technology/

Förstår inte allehanda spekulationer kring om den kan användas utan en telefon. Nej det kan den inte.

Det framgick extremt tydligt i presentationen och uppenbarligen även i texterna på hemsidan. Däremot kan man naturligtvis sticka ut och springa med den och lägga upp rundan på Runkeeper eller dylikt när man kommer hem. Men poängen till detta förstår jag inte riktigt. De enda klockorna idag som har inbyggd GPS är såvitt jag vet SmartWatch 3 från Sony och Fitbit Surge.

Jag kan hålla med om frustrationen över att det inte finns inbyggt i något som kommer kosta över 3000:- men hellre bättre batteritid än GPS och annat som egentligen inte behövs.

Förstår mig absolut inte på de som springer utan sin telefon. Vad gör ni om något händer på er löprunda? Själv springer jag ute i skogen och det är fullständigt otänkbart, om än väldigt smidigt, att inte ha med mig telefonen. Om något skulle hända så kommer man förbanna sig över att man lämnat telefonen hemma för att den är "otymplig". Garanterat.

Det är nog därför Apple troligtvis inte ens lagt krut på detta; i USA springer nog väldigt, väldigt få människor utan att ha sin mobil med sig av just säkerhetsskäl :-D. Åtminstone bland huvudgruppen, den enorma medelklassen som har råd med prylarna...och det är väl förresten bara dom som håller på med frivilligt springande, hälsa, yoga, fitness, etc :-D.
Sedan bör man komma ihåg att det inte skulle räcka med en GPS i Apple Watch, man måste ha Enhanced GPS; alltså ett SIM-kort/abbonemang i den så att triangulering fungerar. Annars blir det nog svårt att se joggingrundan något så när accurat efteråt
Batteriaspekten är bara an aspekt på en lista av; nej, nej, nej.

Tänk så här: Apple tog ett grundbeslut innan dom ens började skissa på en klockan: Ska den ha SIM-kort (=egen uppkoppling till mobila nätet) eller inte? Dom valde det senare.
Apple Watch är en satellit till iPhone/iPad. Man kan tanka över t.ex. musik om man är en sådan som springer i skogen utan telefon, men när denna satellit är ute på egen hand har den ingen som helst kontakt med The Grid.

Ursprungligen av grenhall:

Förstår mig absolut inte på de som springer utan sin telefon. Vad gör ni om något händer på er löprunda?

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är nog därför Apple troligtvis inte ens lagt krut på detta; i USA springer nog väldigt, väldigt få människor utan att ha sin mobil med sig av just säkerhetsskäl :-D. Åtminstone bland huvudgruppen, den enorma medelklassen som har råd med prylarna...och det är väl förresten bara dom som håller på med frivilligt springande, hälsa, yoga, fitness, etc :-D.
Sedan bör man komma ihåg att det inte skulle räcka med en GPS i Apple Watch, man måste ha Enhanced GPS; alltså ett SIM-kort/abbonemang i den så att triangulering fungerar. Annars blir det nog svårt att se joggingrundan något så när accurat efteråt
Batteriaspekten är bara an aspekt på en lista av; nej, nej, nej.

Tänk så här: Apple tog ett grundbeslut innan dom ens började skissa på en klockan: Ska den ha SIM-kort (=egen uppkoppling till mobila nätet) eller inte? Dom valde det senare.
Apple Watch är en satellit till iPhone/iPad. Man kan tanka över t.ex. musik om man är en sådan som springer i skogen utan telefon, men när denna satellit är ute på egen hand har den ingen som helst kontakt med The Grid.

Varför skulle triangulering behövas? Den är väl bara till för att ge en snabb men mindre exakt första avläsning? Det är inte trianguleringen mot mobilistationer som ger exaktheten. Det är GPS systemet. Vanliga GPS:er har noggrannhet utan trianguleringen

Ursprungligen av Demiurgen:

Sedan bör man komma ihåg att det inte skulle räcka med en GPS i Apple Watch, man måste ha Enhanced GPS; alltså ett SIM-kort/abbonemang i den så att triangulering fungerar.

A-GPS och E-GPS är inte en nödvändighet. Vanlig GPS fungerar också men behöver lite mer beräkningstid.

Det är därför man använder de två senare för att snabbt få fram var man är med triangulering med 3 master.
När väl GPS fått sin signal så behövs inte mobilnätet.

Men jag håller med dig. GPS är batteri-slukare och därför ingen bra idé i denna klocka.

Jag rekomenderar alla som är nyfikna att stänga av mobila nätet på sin iPhone och bara köra ren GPS; vänta sedan den långa stund tills GPS'en har hittat satelliterna; jogga sedan er vanliga rutt. Om ni bor i t.ex. Sthlm's urbana delar - vilket väldigt många gör - så kommer ni hem med en helt vrickar track i er nav-app - eller inget alls i värsta fall.
Alltså; mobilnätet behövs hela tiden i områden där folk de facto är och joggar - i verkligheten. Hela tiden - inte bara initialt. Har man WiFi på så blir det ännu bättre (jo, väldigt många joggar där det - då och då i lalla fall - finns WiFi i etern).
Endast GPS är - enligt min erfarenhet (köpte min första hand-GPS för 15 år sedan) - i det närmaste värdelöst i urbana områden. Även om man är utomhus.
Att Hollywood visar något annat har inte med saken att göra - det är ju bara underhållande sagor

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag rekomenderar alla som är nyfikna att stänga av mobila nätet på sin iPhone och bara köra ren GPS; vänta sedan den långa stund tills GPS'en har hittat satelliterna; jogga sedan er vanliga rutt. Om ni bor i t.ex. Sthlm's urbana delar - vilket väldigt många gör - så kommer ni hem med en helt vrickar track i er nav-app - eller inget alls i värsta fall.
Alltså; mobilnätet behövs hela tiden i områden där folk de facto är och joggar - i verkligheten. Hela tiden - inte bara initialt. Har man WiFi på så blir det ännu bättre (jo, väldigt många joggar där det - då och då i lalla fall - finns WiFi i etern).
Endast GPS är - enligt min erfarenhet (köpte min första hand-GPS för 15 år sedan) - i det närmaste värdelöst i urbana områden. Även om man är utomhus.
Att Hollywood visar något annat har inte med saken att göra - det är ju bara underhållande sagor

Jag sade inte att GPS i telefon var bra. Anledning finns ju till Assisted-GPS.

Men en vanlig GPS med tillhörande antenn som fästes på bil har då aldrig visat fel.
Uppmärksamma nu att jag nämnde antenn! För det behövs verkligen.

Jo, men jag pratar om Apple Watch och varför jag tror att det inte finns GPS i den. Allt det andra känner jag till - jag är trots allt gammal sjöman :-D.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag sade inte att GPS i telefon var bra. Anledning finns ju till Assisted-GPS.

Men en vanlig GPS med tillhörande antenn som fästes på bil har då aldrig visat fel.
Uppmärksamma nu att jag nämnde antenn! För det behövs verkligen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:06
  • Medlem
  • 2015-02-21 15:19
Ursprungligen av Demiurgen:

Det är nog därför Apple troligtvis inte ens lagt krut på detta; i USA springer nog väldigt, väldigt få människor utan att ha sin mobil med sig av just säkerhetsskäl :-D. Åtminstone bland huvudgruppen, den enorma medelklassen som har råd med prylarna...och det är väl förresten bara dom som håller på med frivilligt springande, hälsa, yoga, fitness, etc :-D.
Sedan bör man komma ihåg att det inte skulle räcka med en GPS i Apple Watch, man måste ha Enhanced GPS; alltså ett SIM-kort/abbonemang i den så att triangulering fungerar. Annars blir det nog svårt att se joggingrundan något så när accurat efteråt
Batteriaspekten är barga an aspekt på en lista av; nej, nej, nej.

Tänk så här: Apple tog ett grundbeslut innan dom ens började skissa på en klockan: Ska den ha SIM-kort (=egen uppkoppling till mobila nätet) eller inte? Dom valde det senare.
Apple Watch är en satellit till iPhone/iPad. Man kan tanka över t.ex. musik om man är en sådan som springer i skogen utan telefon, men när denna satellit är ute på egen hand har den ingen som helst kontakt med The Grid.

Så du menar att de träningsklockor/smarta klockor med inbyggd GPS som idag finns på marknaden är värdelösa i stadsmiljö? Har någon provat någon av dessa och vet?

Det absurda med hela utvecklingen är bara att telefonerna som vi bär på har gått ifrån 3.5 till 5.5 tum, detta gör att allting kommer kännas allt mer klumpigt. Man önskade nästan att man hade en liten telefon just för motionsbiten tillsammans med just klockan.

  • Medlem
  • 2015-02-21 15:51
Ursprungligen av westerlu77:

Det absurda med hela utvecklingen är bara att telefonerna som vi bär på har gått ifrån 3.5 till 5.5 tum, detta gör att allting kommer kännas allt mer klumpigt. Man önskade nästan att man hade en liten telefon just för motionsbiten tillsammans med just klockan.

Ett intressant projekt som kanske lanseras i slutet av året är ett gäng som vänt på steken. Telefonen sitter på handleden så har man en extra skärm som är större som man kan hålla i handen vid behov. Intressant om det blev verklighet

http://www.getneptune.com

Ursprungligen av PaO:

Så du menar att de träningsklockor/smarta klockor med inbyggd GPS som idag finns på marknaden är värdelösa i stadsmiljö? Har någon provat någon av dessa och vet?

'

Ordagrannt citat från en vän från mig som tävlar i Ironman och springer maraton (bland annat Boston Maraton nu senast med attentatet och allt) samt ska börja med extremmaraton...

Citat:

Skitsnack. Sen får man def. Oexakt.

Citat:

Jag vet inte vilken noggrannhet det är på min klocka, men det slår inte många meter på var jag har km-markeringar på min favoritbana

Citat:

Det är klart att om du vill ha på dm när måste du nog ha hjälp, men för navigering i skog o mark samt km-markering när man springer är det jävligt exakt

Han använder Garminklockor och är iofs sur att veckan efter det att han fick sin nya klocka så lanserade Garmin just den modellen som han verkligen ville ha ?

Men jag undrar lite hur det här spårade ut? Men anledningen till att Apple inte sätter in GPS i klockan är i alla fall inte pga noggrannheten inte skulle räcka till utan stöd från mobilnätet...

Edit: Och inte för att det bekymrar mig, jag har inte behov av GPS i klockan...

Alltså de flesta går inte mer än några meter från sin mobil någonsin, den följer med över allt om möjligt. Jag har alltid mobilen med då jag löptränar (jag menar vem ger sig ut på en 1,5 mils löprund i skogen utan att ha en mobil med sig om det skulle hända nått?) och är det någon lagsport så är mobilen alltid vid plankanten. Så frågan är om det kommer bli ett problem att klockan inte har GPS, den kommer alltid va i närheten av din iPhone ändå.

Ja, och detta vet Apple - dom har givetvis gjort omfattande research - och det är därför dom - innan dom ens började skissa på klockan - tänkte bort GPS. Det är en ickefråga för dom. För få som lägger vikt vid det.
Och jo, dom flesta som joggar bor i städer eftersom dom flesta bor i städer - och i städer är en GPS utan enhanced GPS mer eller mindre värdelös. Större delen av joggingsträckan har inte fri sikt till satelliter.

Ursprungligen av Chaosstar:

Alltså de flesta går inte mer än några meter från sin mobil någonsin, den följer med över allt om möjligt. Jag har alltid mobilen med då jag löptränar (jag menar vem ger sig ut på en 1,5 mils löprund i skogen utan att ha en mobil med sig om det skulle hända nått?) och är det någon lagsport så är mobilen alltid vid plankanten. Så frågan är om det kommer bli ett problem att klockan inte har GPS, den kommer alltid va i närheten av din iPhone ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-22 08:13

Största ytan av alla städer består inte av höghus, utan av villor och lägre byggnader. Jag har ytterst sällan haft problem med GPS pga byggnader, visst kan det bli lite hopp, men det rättar till sej för det mesta.

Bevaka tråden