Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur radera administratörskontot?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 99mac-Johan:

Tja, för att någon sa att allt försvinner utom kontot

Den ende som har sagt det är väl du själv. (inlägg 7)

De andra har nog försökt få dig att förstå att:
- Om man formaterar så försvinner allt.
- Om man raderar ett användarkonto, så försvinner bara användarkontot.

Senast redigerat 2015-02-22 19:45

Dessutom försvann inte mitt namn bara för att jag skapade ett nytt konto och tog bort det gamla. Datorn var fortfarande döpt efter mig och syntes direkt vid omstart på skärmen (strax ovanför det nya kontot!)!!

Jag förstår inte vad du menar med att datorn var döpt efter dig, och att det syntes på skärmen ovanför det nya kontot. Visa gärna med en bild, så kan vi nog förklara varför detta inte påverkades av det nya kontot.

- Hårddisken har ett namn (om man ska vara petig så har varje partition/volym på hårddisken ett namn - men jag antar att din hårddisk bara har en partition/volym).
- Datorn har ett nätverksnamn.
- De olika användarkontona har namn.

Detta är tre helt olika saker, som är helt oberoende av varandra. Och om du ändrar användarkontot så påverkas alltså inte hårddiskens namn, och inte heller datorns nätverksnamn.

Senast redigerat 2015-02-22 19:55
  • Medlem
  • 2015-02-22 19:57

Dessutom försvann inte mitt namn bara för att jag skapade ett nytt konto och tog bort det gamla. Datorn var fortfarande döpt efter mig och syntes direkt vid omstart på skärmen (strax ovanför det nya kontot!)!!

Gå till Systeminställningar > Delning och ändra datorns namn.

Senast redigerat 2015-02-22 20:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte vad du menar med att datorn var döpt efter dig, och att det syntes på skärmen ovanför det nya kontot. Visa gärna med en bild, så kan vi nog förklara varför detta inte påverkades av det nya kontot.

Hårddisken har ett namn.
Datorn har ett nätverksnamn.
De olika användarkontona har namn.

Detta är tre helt olika saker, som är helt oberoende av varandra. Och om du ändrar användarkontot så påverkas alltså inte hårddiskens namn, och inte heller datorns nätverksnamn.

Att "Sven Anderssons dator" stod kvar längst upp som rubrik på inloggningsrutan direkt efter omstart och inte påverkades av kontobytet har jag förstått vid det här laget.

Jag som inte har full koll på formatering och partionering etc. skull ha formulerat frågan annorlunda, typ; Hej Hur gör jag för att (fabriks)-återställa datorn?

Att "Sven Anderssons dator" stod kvar längst upp som rubrik på inloggningsrutan...

Det är alltså datorns nätverksnamn. Lösningen har du i inlägg 33.

Ursprungligen av alix:

Gå till Systemsinställningar > Delning och ändra datorns namn.

Jo, men visst! NU har jag förstått det. Frågan skulle istället ha ställts: Hej Hur gör jag för att (fabriks)-återställa datorn?

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2015-02-22 20:21

Jo, men visst! NU har jag förstått det. Frågan skulle istället ha ställts: Hej Hur gör jag för att (fabriks)-återställa datorn?

Tack för hjälpen!

Så vitt jag vet har ingen dator levererats från fabrik med Mac OS X 10.5.8. Men där kanske någon vet mer?

Ursprungligen av alix:

Så vitt jag vet har ingen dator levererats från fabrik med Mac OS X 10.5.8. Men där kanske någon vet mer?

Om det är första inlägget du tänker på så läser du fel.
Han säger det är en Macbook med 10.5.8 för stunden och tillhörande skivor.
Med största sannolikhet är skivorna 10.4.6

Trådskaparen, hur du fabriksåterställer har jag länkat till tidigare.

Här har du länk till 10.4 om det är så att datorn din är från 2006.
http://support.apple.com/sv-se/HT1561

• Medlem
  • 2015-02-22 20:47

Hej
... Jag har en (1) st. MacBook Intel Core Duo 1,83 GHz 10.5.8 samt skivor till förfogande! ...

Ursprungligen av Borttaget:

Om det är första inlägget du tänker på så läser du fel.
Han säger det är en Macbook med 10.5.8 för stunden och tillhörande skivor.
Med största sannolikhet är skivorna 10.4.6 ...

Jag läser inte fel. Dock vet jag om det du skriver. Skivorna, om de hör till datorn, och är ursprungliga, har inte "med största sannolikhet" 10.4.6. De har garanterat 10.4.6. För det var det systemet nämna Macbook levererades med.

Senast redigerat 2018-07-23 13:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-22 22:30

Tack för hjälpen!

Och svaret på den frågan fick du redan i inlägg #2.

Bevaka tråden