Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri på svenska i iOS 8.3

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken lyder! Siri finns på svenska i iOS 8.3 beta 2. Andra nya språk är danska, holländska, ryska & thai.

http://9to5mac.com/2015/02/23/siri-learns-russian-danish-dutch-swedish-and-thai-for-ios-8-3-beta-2/?pushup=1

#Nyhetstips

  • Medlem
  • 2015-02-23 20:49

Är det första april redan?!

Är nog IOS 83.2 som menas

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-23 21:33
Ursprungligen av disktant:

Är nog IOS 83.2 som menas

Det är iofs bekräftat.

Det blir ju lagom till Apple watch då!:)

Plötsligt händer det
2015 kanske kommer bli överraskningens år: först Siri på svenska sedan ny apple-TV!

Det här var roligt! (Och överraskande!) När tror vi iOS 8.3 släpps? Visst är 8.2 Apple Watch?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det här var roligt! (Och överraskande!) När tror vi iOS 8.3 släpps? Visst är 8.2 Apple Watch?

Det stämmer, WatchKit kommer med iOS 8.2 och den beräknas släppas i mars. Det ryktas att iOS 8.3 ska bli en publik beta i mitten av mars så min gissning blir att den släpps skarpt i slutet av april.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-24 08:20

Jag skulle nog tro mer runt WWDC.

Räcker det att har registrerat udid för att kunna installera ios 8.3 beta2? Någon som vet om den är hyfsat stabil? Går det verkligen inte att nedgradera igen till 8.1.3?

Ursprungligen av Stellan Freij:

Räcker det att har registrerat udid för att kunna installera ios 8.3 beta2? Någon som vet om den är hyfsat stabil? Går det verkligen inte att nedgradera igen till 8.1.3?

Du behöver vara en registrerad utvecklare för att få tag på binären och din enhet ska ha din utvecklar "provisioning profile" (svensk översättning någon?) installerad. Du kommer INTE att kunna nedgradera till 8.1.3 (eller något annat heller för den delen).
Det kommer med stor sannolikhet en publik beta om några veckor - om du orkar vänta

Ursprungligen av HåkanE:

Du behöver vara en registrerad utvecklare för att få tag på binären och din enhet ska ha din utvecklar "provisioning profile" (svensk översättning någon?) installerad. Du kommer INTE att kunna nedgradera till 8.1.3 (eller något annat heller för den delen).
Det kommer med stor sannolikhet en publik beta om några veckor - om du orkar vänta

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-24 10:30
Ursprungligen av HåkanE:

Du behöver vara en registrerad utvecklare för att få tag på binären och din enhet ska ha din utvecklar "provisioning profile" (svensk översättning någon?) installerad. Du kommer INTE att kunna nedgradera till 8.1.3 (eller något annat heller för den delen).
Det kommer med stor sannolikhet en publik beta om några veckor - om du orkar vänta

Det går att installera 8.1.3 igen, men då som en helt ny telefon, du kommer inte kunna göra en restore från en iCloud/iTunes backup som är gjord med en beta.

Ursprungligen av MagnusM:

Det går att installera 8.1.3 igen, men då som en helt ny telefon, du kommer inte kunna göra en restore från en iCloud/iTunes backup som är gjord med en beta.

Men du kan göra återställningen mot den gamla backupen

Jag skulle börja med att avaktivera icloud backup innan jag går upp till betan.

Funderar på att göra det men jag ska på en tjänsteresa i morgon som vara i en vecka så det är kanske inte helt optimalt - men "wtf"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-24 11:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Men du kan göra återställningen mot den gamla backupen

Jag skulle börja med att avaktivera icloud backup innan jag går upp till betan.

Funderar på att göra det men jag ska på en tjänsteresa i morgon som vara i en vecka så det är kanske inte helt optimalt - men "wtf"

Det är klart du ska! Vad kan gå fel

Givetvis kan man avaktivera backup'er, etc... men tillslut har man kört beta så pass länge att göra en restore inte blir meningsfullt med den gamla. Personligen var det väl ett tag sedan jag körde en release.

Ursprungligen av MagnusM:

Det är klart du ska! Vad kan gå fel

Givetvis kan man avaktivera backup'er, etc... men tillslut har man kört beta så pass länge att göra en restore inte blir meningsfullt med den gamla. Personligen var det väl ett tag sedan jag körde en release.

Givetvis så är det, men om man har kört så länge så finns chansen att den fungerar rätt bra. Min kommentar var mest till för situationen när du upptäcker att "WTF, inget fungerar" direkt efter installation. Då kan man gå tillbaka till en annan backup.

Jo, vad kan gå fel när jag befinner mig i Asien utan tillgång till min privata laptop och allt

Fast känner jag mig rätt så provar jag i kväll och sedan går hela natten åt till att återställa

Ursprungligen av disktant:

Är nog IOS 83.2 som menas

Nå, så överraskande är det väl ändå inte? Vi har ju haft riktigt välfungerande svensk diktering sedan 8.0. Känns som att steget till Siri inte är så jättestort därifrån.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-02-24 14:51
Ursprungligen av Samuel K:

Nå, så överraskande är det väl ändå inte? Vi har ju haft riktigt välfungerande svensk diktering sedan 8.0. Känns som att steget till Siri inte är så jättestort därifrån.

Antar att du skämtar. Diktering och Siri är långt ifrån samma tjänst. Längtar efter att få styra mitt hem med rösten. Tack Apple.

Hur som helst så verkar det vara en aning tveksam funktion. Siri verkar inte höra något alls utan avslutar alltid med "förlåt, vad var det du sade?". Även dikteringen slutade fungera på min telefon så jag återställer tillbaka till 8.1.3.

Valt språk spelar ingen roll, Siri hör ingenting på engelska heller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst så verkar det vara en aning tveksam funktion. Siri verkar inte höra något alls utan avslutar alltid med "förlåt, vad var det du sade?". Även dikteringen slutade fungera på min telefon så jag återställer tillbaka till 8.1.3.

Valt språk spelar ingen roll, Siri hör ingenting på engelska heller.

Prova att göra en liten reset på inställningarna.
Allmänt - Nollställ - Nollställ alla inställningar. Borde funka då!

Ursprungligen av Tigermike:

Prova att göra en liten reset på inställningarna.
Allmänt - Nollställ - Nollställ alla inställningar. Borde funka då!

Tänkte iofs inte på att nollställa inställningarna utan gjorde bara en omstart och återställde sedan telefonen till 8.1.3. Jag får se om jag orkar prova en gång till.

Är det någon som testat om BankID fungerar?

Ursprungligen av Stellan Freij:

Är det någon som testat om BankID fungerar?

Ja, här funkar det bra med BankID.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tänkte iofs inte på att nollställa inställningarna utan gjorde bara en omstart och återställde sedan telefonen till 8.1.3. Jag får se om jag orkar prova en gång till.

Det hjälpte iofs men det är ändå så begränsat eftersom väderinformationen inte fungerar och det är bland det som jag använder mest i Siri (vilket å andra sidan beror på att jag måste använda engelska till resten?)

Det kommer bli bra men jag tappade vissa funktioner som jag vill ha genom att återställa inställningarna (exvis min visning av signalstyrka i dBm istället för ploppar) så jag går tillbaka till 8.1.3

Ursprungligen av The Cat:

Antar att du skämtar. Diktering och Siri är långt ifrån samma tjänst. Längtar efter att få styra mitt hem med rösten. Tack Apple.

Jag tackar ödmjukast för denna upplysning. Du delar alltså inte min uppfattning om att röst- och språkigenkänning är det viktigaste problemet att lösa för att anpassa Siri till ett nytt språk?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-02-25 10:45

Men guuu vad ni klagar. Det är första betan med Siri på svenska, det är garanterat att det inte fungerar, ni som provkör ska hitta felen och rapportera dom till Apple.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-25 12:24

Med Siri på svenska kanske jag kan ställa in tidtagaruret på 3 minuter utan att uppfattas som "Free minutes".

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-02-25 12:58
Ursprungligen av Samuel K:

Jag tackar ödmjukast för denna upplysning. Du delar alltså inte min uppfattning om att röst- och språkigenkänning är det viktigaste problemet att lösa för att anpassa Siri till ett nytt språk?

Nu var det väl inte riktigt det jag syftade på, men visst. Siri har mycket att lära.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-02-25 12:59
Ursprungligen av Mija:

Men guuu vad ni klagar. Det är första betan med Siri på svenska, det är garanterat att det inte fungerar, ni som provkör ska hitta felen och rapportera dom till Apple.

Två tummar upp för ditt inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-25 13:06
Ursprungligen av joakimo:

Med Siri på svenska kanske jag kan ställa in tidtagaruret på 3 minuter utan att uppfattas som "Free minutes".

Har jag aldrig haft problem med...men vi Skåningar är kanske bättre på engelska än er i Sthlm

Bevaka tråden