Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställ in din ljusstyrka på -1

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som jag har stört mig på är när man snart ska lägga sig och man drar ner ljusstyrkan till det lägsta men det är fortfarande för ljust.

Idag hittade jag en lösning på detta problem. Fungerar hur bra dom helst, detta har man väntat på.

Instruktioner: https://medium.com/@searls/how-to-make-your-i...

#nyhetstips

Senast redigerat 2015-03-03 16:06

Japp, jag kör samma trick, fungerar bra på nätterna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-03 15:12

Riktigt snajdigt :).
Blir spännande att testa efter det blivit mörkt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-03 19:16

Lite pilligt att ställa in, men ett mycket bra tips.

Tack!

Ursprungligen av theN:

Lite pilligt att ställa in, men ett mycket bra tips.

Tack!

Håller med, men det behöver bara göras en gång och sedan kan man inte gå tillbaka. Testa att ha på det när det är kolsvart och sedan stänga av det

Detta är sååå bra! ?

Snyggt, hade ingen aning med det fungerar ju hur bra som helst.

Mer sådana tips emottages varmt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 08:44

Kan ni som tycker detta är kanon förklara för mig, varför är detta fördelaktigt? Man har ju inte skärmen igång på sin telefon när man sover för...då sover man (?). Bara en stilla undran, då jag är nyfiken.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2015-03-05 09:14

Kan man sätta timer på ljusstyrkan, tex att när månen (stör ej) är aktiverad så skall ljusstyrkan vara minimum? Så att man slipper ställa ner ljusstyrkan manuellt varje kväll. Man vill ju inte ha ljusstyrkan på minimum hela dagen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-05 09:18
Ursprungligen av azon:

Kan man sätta timer på ljusstyrkan, tex att när månen (stör ej) är aktiverad så skall ljusstyrkan vara minimum? Så att man slipper ställa ner ljusstyrkan manuellt varje kväll. Man vill ju inte ha ljusstyrkan på minimum hela dagen.

Nej, det är trippelklick för av/på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-05 09:23
Ursprungligen av zinned:

Kan ni som tycker detta är kanon förklara för mig, varför är detta fördelaktigt? Man har ju inte skärmen igång på sin telefon när man sover för...då sover man (?). Bara en stilla undran, då jag är nyfiken.

Partnern sover, då är det käckt att kunna sänka lyset till minimum så att man inte stör. Eller förstör sin ljuskänslighet. Något för jägare, astronomer, biografsurfare etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-05 09:28
Ursprungligen av zinned:

Kan ni som tycker detta är kanon förklara för mig, varför är detta fördelaktigt? Man har ju inte skärmen igång på sin telefon när man sover för...då sover man (?). Bara en stilla undran, då jag är nyfiken.

Ligger man i sängen i ett mörkt sovrum och pillar på telefon/paddan (man bör ju inte göra det men gillar att läsa fototidningar i Readly innan jag somnar) upplever åtminstone jag att lägsta ljusstyrkan är för ljusstark.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-05 09:36
Ursprungligen av reboot81:

Partnern sover, då är det käckt att kunna sänka lyset till minimum så att man inte stör. Eller förstör sin ljuskänslighet. Något för jägare, astronomer, biografsurfare etc.

Ursprungligen av bjorsi:

Ligger man i sängen i ett mörkt sovrum och pillar på telefon/paddan (man bör ju inte göra det men gillar att läsa fototidningar i Readly innan jag somnar) upplever åtminstone jag att lägsta ljusstyrkan är för ljusstark.

Ok, I see

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-05 09:55

Precis, är man i mer eller mindre totalt mörker så är lägsta nivån för hög för att inte trötta ut ögonen. Tänk dock på att denna inställning inte minskar bakgrundsljusets styrka utan endast lägger en svart 50% transparent rektangel över bilden, prestandan försämras lite och telefonen borde dra lite mer ström än utan inställningen aktiverad (om än marginellt).

Man kan ju även ställa in så att trippelklick inverterar skärmen. Funkar rätt bra för att t.ex. göra om en vit lysande bakgrund till svart istället. Funkar för att t.ex. läsa forum (det blir då vit text på svart botten), men funkar förstås inte så bra för att se på bilder eller film.

  • Medlem
  • 2015-03-05 18:01

Varför kan man inte sänka ljusstyrkan så mycket som man vill? Teknisk orsak? Undrar bara...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-05 18:09
Ursprungligen av alix:

Varför kan man inte sänka ljusstyrkan så mycket som man vill? Teknisk orsak? Undrar bara...

Därför att Apple anser att 95% av användarnas behov går före de 5% som har lite mer udda behov. Jag vill gärna kunna sätta ljusstyrkan på 0, ja du hör rätt. För tex timelapse. Dessa 95% skulle inte kunna använda sina enheter om de kunde ställa ner ljusstyrkan till 0 - de hade helt enkelt gjort sina enheter obrukbara. Lite ironiskt då de här 95% (äldre än 25år) säkerligen var vana vid att kunna ställa ner vredet till noll på div maskiner.

  • Medlem
  • 2015-03-05 19:15
Ursprungligen av reboot81:

Därför att Apple anser att 95% av användarnas behov går före de 5% som har lite mer udda behov. Jag vill gärna kunna sätta ljusstyrkan på 0, ja du hör rätt. För tex timelapse. Dessa 95% skulle inte kunna använda sina enheter om de kunde ställa ner ljusstyrkan till 0 - de hade helt enkelt gjort sina enheter obrukbara. Lite ironiskt då de här 95% (äldre än 25år) säkerligen var vana vid att kunna ställa ner vredet till noll på div maskiner.

Jag har en Motorola Moto G 1st Generation med Android KitKat 4.4.4 och jag var tvungen att testa. Man kan inte ta bort allt skärmljus där heller. Jag vet dock inte hur mörkt det blir jämfört med en Iphone. Det kanske finns en app för det. Fast då kanske man måste roota den, och det vill jag inte. Inte innan jag har fått Lollipop i alla fall. Det är nog dock så som du skriver, att om folk släcker ned sina skärmar så tror de att mobilen har gått sönder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-05 19:45

Och svårt att dra upp ljusreglaget igen när man inte ser det ? (vilket man kan lösa med gester förstås).

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-05 19:58
Ursprungligen av azon:

Kan man sätta timer på ljusstyrkan, tex att när månen (stör ej) är aktiverad så skall ljusstyrkan vara minimum? Så att man slipper ställa ner ljusstyrkan manuellt varje kväll. Man vill ju inte ha ljusstyrkan på minimum hela dagen.

På iphone och ipad så ställer den ju själv efter bakgrundsljus, dock vill den ju vara lite för ljus i mörker.

  • Medlem
  • 2015-03-05 19:59
Ursprungligen av kenjon:

Och svårt att dra upp ljusreglaget igen när man inte ser det ? (vilket man kan lösa med gester förstås).

Man kan kanske koppla plus- och minusknapparna till det när skärmen är av? Att de ändrar ljudet samtidigt kan man rätta till efteråt.

1
Bevaka tråden