Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple höjer priset på Iphone

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nätbutik är igång igen efter presskonferensen och en av nyheterna som företaget inte talade om från scenen var att de höjer priset på Iphone 6 och 6 Plus i Sverige.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nätbutik är igång igen efter presskonferensen och en av nyheterna som företaget inte talade om från scenen var att de höjer priset på Iphone 6 och 6 Plus i Sverige.

Läs hela artikeln här

Tur att man köpte direkt, nu börjar priserna bli lite väl höga!
Skulle inte köpa en 6a med de nya priserna :/

Men vafan är dom inte kloka, ingen dålig höjning
ok om det hade kommit med en 6s, men att höja priset på en redan "kallnande" produkt är ju galet

Ursprungligen av disktant:

Men vafan är dom inte kloka, ingen dålig höjning
ok om det hade kommit med en 6s, men att höja priset på en redan "kallnande" produkt är ju galet

Haha! Där satt jag minsann kaffet i halsen. Jävlar vilken tur att jag valde att köpa 6+ på släppdag.

Ursprungligen av Borttaget:

Självklart en dålig valuta, men dom får väl för fan kompensera lite
får hoppas på en sänkning om dollarn går ner så man kan köpa sig en ny MacBook

Senast redigerat 2018-07-23 13:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-09 23:06

undrar om samsung mfl höjer de med eller om de är nöjda med att ta marknadsandelar i Sverige... Hur har kursen dollar per euro ändrats?

För egen del skjuter jag upp telefonbytet, det priset är över min smärtgräns. Android känns plöteligt snyggare än förr ?

Ursprungligen av spaceas:

undrar om samsung mfl höjer de med eller om de är nöjda med att ta marknadsandelar i Sverige... Hur har kursen dollar per euro ändrats?

För egen del skjuter jag upp telefonbytet, det priset är över min smärtgräns. Android känns plöteligt snyggare än förr ?

Beror nog på hur företaget jobbar med valutor (hedge osv) och man låser USD-lokal valuta per kvartal och vet då vad kursen kommer vara under en ganska lång period.

Ibland förlorar man på det och ibland vinner man, framförallt minimerar man stora fluktuationer i växlingskursen som visar sig nu när det blir så stora förändringar på en gång.

Så jag antar att Apple inte jobbar med kvartalsvisa kurser och därför är man tvungen att höja så drastiskt på en gång, annars hade det skett varje kvartal typ under senaste året och ändå hamnat där man nu hamnat i prisnivå, men med mindre höjningar/gång.

Mina 2c på prisökningen.

Senast redigerat 2015-03-10 09:48
  • Medlem
  • 2015-03-10 05:39
Ursprungligen av disktant:

Självklart en dålig valuta, men dom får väl för fan kompensera lite
får hoppas på en sänkning om dollarn går ner så man kan köpa sig en ny MacBook

Är som med räntan
Snabba att höja och långsam att sänka

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-03-10 07:11

Finns fortfarande här till gamla priset
http://www.elgiganten.se/catalog/mobil-tele-g...

Tja, senast dom gjorde en genomgående prisjustering var ju dollarn ca 6,50 kr och nu är den ju ungefär 8,50 så det är ju inte så konstigt att prylarna blivit dyrare. 2 spänn på dollarn är ju rätt mycket, och inte Apples fel.

dom höjde priset i usa också och typ alla länder för olåsta utan sim kort

Ursprungligen av Ankanspelar:

dom höjde priset i usa också...

Nej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 09:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej.

Vilket är helt naturligt och rätt att de inte gjorde.

Inte för att det svider mindre men jag såg detta...

Prishöjningarna beror förmodligen på att den svenska kronan har fallit så mycket den senaste tiden. De tidigare priserna var faktiskt 12 procent lägre i Sverige än i USA, räknat utan moms.

Ett flertal inlägg borttagna, läs våra trivselregler och använd förnuftet.

Tack.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-03-11 14:54
Ursprungligen av Hjopek:

Finns fortfarande här till gamla priset
http://www.elgiganten.se/catalog/mobil-tele-g...

Inte nu längre....

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nätbutik är igång igen efter presskonferensen och en av nyheterna som företaget inte talade om från scenen var att de höjer priset på Iphone 6 och 6 Plus i Sverige.

Läs hela artikeln här

Nu kostar iPhone 6+ 128GB 10790kr på tex SIBA. Över 10 000kr för en tfn? Åt pepparns för mycket. Jag köpte iPad Air2 128GB för 6000kr(gammalt pris) och då är skärmen större och det går att ringa med den också. Kommer att hålla mig till iPhone 5s så länge det går.

Ursprungligen av Borttaget:

649$ = 5565,24kr
Kostar det 2000:- i frakt eller vad kommer pålägget på svenska priser ifrån.
Det är ju knappast dollarkursen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:10
Ursprungligen av shoobah:

649$ = 5565,24kr
Kostar det 2000:- i frakt eller vad kommer pålägget på svenska priser ifrån.
Det är ju knappast dollarkursen.

lägg till svensk moms så är vi nästan där.

Ursprungligen av shoobah:

...vad kommer pålägget på svenska priser ifrån. Det är ju knappast dollarkursen.

Nej, det är den svenska momsen (25%). Och kanske lite marginal för valutasvängningar.

Jag blir väldigt förvånad att den här frågan dyker upp gång efter gång, att inte alla känner till det vid det här laget – att amerikanska priser alltid (inte bara hos Apple) anges utan moms, och att priserna i Sverige anges med moms.

1
Bevaka tråden