Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples guldklocka får extra lång garanti

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples dyraste varianter av sin smarta klocka kommer att kosta över 100 000 kronor, men då ingår också en längre garanti än för andra modeller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:04

Det är alltså skillnad mellan folk och folk, enligt Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 14:07
Ursprungligen av JKF:

Det är alltså skillnad mellan folk och folk, enligt Apple.

Skillnaden är att vissa har råd att lägga dessa summorna som Watch Edition kostar. Då har man också betalt för en längre garatiperiod.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-10 14:17

Ok att marknaden är stor för exklusiva klockor med höga priser!

Men de blir ju inte omoderna på 3-5 år. Å andra sidan, de välbesuttna kanske gärna vill ha just guldvarianten och kostnaden köpa en ny A Watch om några år ses inte som någon större utgift.

Ska bli intressant se hur kundkategorin ser ut för de dyraste varianterna.

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:21
Ursprungligen av zinned:

Skillnaden är att vissa har råd att lägga dessa summorna som Watch Edition kostar. Då har man också betalt för en längre garatiperiod.

Mac Min, 4,900 kr. 1 års garanti, 90 dagar telefonsupport.
Mac Pro, 87,300 kr. 1 års garanti, 90 dagar telefonsupport.

Ursprungligen av JKF:

Mac Min, 4,900 kr. 1 års garanti, 90 dagar telefonsupport.
Mac Pro, 87,300 kr. 1 års garanti, 90 dagar telefonsupport.

Mac Pro ( 18 karat guld), 870 300 kr. 10 års garanti, 900 dagars kundsupport.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 14:29
Ursprungligen av JKF:

Det är alltså skillnad mellan folk och folk, enligt Apple.

Nej, alla som köper Edition får det.

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:39
Ursprungligen av Vassius:

Nej, alla som köper Edition får det.

Du vet vad jag menar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 14:41
Ursprungligen av JKF:

Du vet vad jag menar.

Ja, och jag förstår inte problemet med att Apple erbjuder olika garantier för olika produkter.

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:45
Ursprungligen av Vassius:

Ja, och jag förstår inte problemet med att Apple erbjuder olika garantier för olika produkter.

Det är identiska produkter. Det enda som skiljer är mig veterligen bara materialet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-10 14:48
Ursprungligen av JKF:

Det är identiska produkter. Det enda som skiljer är mig veterligen bara materialet.

Och priset. Inget konstigt att man kan få mer garanti med högre pris, och nu har Apple bakat in det som standard.

Ursprungligen av JKF:

Det är identiska produkter. Det enda som skiljer är mig veterligen bara materialet.

Breitling kör kortare garanti för sina instegsmodeller än för sina egengjorda urverk dvs. B01 t.ex. Antar att Apple gjort något liknande.

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:50
Ursprungligen av Mija:

Och priset.

Och därför skiljer man på folk och folk i detta fallet medan man inte gör det när det t.ex. gäller Mac Mini, Mac Pro som jag skrev om lite tidigare i tråden som har en prisskillnad på över 80,000 kr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 14:51
Ursprungligen av JKF:

Det är identiska produkter. Det enda som skiljer är mig veterligen bara materialet.

Det är en mer exklusiv variant av Apple Watch. Den kostar mer, och en del av det högre priset ger bättre garantivillkor.

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är. Om du inte är nöjd med garantivillkoren för en vanlig Watch så står det dig fritt att inte köpa den.

  • Medlem
  • 2015-03-10 14:59
Ursprungligen av grenhall:

Breitling kör kortare garanti för sina instegsmodeller än för sina egengjorda urverk dvs. B01 t.ex. Antar att Apple gjort något liknande.

Skillnad på mekaniska klockor där kvaliteten på uret avgör priset och identisk billig elektronik som sitter i Apple Watch oavsett om det är den för 4000 kr eller den för +100,000 kr.

Ursprungligen av Vassius:

Det är en mer exklusiv variant av Apple Watch. Den kostar mer, och en del av det högre priset ger bättre garantivillkor.

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är. Om du inte är nöjd med garantivillkoren för en vanlig Watch så står det dig fritt att inte köpa den.

Aluminium mot guld. Som jag skrev ovan så består innanmätet av identiska komponenter.

Problemet är väl du som inte verkar förstå att detta är ett diskussionsforum och på diskussionsforum så diskuterar man. Om du inte vill diskutera eller inte klarar av andra åsikter än din egna är du fri att lämna tråden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 15:04
Ursprungligen av JKF:

Problemet är väl du som inte verkar förstå att detta är ett diskussionsforum och på diskussionsforum så diskuterar man. Om du inte vill diskutera eller inte klarar av andra åsikter än din egna är du fri att lämna tråden.

Eh, va? Jag har bara uttryckt att jag inte ser ett problem med det du ifrågasätter, och motiverat varför. Hur får du det till att inte klara av andras åsikter?

  • Medlem
  • 2015-03-10 15:07
Ursprungligen av Vassius:

Eh, va? Jag har bara uttryckt att jag inte ser ett problem med det du ifrågasätter. Hur får du det till att inte klara av andras åsikter?

Eftersom du skriver att "om jag inte är nöjd med garantivillkoren för en vanlig Watch så står det mig fritt att inte köpa den" så säger du indirekt att jag ska sluta skriva mer om saken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 15:12
Ursprungligen av JKF:

Eftersom du skriver att "om jag inte är nöjd med garantivillkoren för en vanlig Watch så står det mig fritt att inte köpa den" så säger du indirekt att jag ska sluta skriva mer om saken.

Nej, det var en motivering till varför jag inte anser att det är ett problem. Jag syftar förstås på konsumentmakten i en marknadsekonomi; om garantivillkoren är en dealbreaker så löser sig problemet genom att produkten inte säljer bra.

Ursprungligen av JKF:

Skillnad på mekaniska klockor där kvaliteten på uret avgör priset och identisk billig elektronik som sitter i Apple Watch oavsett om det är den för 4000 kr eller den för +100,000 kr.

Ja jag förstår skillnaden jag menar bara att de försöker få Edition att "bli finare" genom modellen med garanti. Om du förstår hur jag menar.

  • Medlem
  • 2015-03-10 15:20
Ursprungligen av Vassius:

Nej, det var en motivering till varför jag inte anser att det är ett problem.

Och när du har påpekat det så säger du indirekt, igen, att jag ska sluta skriva mer om saken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-10 15:26
Ursprungligen av JKF:

Och när du har påpekat det så säger du indirekt, igen, att jag ska sluta skriva mer om saken.

Återigen: Eh, va? Att motivera sina åsikter är väl själva poängen med en diskussion? Jag har inte uppmanat dig att sluta skriva. Tvärtom, jag drar mig ur här och låter dig få sista ordet. Jag lovar att läsa det också.

Må väl.

  • Medlem
  • 2015-03-10 15:53
Ursprungligen av Vassius:

Återigen: Eh, va? Att motivera sina åsikter är väl själva poängen med en diskussion? Jag har inte uppmanat dig att sluta skriva. Tvärtom, jag drar mig ur här och låter dig få sista ordet. Jag lovar att läsa det också.

Må väl.

Vet du inte vad du själv skriver? När du lägger fram din åsikt och skriver att du inte förstår problemet så säger du dels att din åsikt är den rätta och att motparten, i detta fallet jag, ska sluta skriva. Det fungerar dock inte så även om du uppenbarligen vill det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 16:00

Sicken barnslig ton, otroligt. Skärpning nu.

Att Apple har valt att ge ytterligare ett års garanti på produkten Watch Edition är väl inget att bry sig om? Den kostnaden som det innebär för Apple är ju redan inbakad i priset för den dyra klockan, det är den inte i de övriga modellerna.

Tycker du verkligen att det är konstigt att man får mer när man betalar mer pengar? Du kanske lever i en helt annan verklighet än alla oss andra. Det finns ingen självklarhet att alla ska kunna köpa alla produkter heller, det är ju till var och en att avgöra om man har råd och om man vill.

  • Medlem
  • 2015-03-10 16:26
Ursprungligen av zinned:

Sicken barnslig ton, otroligt. Skärpning nu.

Att Apple har valt att ge ytterligare ett års garanti på produkten Watch Edition är väl inget att bry sig om? Den kostnaden som det innebär för Apple är ju redan inbakad i priset för den dyra klockan, det är den inte i de övriga modellerna.

Tycker du verkligen att det är konstigt att man får mer när man betalar mer pengar? Du kanske lever i en helt annan verklighet än alla oss andra. Det finns ingen självklarhet att alla ska kunna köpa alla produkter heller, det är ju till var och en att avgöra om man har råd och om man vill.

Rätt intressant inställning. Man håller enligt dig en barnslig ton och man ska skärpa sig. Du skriver sedan att man lever i en annan verklighet bara för att man inte delar din uppfattning. Hört talas om sten i glashus?

Som jag skrev så gör Apple skillnad på folk och folk när det gäller Apple Watch. Köper man däremot en Mac Pro för +80,000 kr så behandlas man lika, man får samma 1 års garanti och 90 dagar telefonsupport som den som köper en Mac Mini för 5,000 kr... trots att det är markant stor skillnad på komponenterna, till skillnad från Apple Watch där den enda skillnaden är boetten som är i guld.

Skärp er nu så slipper jag rensa tråden.

Massor med leverantörer (från all världens branscher) har olika garantier på olika produkter, inget att tjafsa om.

Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-10 16:54
Ursprungligen av JKF:

Rätt intressant inställning. Man håller enligt dig en barnslig ton och man ska skärpa sig. Du skriver sedan att man lever i en annan verklighet bara för att man inte delar din uppfattning. Hört talas om sten i glashus?

Som jag skrev så gör Apple skillnad på folk och folk när det gäller Apple Watch. Köper man däremot en Mac Pro för +80,000 kr så behandlas man lika, man får samma 1 års garanti och 90 dagar telefonsupport som den som köper en Mac Mini för 5,000 kr... trots att det är markant stor skillnad på komponenterna, till skillnad från Apple Watch där den enda skillnaden är boetten som är i guld.

Nej, du missförstår. Apple gör inte skillnad på folk och folk. Det DU som gör skillnad på folk och folk.

Apple skapar och säljer produkter, vem som helst får köpa dem och inte bara vissa av Apple utvalda. Har du pengar och vill köpa? Välkommen! De bestämmer vilka förutsättningar som gäller för deras produkter och sedan är det upp till de potentiella köparna att avgöra vad som passar dem bäst.

För övrigt så har väl vi svenska konsumenter tre års reklamationsrätt oavsett vad Apple stipulerar för regler.

  • Medlem
  • 2015-03-10 17:07

En sak som är intressant är hur förmögna vill skylta eller inte. Köper du en märkes klocka för 150 000 kr så ser man inte på avstånd direkt att det är en sådan. Köper du en guld Apple Watch så syns det på långa vägar

Ursprungligen av PaO:

En sak som är intressant är hur förmögna vill skylta eller inte. Köper du en märkes klocka för 150 000 kr så ser man inte på avstånd direkt att det är en sådan. Köper du en guld Apple Watch så syns det på långa vägar

Så diskreta är de inte...

$30.000

  • Medlem
  • 2015-03-10 17:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Så diskreta är de inte...

$30.000

http://www.worldofluxuryus.com/images/118338-chrp.jpg

Nej men på håll vet du inte om det är en Asien kopia eller äkta vara. Men att gå omkring med en kopia av en guld Apple Watch är nog osannolikt kanske

Ursprungligen av JKF:

Och därför skiljer man på folk och folk i detta fallet medan man inte gör det när det t.ex. gäller Mac Mini, Mac Pro som jag skrev om lite tidigare i tråden som har en prisskillnad på över 80,000 kr.

Det är väl inget märkligt? Alla de andra uppräknade produkterna är i princip tänkta att vara arbetsverktyg eller leksaker.

Det här är väldigt tydligt bling, avsett att markera rikedom, status och makt för väldens maffiabossar, oljeshejker och narkotikabaroner med tillhörande kuttersmycken. Att de får en något förlängd garanti för en utgift som är mer än en storleksordning högre än motsvarande pryl utan statusförlängare är väl inget att höja på ögonbrynen åt? De köper ju uttalat den här för att skilja sig från fattigpatrasket som köper den vanliga modellen.

Faktum är att jag drar lite på munnen åt hela idén. Hittills har det varit ett tydlig om än sällan klart uttalat motiv för en inte helt försumbar del av Apples användare att de minsann signalerar att de är lite finare och förnämare än det otvättade pack som inte har råd med Apples produkter. För den kategorin måste de nu svida gott i skinnet att själva bli lämnade i sticket på det här sättet.

På det sättet, och bara på det sättet, kan jag ha en viss förståelse för din invändning om att Apple nu gör skillnad på folk och folk. Låt vara att jag inte direkt förfasar mig över det.

Bevaka tråden